قدس آنلاین- میزان شیوع ویروس جهش یافته کرونا با عنوان «کرونای انگلیسی» در حال حاضر موجی از نگرانی را در بسیاری از خانوده ها و جامعه ایجاد کرده است.

جولان کرونای انگلیسی در استان های کشور، آمار قزوین افزایش یافت

قدس آنلاین-گروه استان ها: تصمیم نداریم که در این گزارش و با ذکر آمار و اعداد بر موج این نگرانی و دغدغه مخاطبان قدس آنلاین بیفزائیم اما واقعیت ایسنت که این ویروس نوع انگلیسی میزان شیوع ویروس جهش یافته آن به طور متوسط ۵ برابر و مرگ و میر آن ۳ برابر است، یعنی اگر موج چهارمی از این بیماری اتفاق بیافتد، مرگ و میر ناشی از آن به ۱۵ برابر افزایش پیدا خواهد کرد!

البته تصور نکنید که این آمار را برای ترساندن شما ضریب دادیم بلکه این جمله را رئیس بیمارستان سینا عنوان می کند و می گوید: در مقایسه آماری، در کشور آلمان روزانه ۴۰ نفر به علت کرونا فوت می‌کردند، ولی الان با موج جدید ویروس به ۱۲۰۰ نفر در روز رسیده است که این شرایط خیلی وحشتناک است که اگر آگاهی و جدیت لازم را مردم نداشته باشند، ممکن است کشور را گرفتار کند.

محمد طالب پور اظهار می کند: تاکنون سه موج را گذرانده ایم و زمانی که در بیمارستان شرایط را مشاهده می‌کنیم هم توان تیم درمان در حداکثر خود استفاده شده و هم ترس موج چهارم به مراتب بیشتر از موج‌های قبلی است.

وی ادامه می دهد: میزان شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی به طور متوسط ۵ برابر و مرگ و میر آن ۳ برابر شده است، یعنی اگر موج چهارم اتفاق بیافتد، مرگ و میر ناشی از آن به ۱۵ برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه نمونه‌های ویروس انگلیسی در کشور و تهران مشاهده شده است یادآور می شود: شیوع این ویروس جهش یافته می‌تواند منجر به موج خیلی وحشتناکی شود.

افزایش آمار ویروس انگلیسی در قزوین

اگر چه در طی هفته گذشته با فوت یک بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در شهرستان آبیک در استان قزوین این موضوع موجب نگرانی بسیاری از شهروندان شد اما حالا بنا بر گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین این آمار تاکنون با افزایش مبتلایان به مرز ۷ بیمار در سطح استان رسیده است.

پیمان نامدار با بیان اینکه تاکنون ۱۰ نمونه تست «پی‌سی‌آر» اطرافیان بیمار متوفی مبتلا به کرونای انگلیسی در آبیک به انستیتو پاستور تهران ارسال شده است، اظهار داشت: تمامی افراد در تماس نزدیک با این فرد بیمار یعنی مادر، ۳ خواهر و پسرعموی او به کرونای انگلیسی مبتلا شدند و نتیجه تست کرونای آنها مثبت بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین تاکنون ۲۲۳ نمونه تست پی‌سی‌آر در روزهای ابتدایی شیوع کرونای انگلیسی از اهالی روستای حسین‌آباد کرد گرفته شده و برای انستیتو پاستور در پایتخت فرستاده شده است.

وی افزود: همچنین از بلوک محل سکونت فرد متوفی در روستای یادشده ۵۸ نفر مورد آزمایش پی‌سی‌آر قرار گرفته و نمونه‌های آنها هم برای تایید نهایی به انستیتوی مذکور ارسال شد.

نامدار با یادآوری اینکه کلیه نمونه‌ها جهت بررسی در انستیتو در روز ۲۴ بهمن به تهران ارسال شد، ادامه داد: از روز ۲۳ بهمن که موضوع بیمار متوفی در اثر کرونای انگلیسی در استان قزوین رسانه‌ای شد تا امروز ۷ بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در سطح استان شناسایی شده است که ۵ نفر از اعضای خانواده و ۲ نفر از سایر افراد در ارتباط با این متوفی بوده‌اند.

آژیر هشدار در ساوه

بنا بر اظهارات مسئولان بهداشتی با توجه به مشاهده مواردی از شیوع کرونای انگلیسی در استان‌های تهران، البرز و قزوین که با شهرستان‌های زرندیه و ساوه هم مرز بوده و در مجاورت این دو منطقه قرار دارند حالا احتمال شیوع کرونای انگلیسی متاثر از تردد شهروندان در این شهر ها نیز قوت و شدت گرفته است.

در همین حال سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: مجاورت ساوه و زرندیه با برخی استان‌هایی که مواردی از کرونای انگلیسی در آنها مشاهده شده، موجب شده است تا زنگ خطر شیوع کرونای انگلیسی در این دو شهرستان مانند بسیاری از نقاط کشور بصدا در آید.

دکتر محمود کریمی اظهار کرد: وی تاکید کرد: از شهروندان ساکن در این دو شهرستان درخواست می‌شود تا با عدم تردد بین استانی اجازه سرایت ویروس کرونای انگلیسی را ندهند و پروتکل‌های لازم را در این خصوص رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون شهرستان ساوه در وضعیت زرد و زرندیه در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد، افزود: در روزهای اخیر میزان مراجعه مبتلایان به کرونا در این دو شهرستان افزایش یافته است و چنانچه پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود قطعا میزان ابتلا افزایش یافته و وارد پیک چهارم خواهیم شد که طبق تجربه های گذشته هر پیک جدیدی نسبت به پیک قبلی شدیدتر است و آمار مبتلایان و جانباختگان افزایش می یابد.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه از ابتلای ۹ نفر و بستری شدن ۳ نفر در ساوه و زرندیه در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: به طور کلی از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا به حال ۱۳۳۰۵ نفر در دو شهرستان ساوه و زرندیه به این بیماری مبتلا شده و متاسفانه ۳۲۴ نفر جان باخته‌اند.

نگرانی نسبت به ویروس جهش یافت

گفتنی است در این رابطه معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران نیز با ابراز نگرانی از شیوع ویروس در موج چهارم عنوان کرده است: نگرانی نسبت به نوع جهش یافته بسیار زیاد است.

دکتر نادر توکلی با اشاره به اینکه شیب موارد بستری شده مبتلا به کرونا با کمی افزایش همراه است افزوده است: متاسفانه طی ۱۰ روز گذشته تعداد موارد بستری تجمیعی در بیمارستان‌های تهران به نزدیک ۲۰۰۰ نفر رسیده است و در بسیاری از بیمارستان‌ها افزایش موارد سرپایی را هم شاهد بوده‌ایم که این موضوع نگران کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.