سرپرست اداره‌کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: آژیر خطر کاهش شدیی ذخایر خون مورد نیاز بیماران و بیمارستانها در این استان همزمان با تداوم بحران کرونا و کم شدن شمار داوطلبان اهدا خون در خراسان رضوی به صدا درآمده است.

آژیر خطر کاهش شدید ذخایر خونی در خراسان رضوی به صدا درآمد

به گزارش قدس آنلاین، عبدالله سبحانی افزود: میزان مراجعه داوطلبان خراسانی به پایگاههای اهدای خون در زمستان امسال تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد کاهش یافته لذا اکنون شاهد کاهش مراجعه داوطلبان نسبت به هر زمان دیگری هستیم.  

وی ادامه داد: حجم کنونی ذخایر خونی در خراسان رضوی به مرز هشدار رسیده بطوری که تداوم این روند میزان ذخیره را که برای هفت روز تعیین شده، به چهار روز خواهد رساند.   

سرپرست اداره‌کل انتقال خون خراسان رضوی همچنین محل تامین ۶۰ درصد خون مورد نیاز مراکز درمانی این استان را "اهداکنندگان مستمر" ذکر و بیان کرد: شمار این گروه از اهداکنندگان نیز بخاطر شیوع ویروس کرونا و هراس ناشی از تصورات غلط در مورد آن کاهش یافته است.  

وی گفت: این در حالی است که تعداد اهداکنندگان مستمر خون در خراسان رضوی پیش از این چشمگیر بود بطوری که این استان به لحاظ تعداد اهداکنندگان مستمر در جایگاه سوم کشوری قرار دارد.  
سبحانی همچنین از مشارکت نهادهای مختلف بخاطر اقداماتشان برای اهدا و تامین خون در خراسان رضوی تقدیر و بیان کرد: مراکز اهدای خون پایگاهی برای اعتلای مشارکت اجتماعی افراد جامعه هستند لذا شهروندن اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی همه روند اهدا خون را با دقت و وسواس انجام می‌دهد.

خراسان رضوی پس از استانهای تهران و فارس رتبه سوم کشور را از نظر حجم تولید خون دارد.
اداره‌کل انتقال خون خراسان رضوی نیاز ۶۱ بیمارستان فعال در این استان را به این ماده حیاتی و انواع فرآورده‌های خونی تامین و توزیع می‌کند.
۱۲ پایگاه اهدای خون در استان شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی شامل شش پایگاه مستقر در سطح کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد مسوولیت دریافت خون را از شهروندان اهداکننده در این خطه بر عهده دارند.  

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.