بازار مسکن شهر بیرجند، این روزها گویی در خواب زمستانی عمیقی فرو رفته و از خرید و فروش در این بازار خبری نیست.

خواب زمستانی بازار مسکن در بیرجند

بازاری که در هر برهه از زمان دستخوش اتفاق‌های زیادی بوده و اما حالا خریداری وجود ندارد.

کسادی بازار مسکن در این روزها، نان مشاوران املاک را آجر کرده است؛ چرا که وقتی خرید و فروشی در کار نباشد، معامله و قولنامه‌ای هم در کار نیست؛ پس کار و کاسبی مشاوران املاک تعطیل است.

بازار مسکن بیرجند که از نیمه‌های پاییز، خواب سنگین زمستانی‌اش را آغاز کرده، شرایطی به وجود آورده که گرمای معاملات پرسود تابستانی، با رکود زمستانی به فراموشی سپرده شود.

فعالان بازار مسکن در تحلیل این رکود به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای از آن‌ها رکود را فصلی می‌دانند و بر این‌ باورند با پایان فصل سرما تقاضا بار دیگر تقویت خواهد شد و دسته دوم عقیده دارند رکود بازار به دنبال رونق دو سال گذشته است و در این چرخه اقتصادی، بازار مسکن وارد دوران رکود چندساله شده ‌است.

یکی از مشاوران املاک بیرجندی می‌گوید: اوضاع درآمد در روزهای منتهی به پایان سال، اصلاً خوب نیست و بازار مسکن بیرجند در خواب عمیق فرو رفته است.

احمدی با بیان اینکه هر ساله در ایام نوروز بازار مسکن پررونق می‌شود و افرادی که توانایی مالی دارند، خانه می‌خرند و از سوی دیگر رونق خانه‌های اجاره‌ای هم بهبود می‌یابد، اضافه می‌کند: با این حال، از وقتی سروکله کرونا و غول گرانی پیدا شده کسادی بر بیشتر مشاغل سایه افکنده است.

به باور وی، در این میان بازار مسکن هم از قافله عقب نمانده و برای مردم قوز بالای قوز شده است و زوج‌های جوانی که همه آرزویشان بر این بوده تا بتوانند زندگی مشترکشان را زیر یک سقف آغاز کنند اما با گرانی مسکن، این آرزو برایشان به رؤیایی دست‌نیافتنی تبدیل شده و به ناچار به زندگی در خانه اجاره‌ای راضی شده‌اند؛ اما خانه‌ اجاره‌ای هم به سختی یافت می‌شود؛ گویی فروشندگان منتظر فرصت هستند تا ملک خود را به بالاترین قیمت به فروش برسانند.

ناباوری ارزانی

یک کارشناس بازار مسکن هم در این باره به خبرنگار ما گفت: در بهمن سال‌های گذشته که به شب عید نزدیک می‌شدیم، معمولاً تعداد معاملات افزایش پیدا می‌کرد و یکی از دلایل این بود که متقاضیان می‌خواستند از تورم سال آینده مصون بمانند اما هم اکنون تقریباً به آخر بهمن رسیده‌ایم و بازار مسکن همچنان در رکود قرار دارد.

در روی دیگر سکه فروشندگان از شرایط به ‌وجود آمده مات و مبهوت هستند. عده‌ای از ترس کاهش بیشتر قیمت‌، آتش به مال خود زده‌اند و عده‌ای هنوز باور نمی‌کنند ملک آن‌ها حتی ۱۰ درصد پایین‌تر از قیمت دو ماه پیش مشتری ندارد.

این در حالی است که شرایط بازار تورمی در چند ماه گذشته، فروشنده‌ها را نسبت به ادامه‌دار بودن رشد قیمت‌ها امیدوار کرده ‌بود اما حالا پشیمان‌اند چرا ملک خود را در سقف قیمت نفروختند و اینک باید با قیمت پایین‌تر آن را معامله کنند.

عرضه بیش از تقاضا

در همین حال یکی از مشاوران املاک جنوب شهر بیرجند از تغییر رویه فروشندگان خبر داد و گفت: فروشنده‌ چند واحد آپارتمان هر روز صبح که بلند می‌شد، نرخ دلار را می‌دید و اگر حتی ۲۰۰ تومان گران شده بود، تماس‌ می‌گرفت تا قیمت پیشنهادی را بالاتر ببرد اما حالا چند روزی است تماس می‌گیرد تا حتی شده زیر قیمت قبلی، برایش مشتری پیدا کنیم.

وی بیان کرد: فعالان بازار مسکن اگرچه از رکود سنگین این ‌روزها رضایت ندارند، اما از رشد متوالی قیمت‌ها نیز راضی نبودند.

این مشاور املاک اظهار کرد: تغییرات قیمتی در بازار مسکن موجب شده تا جوش ‌دادن معاملات سخت باشد و حتی اگر معامله‌ای به هر سختی انجام می‌شد، مالک، فردای روز معامله مدعی می‌شد قیمت ملکش گران‌تر شده ‌است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: قیمت خانه و زمین در دو ماه گذشته حدود ۱۰ درصد نسبت به ماه‌های گذشته کاهش داشته و با وجود افزایش قیمت مصالح در این مدت، همچنان نرخ ملک و زمین تغییر چندانی به خود ندیده است.

به گفته اربابی خرید و فروش هم راکد است و بازار در سکوت به سر می‌برد. البته فروشنده وجود دارد اما خریدار کم است. وی افزود: قیمت اجاره با توجه به قانون جدید مالیات برای خانه‌های خالی و تعیین قیمت‌های اجاره توسط دارایی، در دو ماه گذشته افزایش داشته و مالکان زیر قیمت دفترچه دارایی، ملک را اجاره نمی‌دهند. در عین حال مشکل کمبود خانه اجاره‌ای مانند گذشته وجود ندارد اما کرایه‌ها رشد زیادی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.