بیشتر از یک سال از سپرده شدن فرماندهی سامان‌بخشی کشف‌رود به شهرداری مشهد می‌گذرد اقدامی که با پیگیری رزم حسینی استاندار سابق خراسان رضوی و وزیر فعلی صمت انجام شد تا شرایط نابسامان کشف‌رود به سامان برسد.

وعده‌های برباد رفته و فاضلاب همچنان جاری!

با وجود اینکه همان ابتدا سروصدای رسانه‌ای زیادی در مورد آنچه شهرداری و مدیریت ساماندهی کشف‌رود قرار است انجام دهد و یا انجام داده است به راه افتاد، اما اکنون که ۱۵ ماه از داستان تعیین فرماندهی برای سامان‌بخشی به موضوعات کشف‌رود می‌گذرد آنچه به چشم می‌آید با آن چیزی که قرار بود انجام شود همخوانی ندارد!

به طور مثال عبدالله سلطان احمدی، سرپرست مدیریت ساماندهی کشف‌رود یک ماه پس از سپرده شدن فرماندهی به شهرداری مشهد در مصاحبه‌ای گفته بود شهرداری مشهد حوزه کشف‌رود را به ۱۳ بخش تقسیم کرده که در هر بخش اقدام‌های مختلفی برنامه‌ریزی شده است.

او از تقسیم‌بندی بخش‌های مختلف کشف‌رود براساس نوع اهمیت و فواصل طولی تقسیم‌بندی صحبت به میان آورده بود و اقدام‌هایی که قرار است در هر بخش انجام شود از پنج اقدام شامل استفاده نکردن از فاضلاب در کشاورزی و جمع‌آوری موتورتلمبه‌ها، احیا و ساماندهی بستر کشف‌رود، تحویل‌گیری اراضی از آب منطقه‌ای، آماده‌سازی محدوده و در نهایت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ساماندهی این رودخانه یاد کرده بود.

بگذریم از اینکه سرپرست مدیریت ساماندهی کشف‌رود به اولویت استقرار شهرک‌های گلخانه‌ای، مزارع شهری و فعالیت‌هایی را که در اقتصاد مردم این منطقه تأثیر مثبتی داشته باشد، اشاره کرده و گفته بود اولویت برای ما مردمی هستند که در آنجا ساکن‌اند و باید از این رودخانه انتفاع قانونی داشته باشند.

نکته قابل تأمل و البته مورد بحث ما در این گزارش این جمله سلطان‌احمدی است که آذر ۹۸ از شروع عملیات اجرایی ساماندهی در ۷ هکتار از اراضی قازقان صحبت به میان آورده بود. قازقان همان آبادی همجوار و چسبیده به شهرک صنعتی چرمشهر مشهد است که بارها به معضلات و مشکلاتی که فاضلاب این شهرک برای همسایگان آن به وجود آورده، پرداخته‌ایم.

صدای تلمبه‌ها بلندتر از گذشته

اواخر بهار یا اوایل تابستان گذشته بود که پس از انتشار گزارشی در مورد شرایط نابسامان کشف‌رود به‌خصوص رهاسازی فاضلاب شهرک چرمشهر در این رود به همراه سلطان‌احمدی، مدیر ساماندهی کشف‌رود بازدیدی از کشف‌رود در محدوده روستای قازقان و تصفیه‌خانه چرمشهر داشتیم.

نکات جالب توجهی در این بازدید وجود داشت اول اینکه از عملیات اجرایی ساماندهی در ۷ هکتاری که مدیر ساماندهی در مورد اراضی قازقان گفته بود خبری نبود. دوم؛ وقتی به محل مراجعه کردیم همزمان سه موتور تلمبه در حال برداشت فاضلاب از کشف‌رود بودند و دستگاهی نیز در حال آماده‌سازی زیرساخت برای استقرار موتور تلمبه‌ای دیگر! خروجی فاضلاب تصفیه‌خانه چرمشهر نیز حکایت از رهاسازی فاضلاب به داخل کشف‌رود داشت. گرچه اسفند ۹۸ فاز یک تصفیه‌خانه افتتاح شد و قرار بود تا اواخر بهار ۹۹ فاز دوم نیز به بهره‌برداری برسد تا فاضلاب مرگبار چرمشهر پس از تصفیه کامل و بازچرخانی آب حاصل از تصفیه مجدد به مدار استفاده برگردانده شود که متأسفانه به سرانجام نرسید.

این بازدید در نهایت به گزارشی دیگر از اقدام‌هایی که توسط مدیریت ساماندهی برای جلوگیری از آنچه در حوالی روستای قازقان و شهرک چرمشهر صورت گرفته انجامید. این بار سلطان احمدی از اقدام‌های ویژه در این محدوده گفت و دیوارگذاری‌هایی که برای مسدود کردن مسیر دسترسی به کشف‌رود در این منطقه انجام شده است. در کنار این اقدام مدیر ساماندهی کشف‌رود به جمع‌آوری سه موتور تلمبه فعال در آنجا اشاره کرد و تابلوهای هشداری که برای جلوگیری از برداشت فاضلاب نصب شده بود.

پمپاژ فاضلاب به مزارع ادامه دارد!

گرچه در همان گزارش اشاره مستقیمی به بیانیه مشترک شهرداری و دادستانی در خصوص آخرین هشدار به متخلفان برداشت فاضلاب از کشف‌رود شده بود و حتی این بیانیه پس از چند روز در رسانه‌ها منتشر شد، اما آنچه در چند روز گذشته و در بازدید میدانی از محدوده روستای قازقان و تصفیه‌خانه چرمشهر به چشم آمد با آن چیزی که توسط مدیر ساماندهی کشف‌رود به خورد رسانه‌ها داده شده بود از زمین تا آسمان تفاوت داشت!

واقعیت موضوع این است که به جز چند متر محدود دیوارکشی و تعدادی بلوکه سیمانی در مجاورت تصفیه خانه چرمشهر که روی هم چیده شده و خیلی راحت می‌شد به کشف‌رود دسترسی یافت، متأسفانه اوضاع همانی بود که پیش از این‌ها دیده بودیم البته یکی دو تابلو نیز در همان محدوده نصب شده بود که حاوی هشدارهایی بود اما نکته غم‌انگیزی که تمام گفته‌های مدیرساماندهی کشف‌رود را زیر سؤال می‌برد فعال بودن سه موتور تلمبه‌ای بود که پیشتر نیز دیده بودیم و حتی اضافه شدن یک دستگاه موتور تلمبه حکایت از افزایش تعداد آن‌ها داشت.

نکته غم‌انگیزی که یکی از ساکنان قازقان در صحبت‌هایش با خبرنگار ما به آن اشاره می‌کند این است که حجم برداشت فاضلاب حداقل در اطراف این روستا و هدایت آن به مزارع کشاورزی کمتر که نشده افزایش هم داشته است.

موضوع را پیگیری کردیم و واقعیت همانی است که آن مرد می‌گفت حتی در مزارع کنار جاده میامی نیز از خروجی لوله‌های فاضلاب جاری در کشف‌رود پمپاژ می‌شود بدون اینکه نظارتی باشد و یگان‌های حفاظتی که پیش از این صحبت از فعالیت آن‌ها بود در منطقه دیده نمی‌شوند!

داستان ادامه‌دار تصفیه‌خانه چرمشهر

اواخر اسفند ۹۸ بود که خبر بهره‌برداری از فاز یک تصفیه‌خانه چرمشهر مشهد رسانه‌ای شد اقدامی که حداقل باید یک سال پیش از این محقق می‌شد! با وجوداین همان اسفند ۹۸ قول بهره‌برداری از فاز دوم تکمیلی تصفیه‌خانه تا اواخر بهار ۹۹ داده شد، اما آنچه تاکنون اتفاق افتاده این است که تصفیه‌خانه چرمشهر در همان فاز یک باقی مانده و فاضلاب چرمشهر پس از آشغال‌گیری بدون اینکه در خصوص تصفیه آن کاری انجام شود وارد کشف‌رود می‌شود البته شبانه و در زمانی که کمتر دیده شود!

داستانی که نزدیک به ۲۰ سال است همچنان ادامه‌دار است. تنها برای تجهیز مجدد تصفیه‌خانه ابتدا ۱۸ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد که بعدها به همین میزان درخواست بودجه به بهانه گرانی ارز و موارد دیگر شد، اما همچنان فاضلاب مرگبار چرمشهر وارد کشف‌رود و تبعات آن گریبانگیر همسایگان این شهرک و محیط زیست می‌شود. آخرین قربانیان این فاضلاب مرگبار چهار نفر از روستاییانی بودند که در حال حفر چاه دچار مسمومیت شده و جان باختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.