سعید لیلاز کارشناس اقتصادی با بیان اینکه فرمایش رهبری درباره اقتصاد مقاومتی بازتاب دهنده یک دغدغه بسیار جدی در کشور است تاکید کرد:امروز دیگر درآمدهای نفتی ما جوابگوی هزینه‌های کشور نیست و رویکرد سیاسی کشور در صحنه بین المللی به هیچ وجه با وابستگی اقتصادی آن همخوانی ندارد؛ یعنی شما نمی‌توانید شعار مرگ بر آمریکا بدهید اما واردکننده گندم و بنزین باشید.

اقتصاد مقاومتی زمینه‌های نظری بین‌المللی دارد/ شعار پیروزمان نخواهد کرد ولی وابستگی شکستمان خواهد داد

قدس آنلاین؛ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» از سوی رهبر معظم انقلاب در ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۲ در حالی ابلاغ شد، که طبق ارزیابی کارشناسان اقتصادی، نگاه و روح این سیاست، احیاکننده نگاه ایرانی به اقتصاد و استفاده از ظرفیت های مغفول مانده داخلی برای تحقق رشد و رونق اقتصادی قلمداد شد.

در نگاه راهبردی و استراتژیک رهبر معظم انقلاب، اقتصاد مقاومتی نه فقط یک شعارنیست که یک واقعیت اقتصادی است؛ اقتصاد مقاومتی یک بحث کاربردی است وشاخص‌های آن ریشه درعمل دارد. القای تفکر اقتصاد مقاومتی یک تدبیر هوشمندانه است تا مدیران ارشد اقتصادی را از غفلت ایجاد شده در بخش اقتصادی بیدار کند و رشد و توسعه و شکوفایی و تولید ملی و قطع وابستگی اقتصادی را حتی در سخت ترین تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی دشمنان به بار بیاورد. درواقع اقتصاد مقاومتی مکمل جهاد اقتصادی است و موجب امنیت و ثبات در اقتصاد و عدم تزلزل در برابر شوک‌های خارجی اقتصادی یا همان استقلال اقتصادی از شاخصه های بارز اقتصاد مقاومتی است در واقع اقتصاد مقاومتی الگوی سبک زندگی است.

از دیدگاه مقام معظم رهبری، «اقتصاد مقاومتی»، الزاماتی دارد که ایشان به «مردمی کردن اقتصاد» «اجرایی کردن سیاست های اصل ۴۴»، توانمندسازی بخش خصوصی»،«تشویق فعالیت اقتصادی، و سیستم بانکی کشور» اشاره دارد. ایشان در این نوع اقتصاد به چند محور اشاره می‌کند که شامل «کاهش وابستگی به صنعت نفت»، «توجه به صنایع دانش بنیان» و ظرفیت‌های گوناگون دیگر در کشور به مسائل دیگر از قبیل« مدیریت مصرف» – هم در دستگاه های دولتی، هم دستگاه‌های غیر دولتی-است.

«اقتصاد مقاومتی» اما طبق گفته «سعید لیلاز»، یک اقتصاد تولیدگرا و درون‌زاست؛ وقتی شما نفت دارید دیگر چه نیازی به چنین اقتصادی دارید؛ مطابق همه نظریه‌های عمیق اقتصادی تمام این عناوین بر اساس نیاز بشر برآمده است؛ چرا چنین نظریه ای در کشور عنوان شده است چون طی سالهای اخیر درآمدهای نفتی ما کاهش یافته است بنابراین وقتی درآمدهای نفت بالا برود مجددا شاهد رها شدن این نظریه از سوی تئوریسین‌های اقتصاد مقاومتی هم رها خواهد شد؛ چنانکه در زمان دولت احمدی نژاد و با بالارفتن درآمدهای نفتی به فراموشی سپرده شد.

فرمایش رهبری درباره اقتصاد مقاومتی بازتاب دهنده یک دغدغه بسیار جدی در کشور است

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: ما در سال ۱۳۹۰ یعنی در حزب اللهی‌ترین دولت ایران رکورد واردات کشور را شکستیم ؛ ۹۷ میلیارد دلار کالا و خدمات وارد کشور شد؛ بنابراین صرف شعار مهم نیست بلکه سهم نفت در اقتصاد ایران باید کاهش پیدا کند و این شرط اساسی برای تحقق منویات مقام معظم رهبری است.«اقتصاد مقاومتی» یک ترم بین‌المللی تحت عنوان «اقتصاد تاب آور»(Resilient economy) دارد ؛ بنابراین فرمایش رهبری علاوه بر اینکه بازتاب دهنده یک دغدغه بسیار جدی در کشور است که زمینه‌های نظری بین‌المللی هم دارد.

این شعار نیست که پیروزتان خواهد کرد بلکه وابستگی است که شکستتان خواهد داد

به گفته لیلاز، امروز دیگر چون گذشته اقتصاد کشور نمی‌تواند متکی به نفت و گاز باشد چرا که درآمدهای نفتی ما دیگر جوابگوی هزینه‌های کشور نیست و رویکرد سیاسی کشور در صحنه بین‌المللی به هیچ وجه با وابستگی اقتصادی آن همخوانی ندارد؛ یعنی شما نمی‌توانید شعار مرگ بر آمریکا بدهید اما واردکننده گندم و بنزین باشید؛ وقتی اقتصاد و سیاست با هم تناقض داشته باشد این یکجا خودش را نشان خواهد داد و به نفع اقتصاد هم نمود خواهد یافت نه به نفع سیاست یعنی این شعار شما نیست که پیروزتان خواهد کرد بلکه وابستگی شماست که شکستتان خواهد داد. این همان دغدغه‌ای است که رهبری دارند.

وی تصریح کرد: اما به صرف دستورالعمل امکان پذیر نخواهد شد ؛ همین الان ما ۲ هزار کامیون دست دوم از خارج وارد کردیم در حالی که توان تولید این کامیون‌ها در کشور وجود داشت؛ همین امروز کلی کالای غیرضروری وارد کشور می‌شود، چرا؟ چون هنوز منابع ارزی کلان در اختیار دولت قرار دارد در حالی که برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید مداخله دولت و تصدی آن در اقتصاد کاهش یافته و در برابر، بهره‌وری اقتصادی و انضباط مالی دولت در اقتصاد افزایش یابد.

کارشناسی‌ترین نظر درباره تحقق اقتصاد مقاومتی تبدیل منابع نفتی به سرمایه های پایدار است

وی با تأکید بر کاهش سهم دولت از درآمدهای نفتی افزود: فقط از طریق کاهش هزینه‌ها، افزایش کارآمدی و کاهش کارکنان دولت می‌توان به این نتیجه دست یافت.اکنون کارشناسان اقتصادی به این نتیجه نرسیده‌اند که کشور ما به استحکام کافی برای حرکت به سوی اقتصاد بدون نفت دست یافته است؛ شاید کارشناسی‌ترین نظر درباره تحقق اقتصاد مقاومتی این باشد که ما بتوانیم منابع نفتی را به سرمایه های پایدار تبدیل کنیم.

اقتصاد مقاومتی یعنی این که ما باید کمربندها را سفت کنیم

به گفته لیلاز، بهترین راه حل تولید نفت و صادرات آن در حد معقول، با استفاده درست از آن است که مورد تأکید صریح رهبری نیز هست. یکی از روش‌های تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم کردن شرایط مطلوب برای دریافت مالیات از مردم است. اگر دولت از مردم مالیات می‌خواهد باید شرایطی را فراهم کند که مردم نیز علاقه داشته باشند تا به دولت مالیات بدهند.

وی با تاکید بر این که نباید اقتصاد مقاومتی در حد شعار باشد و باید به طور جدی پیگیری و اجرایی شود، گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی این که ما باید کمربندها را سفت کنیم؛ باید با اقتصاد مقاومتی نرخ سرمایه گذاری در کشور افزایش یابد و به خصوصی سازی واقعی رجوع کنیم.

انتهای یپام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بینام ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    0 0
    لیلاز یار غار کرباسچی حزب کارگزاران به اصطلاح سازندگی باز هم که پیدا شد!!!