محقق اصلی پروژه تولید واکسن ایرانی کووبرکت ضمن تشریح وضعیت فاز یک و دو مطالعه بالینی این واکسن، گفت: فکر می‌کنیم می‌توانیم در اواخر خرداد ماه این واکسن را به تولید انبوه برسانیم.

تاثیر واکسن "کووبرکت" بر ویروس جهش‌یافته کرونا / احتمال تولید انبوه از خردادماه

به گزارش قدس آنلاین دکتر مینو محرز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت واکسن ایرانی کرونای کوو برکت، گفت: در اواخر فرآیند فاز یک کارآزمایی بالینی قرار داریم. به طوری که در حال حاضر تمام ۵۶ داوطلب دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و ۳۰ نفر هم دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند که به تدریج سایر داوطلبان هم دوز دوم را دریافت کرده و سپس نتایج برای بررسی و اخذ مجوز آغاز فاز دوم به سازمان غذا و دارو ارسال می‌شود.

زمان آغاز فاز دوم مطالعه بالینی واکسن کووبرکت

وی با بیان اینکه فاز اول کارآزمایی بالینی نهایتا تا اواسط اسفند ماه به پایان می‌رسد، گفت: فاز دوم کارآزمایی بالینی این واکسن با ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر آغاز می‌شود و سعی می‌کنیم هرچه زودتر قبل از پایان سال فاز دوم را آغاز کنیم. البته در صورتی که سازمان غذا و دارو زودتر صادر کند، ما هم هرچه زودتر فاز دوم کارآزمایی را آغاز می‌کنیم تا بتوانیم هرچه زودتر واکسن را با رعایت همه ضوابط به مصرف برسانیم.

محرز با بیان اینکه امکان این وجود دارد که فاز دوم و سوم مطالعه بالینی ادغام شود، افزود: در صورتیکه سازمان غذا و دارو مجوزهای لازم را صادر کند، می‌تواند فاز دو و سه را به صورت ادغام شده پیش برد. به هر حال ما برای آغاز و انجام هر مرحله‌ای باید از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کنیم و سپس کارمان را آغاز کنیم. این موضوع به خوبی پیش می‌رود و ان‌شاءالله به زودی از این واکسن و واکسن‌های دیگر بهره‌مند خواهیم شد.

واکسن ایرانی کرونا چه زمانی به تولید انبوه می‌رسد؟

وی با بیان اینکه امیدواریم نهایتا قبل از سال جدید، فاز دوم را آغاز کنیم، ادامه داد: فکر می‌کنیم می‌توانیم در اواخر خرداد ماه این واکسن را به تولید انبوه برسانیم. بسیاری از واکسن‌ها مجوز مصرف اورژانسی گرفتند، اما ما واقعا داریم بر اساس ضوابط بین‌المللی پیش می‌رویم و همه اقدامات را با دریافت مجوزهای لازم پیش می‌بریم. البته اگر شرایط ایجاب کند، می‌توان به صورت اورژانسی فاز دو و سه را ادغام کرد، اما ما فعلا داریم روی روال پیش می‌رویم.

تاثیر واکسن کرونای کووبرکت بر ویروس جهش‌یافته

محرز درباره شرایط احراز مجوز مصرف اورژانسی برای یک واکسن، گفت: اول باید میزان احتیاج جامعه را بررسی کنیم. تا قبل از اینکه جهش‌های بیشتری از سوی ویروس رخ دهد که ممکن است این جهش‌ها به گونه‌ای باشند که واکسن بر روی ویروس موثر نباشد، باید اقداماتی انجام شود. البته واکسن کووبرکت را بر روی ویروس جهش‌یافته انگلیسی هم آزمایش کردیم که خوشبختانه روی این ویروس جهش یافته هم موثر است. بنابراین اگر بخواهیم در هیمن شرایط تعداد بیشتری را واکسینه کرده و مصونیت دهیم، می‌توان این مجوز را با بررسی همه مستندات صادر کرد. همانطور که واکسن فایزر مجوز مصرف اورژانسی گرفت، ممکن است ما هم بتوانیم مجوز مصرف اورژانس را برای واکسن‌مان دریافت کنیم. اما فعلا به روال عادی پیش می‌رویم تا ببینیم چه شرایطی ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: در فاز سوم هم افراد زیادی به صورت داوطلبانه تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند. اکنون فاز سوم را در بسیاری از کشورهای دیگر پیش می‌برند. به عنوان مثال یک واکسن چینی که هنوز مجوز نهایی را دریافت نکرده است، در ترکیه و دبی همه در مرحله فاز سوم وارد پروژه آن‌ها شدند و واکسن را دریافت کردند.

محرز درباره عوارض و نتایج فاز اول مطالعه بالینی واکسن ایرانی کرونای کووبرکت، گفت: البته نتایج باید بعدا اعلام شود، اما به طور کلی واکسن عارضه‌ای نداشته است. البته تاثیرگذاری آن بیشتر در فاز دوم مطالعه مشخص می‌شود. باید نتایج به صورت دقیق استخراج و سپس اعلام شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.