درپی ابتلای تعدادی از پرندگان باغ پرندگان شهر قم به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران گفت: خوشبختانه هیچ مورد مشکوک یا تلفات ناشی از ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد ‌پرندگان در استان تهران مشاهده نشده است. با این حال بازدید عمومی از مراکز نگهداری حیات وحش، باغ‌وحش‌ها و باغ‌های ‌پرندگان تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است.

تعطیلی باغ‌ وحش‌ها و باغ پرندگان تهران

قدس آنلاینمحمد کرمی در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان اینکه با توجه به مشاهده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد ‌پرندگان در استان قم هشدارهای لازم به مراکز نگهداری حیات وحش، باغ‌ وحش‌ها و باغ ‌پرندگان استان تهران داده شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشتر مراکز نگهداری حیات وحش استان تهران دارای گونه‌هایی از ‌پرندگان هستند،  بازدید از این مراکز تا اطلاع ثانوی در استان تهران ممنوع اعلام شده است.

وی ادامه داد: اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران با همکاری سازمان دامپزشکی ‌به‌صورت مستمر زیستگاه ‌پرندگان استان تهران را ‌پایش و نظارت می‌کنند و تاکنون در  زیستگاه‌های طبیعی ‌پرندگان نیز مورد مشکوک یا تلفات ناشی از ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد ‌پرندگان مشاهده و گزارش نشده است.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران ضمن بیان اینکه  آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی است که ویروس آن سه نوع تیپ B, A  و C دارد که تیپ A آن می‌تواند علاوه بر پرندگان باعث ابتلای انسان به بیماری  ‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آنفلوآنزای فوق حاد ‌پرندگان می‌تواند بین انسان و ‌پرندگان مشترک باشد، بیم آن می‌رود با توجه به ارتباطی که ممکن است بین انسان و ‌پرندگان در مراکز نگهداری، باغ‌ وحش‌ها و باغ ‌ ‌پرندگان ایجاد شود، این بیماری به انسان‌ها منتقل شود. از این رو ارتباط بین ‌پرندگان و انسان در مکان‌هایی  که این ارتباط نزدیک است با هشدار و ممنوعیت اعلام شده از سوی سازمان دامپزشکی و نظارت اداره حفاظت محیط زیست استان تهران  تا حد امکان محدود شده است.

وی ادامه داد: در مواقعی که آنفلوآنزای فوق حاد ‌پرندگان چه در استان‌های همجوار چه در مراکز نگهداری حیات وحش استان  یا مرغداری‌های سنتی و صنعتی مشاهده ‌شود، هشدارهای لازم مبنی بر توقف فعالیت این واحدهای مرغداری داده و محدودیت بازدید از مراکز نگهداری حیات وحش اعمال می‌شود تا با ایجاد محدودیت در ارتباط بین انسان و ‌پرندگان از انتقال احتمالی این بیماری جلوگیری به‌ عمل آید.

کرمی در ‌پایان اظهار کرد: در صورت مشاهده مورد مشکوک یا تلفات ناشی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد ‌پرندگان در استان تهران، تمام واحدهای مرغداری و مراکز نگهداری حیات وحش موظف به رعایت ‌پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی سازمان دامپزشکی در شرایط شیوع بیماری می‌شوند. اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران نیز علاوه‌بر تعطیلی مراکز نگهداری حیات وحش،  باغ‌ وحش‌ها و باغ ‌پرندگان که اکنون نیز به‌منظور پیشگیری از احتمال شیوع این بیماری اعمال کرده است، زیستگاه‌های طبیعی که این بیماری در آن مشاهده شده را قرنطینه می‌کند تا ورود خروج به این مناطق کنترل شده صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، طی یک ماه گذشته شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد ‌پرندگان در استان‌های قم، خراسان جنوبی، البرز، خوزستان و آذربایجان غربی گزارش شده‌ است.

انتهای ‌پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.