دولت شامگاه یکشنبه اصلاحیه بودجه را به مجلس تحویل داد و قرار است نمایندگان امروز در صحن غیر علنی به بررسی آن بپردازند و در صورت تأیید کلیات، در جلسات بعدی بیشتر درباره آن بحث کنند.

بهارستان دوباره در دوراهی بد و بدتر

با بررسی متن اصلاحیه دولت و گفت‌وگو با برخی نمایندگان مجلس، خلاصه اصلاحات بودجه را می‌توان این گونه برشمرد: افزایش ۲۵هزارمیلیارد تومانی درآمدها، افزایش ۲۸ هزار میلیارد تومانی اوراق، کاهش ۳۰هزارمیلیارد تومانی هزینه‌ها، کاهش ۱۰هزارمیلیارد تومانی بازپرداخت اوراق، افزایش ۳۵هزار میلیارد تومانی بودجه بند و تبصره ۲(خارج از سقف بودجه) و تعیین سقف ۳۱.۵ میلیونی پرداخت حقوق.

قاطبه نمایندگان روز گذشته نسبت به این اصلاحات ابراز نارضایتی کردند و آن را ناکافی دانستند. با مشخص شدن این اصلاحات جزئی بهتر می‌توان درباره هزینه و فایده تصمیم قبلی مبتنی بر رد کلیات بودجه قضاوت کرد، آیا این اصلاحات جزئی ارزش رد و پرداخت هزینه‌های این تصمیم را داشت یا خیر؟

مسئله جدی‌تر این است که تصمیم نمایندگان امروز چه خواهد بود؟ آیا بودجه اصلاح شده را تصویب می‌کنند یا اینکه با رد این اصلاحیه، بودجه سه‌دوازدهم را مصوب می‌کنند؟

مالک شریعتی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون تلفیق پیش از این در پاسخ به این پرسش که برنامه کمیسیون تلفیق تصویب بودجه کامل است یا اینکه در نظر دارد بودجه چند ماهه تصویب کند، اظهار کرد:«ما بنای تصویب بودجه چنددوازدهم نداریم مگر اینکه زمان اجازه بررسی و تصویب لایحه کامل بودجه را ندهد».

نگرانی جدی درباره بودجه سه‌دوازدهم، باز گذاشتن دست دولت و نظارت‌ناپذیری بر دخل و خرج سال ۱۴۰۰ است. بودجه سه‌دوازدهم، در حقیقت سه‌دوازدهم از کل رقم بودجه سال جاری (۱۳۹۹) به اضافه میزان تورم است که در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

مسئله دیگری که برخی کارشناسان در گفت‌وگو با ما درباره اثرات رد بودجه (اصلاح‌شده) مطرح کردند، حذف برخی اقدام‌های خوب کمیسیون تلفیق است.

از همین جهت برخی کارشناسان در گفت‌وگو با قدس معتقدند مجلس بار دیگر در مسیر انتخاب بین بد و بدتر است، بد؛ تصویب بودجه اصلاح شده و بدتر؛ رد همین بودجه و رفتن به سمت بودجه سه‌دوازدهم است.

خدابخشی: کشور نمی‌تواند بدون بودجه باشد

محمد خدابخشی، نایب‌رئیس کمیسیون بودجه مجلس در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: با توجه به تغییراتی که دولت انجام داده، اصلاحیه بودجه نسبت به اصل لایحه بهتر شده و تغییرات اعمال‌ شده، تغییرات مثبتی است. در حال حاضر این بودجه به مجلس ارائه‌ شده و ما باید تغییرات دیگری را که مدنظر داریم در کمیسیون تلفیق و صحن اعمال کنیم. گرچه دولت نسبت به لایحه تغییراتی را داشته اما ممکن است این تغییرات حداقلی باشد که مجلس می‌تواند موارد دیگری را لحاظ کند. ما باید با هم‌افزایی و همکاری یک بودجه عملیاتی و با قابلیت اجرا را تصویب کنیم زیرا کشور نمی‌تواند بدون بودجه بماند. بدین‌ترتیب تلاش مجلس این است تغییرات را انجام بدهد زیرا فرصت چندانی باقی نمانده و بودجه باید تا پایان سال تصویب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.