نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه ارائه شده بودجه ۱۴۰۰ تورم زاست از نمایندگان خواست تا آن را به شکل سه دوازدهم تصویب کنند.

میرسلیم: بودجه ۱۴۰۰ را به شکل سه دوازدهم تصویب کنید

قدس آنلاین: سید مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در مخالفت لایحه اصلاحی بودجه۱۴۰۰  افزود: مشکل امروز ما رکورد و تورم است که این اصلاحیه مشکلات را حل نمی کند. درآمدها واقعیت ندارد و رقم ۲ میلیون و۳۰۰هزار بشکه برای فروش نفت در نظر گرفته شده و به اصلاحات و درآمدهای و مالیات‌ها توجه نشده که این سبب تورم در سال آینده خواهد شد.

وی افزود: لایحه اصلاحی بودجه تبلیغاتی و انتخاباتی است و شبیه بودجه ۱۳۹۶ است و این سبب تورم بزرگی در سال آینده خواهد شد. از طرفی دلار ۴۲۰۰تومانی در کمیسیون تلفیق نقد شد ولی در بودجه اصلاحی همچنان تاکید بر دلار ۴۲۰۰ تومانی است که فساد زا است.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: دولت در زمان بررسی پیشنهادهای کمیسیون تلفیق با آن مخالفت کرد و چرا فکر می‌کنید چنین دولتی به اجرای این لایحه اقدام خواهد کرد.

 میرسلیم خاطرنشان کرد: تصویب چنین بودجه‌ای با توجه به اینکه موارد اصلاحی کمیسیون تلفیق موردتوجه قرار نخواهد گرفت فقط سبب افزایش مشکلات دولت می‌شود.

 عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: البته اصلاح بودجه سه دوازدهم بر مشکلات نمی‌افزاید و بهتر است واقع بینانه رفتارکرده و بودجه به صورت سه دوازدهم تصویب شود.

رابطه شرکت ملی نفت و دولت دقیق تبیین نشده است

«علیرضا سیلمی» هم با طرح این سوال که آیا لایحه اصلاحی توانسته دغدغه‌های لازم را رفع کند، گفت: در لایحه ابتدایی بودجه در بخش مصارف مبلغ ۸۴۱ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود که در لایحه اصلاحی این رقم به ۸۵۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 وی اضافه کرد: علاوه بر این هزینه‌ها  از ۶۳۷ هزار میلیارد تومان به ۶۵۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. اعتبارات عمرانی نیز از  ۱۰۴ هزار میلیارد تومان به ۱۰۹ هزار میلیاردتومان رسیده که نشان از عدم تغییر زیاد دراین بخش است.

نماینده مردم محلات افزود: در حوزه مالیات آقایان می‌گفتند که بودجه دقیقی نوشته شده و از نظرات کارشناسی استفاده کردیم. اما چرا مالیات‌ها به مبلغ  ۲۵ هزار میلیارد تومان در همین دو هفته گذشته افزایش یافته است.

 سلیمی اضافه کرد: سهم ۱۴/۵ درصد شرکت ملی نفت و قیمت فروش نفت از بشکه‌ای ۴۰ دلار به ۵۰ دلار از جهتی مناسب است. اما سوال این است چرا این ۱۴ و نیم درصد همیشه ثابت است و اگر نفت ۱۰۰ دلار به فروش برسد یا ۴۰ دلار باز هم همین مقدار ۱۴ و نیم درصد برای شرکت ملی نفت درنظر گرفته شده است.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید مشخص شود اصلا سهم مورد نیاز شرکت ملی نفت به چه میزان است؟رابطه شرکت ملی نفت و دولت به صورت دقیق تبیین نشده است.

سلیمی اضافه کرد: در حوزه انتشار اوراق که دولت بعد را مقروض می کند ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش معنادار را شاهد بودیم، کمیسیون تلفیق زحمات زیادی را صرف کرد، ضریب ریالی توسط دولت در کمیسیون تلفیق اصلاح شده بود و به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده بود اما بار دیگر در این اصلاحیه افزایش پیدا کرده است.

 مطالبات مردم در لایحه دیده نشده است

همچنین «محمد وحیدی» نماینده مردم بجنورد در مخالفت با اصلاحیه لایحه بودجه گفت: بودجه با اصلاحات جزئی به مجلس آمده است و این موضوع در همه پیشنهادهای دولت وجود دارد که سبب شده مطالبات مردم دیده نشود.

وی با بیان این که در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ بی انضباطی بی سابقه ای دیده می شود، گفت: رشد بی سابقه اعتبارات در بودجه ای که هم اکنون به مجلس داده شده بسیار آسیب زا است دستگاههای دولتی و هزینه هایشان نشان دهنده عدم صرفه جویی و بی توجهی دولت به خواسته های واقعی مردم است.

 به گفته وحیدی عدم صرفه‌جویی در هزینه‌های دولتی و فروش اوراق در دولت سبب می‌شود که دولت تا چندسال بدهکار باشد و دولت بعدی را هم بدهکار کند. این سبب سوء مدیریت و فقر برای مردم است.

نماینده مردم بجنورد تاکید کرد: در بودجه اصلاحی به همسان سازی حقوق بازنشستگان و رتبه بندی کارکنان توجه نشده و این نشان می دهد دولت دنبال چاق کردن دلال‌ها است نه به فکر مشکلات مردم. به عبارتی دولت تصمیم جدی برای حل مشکلات مردم نگرفته است.

وی ادامه داد: حتی اگر به بودجه سه دوازدهم به مجلس رای داده شود باید دولت در بودجه درست عمل کند و نمایندگان باید با کلیات بودجه مخالفت کنند تا سبب نشود با لایحه‌ای بودجه‌ای پیش برویم که تورم‌زا است.

ادامه دارد...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.