یکی از جاهایی که بر اساس تحقیقات میدانی، فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود فضای داخلی هواپیماها است. به رغم اینکه در قطارهای مسافربری از ابتدای اعمال محدودیت‌های کرونایی و پروتکل‌های بهداشتی موظف به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی شدند و بر اساس آن تنها برای نیمی از ظرفیت کوپه‌ها بلیط فروختند شرکت‌های هواپیمایی علنا این مقررات را نقض کردند و تمامی صندلی‌های خود را فروختند.

فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیماها را اجرایی کنید

این در حالی است که اردیبهشت ماه سالجاری وزیر راه و شهرسازی، شرکت‌های هواپیمایی را ملزم به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در داخل هواپیماها کرد تا تمام پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت انجام شود.
از سوی دیگر سازمان هواپیمایی هم دستورالعملی با نام ١٩٠٠ تهیه کرد و به همه شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرد که موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند، علاوه بر این برای اطمینان از رعایت پروتکل‌های بهداشتی داخل هواپیماها هم فرم نظرسنجی گذاشته شد تا مسافران موارد تخلف را به سازمان هواپیمایی اطلاع دهند.
اما با وجود الزام وزیرراه و شهرسازی، ابلاغ دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری و ... شواهد حاکی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هواپیماها است و جانمایی مسافران هم بدون فاصله است تا ایرلاین‌ها ضرر نکنند.
در این باره دکتر مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا در گفتگو با قدس‌آنلاین گفت: در شرایطی که مواردی از ابتلای مردم به کرونای انگلیسی مشاهده شده در درجه نخست توصیه ما این است که مردم از هرگونه سفر غیرضروری خودداری کنند.
وی افزود: درصورتی که کار آنقدر ضروری است که خطر ابتلا به بیماری کرونا را می‌پذیرند تا جایی که می‌توانند فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. در این راستا لازم است مسئولان ترتیبی اتخاذ کنند که پروتکل‌های بهداشتی واقعا اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا در کشور از هواپیما استفاده نکرده است، تصریح کرد: من به عنوان عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا تنها می‌توانم یکسری پروتکل‌ها را پیشنهاد بدهم و مردم هستند که باید آن را با نظارت و پیگیری مسئولان رعایت کنند تا از بیمار شدن خود و خانواده‌شان جلوگیری کنند.
دکتر مردانی همچنین اضافه کرد: شواهد نشان می‌دهد در آستانه موج چهارم کرونا هستیم، با توجه به اینکه موارد ابتلا به کرونای انگلیسی نیز مشاهده شده بهتر این است که مردم از هرگونه سفر غیرضروری با هواپیما خودداری کنند چرا که امکان ابتلا به کرونا در فضاهای مسقف و بدون گردش هوا بسیار بیشتر است.
وی ادامه داد: به ویژه اینکه هنوز این تفکر وجود دارد که کودکان کرونا نمی‌گیرند در هواپیما یا فضاهای دربسته دیگر کمتر ماسک می‌زنند. در حالی که کرونای انگلیسی زیر 20 سال شیوع بیشتری از کرونا دارد به ویژه در میان کودکان و متاسفانه میزان مرگ و میر آن نیز در بین کودکان بالا است. 
گفتنی است فاصله‌گذاری‌ اجتماعی هم از آن دست اصطلاحاتی است که خیلی زود با استناد به آن جدی‌انگاری کرونا به فراموشی سپرده شد؛ تقریبا هرگونه فعالیت غیرضروری در دوران کرونا با چسباندن یک اتیکت فاصله‌گذاری اجتماعی انجام می‌شود و کمی بعد پوسته ظاهری رعایت محدودیت‌‎های کرونایی هم شکسته می‌شود و دیگر خبری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌ماند جز ماسک زدن که آن هم به گفته بسیاری از پزشکان بسته به نوع ماسک و در فضاهای پرخطر و دربسته تاثیرگذاری‌اش درمقابل شیوع کرونا به نصف می‌رسد. این در حالی است که فضای داخلی هواپیماها بسته است و با سقف کوتاه و تراکم صندلی‌‎ها امکان سرایت از هر بیمار به حداقل ده تا 12 نفر از اطرافیان وی وجود دارد در حالی که در قطار با بازشدن پنجره در هر کوپه و راهروها، هوا جریان دارد و از آن گذشته فضای قطار به کوپه‌های اختصاصی تقسیم شده و بیشتر منطبق بر پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است.
یادمان نرفته که ویروس کرونا اصولا با هواپیماها در سرتاسر جهان منتشر شد و حال کرونای جهش‌یافته انگلیسی نه پشت مرزهای ایران که در روستاهای قزوین رخ می‌نماید و نشان می‌دهد که این ویروس هم مانند سلف بی‌رحمش از روزنه‌های سهل‌انگاری‌های کوچک و بزرگ ما وارد می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.