سخنگوی دولت با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بر خلاف میل خود و به دلیل نقض و عمل نکردن تعهدات برجامی از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی ناگزیر از اجرای مصوبه مجلس و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است، گفت: ما کماکان برجام را بهترین توافق ممکن می‌دانیم و آماده‌ایم به محض بازگشت دیگر طرفها به تعهداتشان تمامی گام ها را به عقب برگردانیم.

آماده‌ایم با بازگشت آمریکا به تعهدات، فوراً به وضع اولیه برگردیم/ پاسخ رهبری به نامه دولت زمینه همکاری با مجلس در اصلاح بودجه را فراهم کرد

قدس آنلاین: علی ربیعی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره اینکه اقدامات ایران در سر رسید موعد ۲۱ فوریه و ضرب‌الاجل تعیین شده برای بازگشت همه طرفها به تعهدات برجامی خود چه خواهد بود، اظهار داشت: بر اساس بند ششم مصوبه مجلس چون تحریم‌ها تا امروز رفع نشده، دولت مجبور به توقف اجرای پروتکل الحاقی است که منجر به کاهش نظارت‌های فراپادمانی آژانس می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این کاری زمانبر نیست و  وقتی زمانش برسد فورا این نظارت‌ها می‌تواند متوقف شود، گفت: البته نظارتهای پادمانی باقی می‌ماند و این اقدام به معنای قطع همکاری ما با آژانس نیست. ما این گام به اطلاع آژانس رسانده‌ایم. اما روشن است که این اقدام بر خلاف میل ما و بنابر فشار تحریم‌های غیر قانونی آمریکا و اقدامات این کشور بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ صورت می‌گیرد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه  ما همچنان برجام را توافقی معتبر و بهترین توافق ممکن می‌دانیم و آماده‌ایم که فوراً و در صورت بازگشت آمریکا و سایر طرف‌های توافق به تعهداتشان تمامی گام‌های برداشته شده بر اساس پاراگراف ۳۶ برجام را به وضعیت اولیه در توافق برجام بازگردانیم، اضافه کرد: امیدواریم کشورهای اروپایی و دولت جدید آمریکا هرچه زودتر اقدامی انجام دهند و اجازه ندهند وضعیت بغرنج‌تر شود.

وی خاطرنشان کرد: آنکه از سر میز  برجام برخاسته، امروز هم در بازگشت به این میز و جبران خطایی که دولت قبلی آمریکا انجام داد تعلل می‌کند.

ربیعی  با بیان اینکه بازگشت به مسیر قبل به سرعت قابل دسترسی است، گفت: برای ما چارچوبی که رهبری مشخص کرده روشن است و بر ان اساس عمل خواهیم کرد.

پاسخ رهبری به نامه معاون اول زمینه همکاری مجلس و دولت را فراهم کرد

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص مفاد نامه جهانگیری به رهبری در مورد بودجه و محتوای آن که معاون اول آنرا مرتبط با تغییرات لایحه دولت و نمایندگان انرا صرفا مرتبط به حذف ارز حمایتی عنوان کرده‌اند؟ گفت: طبق گفته آقای جهانگیری در این نامه به موضوعات مختلفی اشاره شده از جمله تاکید شده تغییرات بودجه در کمیسیون تلفیق به معیشت مردم لطمه می‌زند.

وی افزود: در مورد نرخ ارز هم اقای جهانگیری عرض کردند که معتقد به تک نرخی کردن ارز در این شرایط نیستند و باید در یک شرایط مناسب به این سمت رفت. در نامه قید شد حدف ارز حمایتی موجب گرانی و کمبود کالا و خدمات خواهد شد و خوشبختانه پاسخ رهبری و تاکید ایشان بر توجه به مسائل مطرح شده زمینه همکاری مجلس و دولت را فراهم کرد.

وی در مورد نامه جهانگیری به رئیس قوه قضائیه در مورد اتفاقات اصفهان تصریح کرد: بله دستور پیگیری آن را دادند و معاون حقوقی رئیس جمهور هم نامه‌ای به دادستان اصفهان دادند که آن هم در حال پیگیری است.

اگر کسانی مدرکی از رانت در عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی دارند به قوه قضائیه بدهند

سخنگوی دولت در  پاسخ به سولال خبرنگار رادیو که مورد تصمیم دولت برای ارز ۴۲۰۰ در سال آینده و جلوگیری از تداوم ایجاد رانت و رویه سالهای قبل در این حوزه پرسید، گفت: قبل از پاسخ به این سوال از پیش فرض سوال و واژگان بکار گرفته شده در مورد ایجاد  رانت و گزاره تداوم رویه سالهای قبل بسیار متعجب شدم که گفتید « در عمل شاهد بودیم که ارز ۴۲۰۰، نصیب به عده رانت خوار شد! » و باز سوال شد« آیا رویه سال های قبل یعنی دادن رانت به عده ای خاص ادامه خواهد یافت ؟ » 

وی با بیان اینکه شان این رسانه ، تکرار حرف افراد سیاسی و مخالف دولت نیست، اظهار داشت: اگر طراحان سوال و همکاران شما نسبت به آنچه که بیان کردید، تا این حد قطعیت دارند ، حتما مدارک و مستندات خود را به قوه قضاییه ارائه بدهید.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور خاطرنشان کرد:  اما فارغ  از  این پیش‌داوری، باید به آثار مثبت و منفی هر تصمیم، در دوره زمانی خودش واقف بود و  سپس قضاوت کرد. ارز ترجیحی به تمامی افرادی که قصد واردات کالاهای اساسی را طبق ضوابط کشور داشته‌ باشند، تخصیص داده می‌شود بنابراین، اطلاق " عده‌ای خاص" در این فرآیند، بی مفهوم است. 

ویر با بیان اینکه  دولت در سال های  قبل از آغاز جنگ اقتصادی دولت ترامپ علیه ایران، سیاست تعادل و ثبات نسبی در بازار ارز و حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز را با هدف ریشه‌کنی فساد و رانت ارزی، دنبال کرد و موفق هم بود، گفت: با آغاز جنگ اقتصادی و اعلام خروج آمریکا از برجام، کاخ سفید، هدف بحران سازی و بالابردن انتظارات تورمی با ایجاد شوک در بازار ارز را دنبال کرد. در این شرایط، دیگر سیاست ارزی متناسب با شرایط عادی و ثبات، به  صلاح مردم نبود. نمی‌شد سفره مردم را تابع نوسانات پر التهاب نرخ ارز کرد.

دولت زیر بار افزایش قیمت کالاهای اساسی نمی‌رود

وی با اشاره به اینکه بخش کالاهای اساسی از افزایش نرخ ارز و تغییرات روزانه ، مصون نگهداشته می‌شد، به این جهت، علیرغم میل دولت، نرخ ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی،‌اعلام و اِعمال شد  برنامه‌ریزی‌های تامین و توزیع بر این اساس، به اجرا درآمد گفت: البته هر زمان که سیستم دو نرخی بشود و نرخ ترجیحی داشته باشیم،‌ امکان رانت و سواستفاده پیدا می‌شود که باید تدابیر لازم برای مقابله با این سواستفاده اتخاد شود. وی با اشاره به تجربه آثار تورمی حذف ارز ترجیحی چای، لاستیک و برنج گفت: امروز هم با محاسبات بانک مرکزی، اگر ارز ترجیحی برای روغن و خوراک دام برداشته شود، آثار فاحشی بر قیمت مرغ و گوشت و روغن خواهد داشت و بار تورمی شدیدی را بر دیگر کالاها وارد خواهد کرد. 

ربیعی با تاکید بر اینکه سیاست قطعی دولت این است که نرخ ارز کالاهای اساسی به یکباره و فعلا، تغییر نخواهد کرد، تصریح کرد: دولت، به هیچ وجه افزایش قیمت این  کالاها و  تحمیل فشار بیشتر تورمی بر مردم را نخواهد پذیرفت.

وی تاکید کرد: سیاست دولت، حذف تدریجی ارز همراه با تصمیمات و سیاستگذاری تجاری و گمرکی و تعرفه ای بوده است. تا از افزایش جهش‌وار قیمت‌ها جلوگیری شود.

تغییرات ارقام بودجه در اصلاحیه دولت/ مصوبات کمیسیون تلفیق حذف شد

سخنگوی دولت درباره میزان تغییرات نرخ ارز، درآمدهای مالیاتی و میزان فروش نفت در اصلاحیه دولت بر لایحه بودجه، با اشاره به مذاکرات رئیس کمیسیون تلفیق و شماری از نمایندگان مجلس با رئیس سازمان برنامه و بودجه در روزهای گذشته گفت: در خصوص قیمت ارز همان ۴۲۰۰ و ۱۱۵۰۰ تومان منظور شده است. همچنین به دولت اجازه داده شده است طی ۶ ماه ابتدای سال در خصوص تغییر نرخ ارز و بهبود معیشت مردم برنامه ریزی لازم را صورت دهد.

 وی با بیان اینکه مالیات نیز ۲۵ هزار میلیارد تومان منظور شده است، افزود: این عدد بیشتر از لایحه اولیه است. در عوض از میزان انتشار اوراق مالی اسلامی که مورد نقد نمایندگان محترم بود، کاسته شده است. در این لایحه همچنین درآمد گمرک ۶/۵ هزار میلیارد تومان؛ سایر درآمد ۱۷/۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. واگذاری سرمایه ای تغییری نکرده و واگذاری دارایی مالی نفت ۳/۵ هزار میلیارد تومان کسر شده است.

ربیعی اظهار داشت:  در بخش فروش نفت همان رقم ۲/۳ میلیون بشکه در روز و درآمد نفتی همان ۱۹۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. البته موضوع مالیات با توجه به کشش مالیات و فشاری که به جامعه می‌آید، با نظر وزارت اقتصاد به نحوی تنظیم می‌شود که عدد بیشتر نشود تا به تولید و خدمات لطمه وارد نشود. بر این اساس در مجموع ۱۳ هزار میلیارد تومان نسبت به سقف لایحه اول اضافه شده و نسبت به مصوبه تلفیق ۳۵۰ هزارمیلیارد تومان کاهش داشته‌ایم و این موضوع با توافق وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در واکنش به شعارهای شماری موتورسوار در مراسم 22 بهمن اصفهان بر علیه روحانی هم با بیان اینکه عده‌ای اقلیت به جای آنکه علیه دشمنانی که با به راه انداختن جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشورمان به مدت سه سال و نیم، متهم اصلی هستند، شعار سر بدهند، به فرمانده میدان این جنگ که در حال دفاع از ایران است، اهانت کردند گفت: متاسفانه  با این کار امسال مراسم باشکوه همبستگی مردم با آرمانهای امام خمینی و انقلاب و همچنین دفاع از جمهوریت و اسلامیت را، با حواشی تلخ مواجه کردند که خوراک رسانه‌های معاند و بدخواهان دیرین انقلاب نیز شد.

از سال ۹۲  در حال شنیدن اتهام علیه دولت و  رئیس جمهور هستیم

ربیعی خاطر نشان کرد: متاسفانه آنچه که در اصفهان رخ داد، فقط توهین به رئیس جمهور نبود بلکه به نحوی حمله به تدابیر رهبری معظم و ایجاد اختلال در این تعابیر بود. در حرکتی که توسط عده‌ای در ایجاد تفرقه صورت گرفت و مغایر با روح ۲۲ بهمن بود، مساله، فرد نیست بلکه، جریانی است که  در درازمدت به دنبال توهین به جمهوری و ملت است. علاه بر آن، اساس موضوع تفرقه افکنی، تبعات ضدامنیتی دارد. 

وی تصریح کرد: از سال ۹۲ مدام در حال شنیدن اتهاماتی علیه دولت و شخص رئیس جمهور هستیم که زمینه ساز رفتاری شده که در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده شد. بانیان آن اقدام مذموم، در ۳-۲  سال اخیر نیز، به قیمت نادیده گرفتن جنایات ترامپ، حاضر شدند که هرگونه رنج و سختی تحمیل‌شده توسط آمریکا علیه ایران را به نام دولت، سند بزنند و کاخ سفید را از داشتن نقش در نابسامانی‌های اقتصادی، تبرئه کنند. اینان و رسانه هایشان تبیین کننده و توجیه کننده چنین رفتارهایی هستند.

ربیعی با اشاره به اینکه من به عنوان کسی که حضور در انقلاب اسلامی با شکوه را به عنوان تجربه زیسته‌ با خودش به همراه دارد، به یاد می‌آورم که چگونه تدارک گفتمانی در ضدیت با شهید بهشتی شکل گرفت، خاطر نشان کرد: آنها نیز در ابتدا مرگ بر آمریکا ‌گفتند ولی بعد، علیه ‌شهید بهشتی شعار دادند.در آن دوره، ما شاهد بودیم که چطور با تئوری‌سازی‌هایی مثل دشمن بلافصل، چه هزینه‌های سنگین و جبران ناپذیری به کشور وارد شد. 

وی ادامه داد: اما یک اتفاق هم باعث شد تا عظمت حضور مردم در مراسم سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ، به حاشیه برود. همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند این انقلاب بی نام و نشان اما خمینی در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست. متاسفانه این نگاه بطور بسنده و سزوار در مراسم ۲۲ بهمن  آنچنان که باید، ‌بازتاب نداشت. 

ربیعی گفت: با توجه به اینکه افکار عمومی توهین به منتخب مردم را نپذیرفت، و این گونه اقدامات، ضمن آنکه مورد حمایت مردم  نیست،‌ مناسب است همگان طوری کنش سیاسی و اجتماعی داشته باشیم که جامعه احساس  خوبی به انتقال یابد، اینگونه رفتارها در میان مدت در حال، به نفع هیچ کس نخواهد بود.

هر اقدام دیگری لازم باشد در مقابل آمریکا انجام می‌دهیم

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براین که دولت غیر از مصوبه مجلس چه تصمیمات دیگری برای تحت فشار قراردادن آمریکا دارد؟ گفت: معتقدیم اختلاف جاری درباره برجام باید به روش دیپلماتیک حل شود. روش ترامپ اگر برای تسکین طرف دیگر جوابگو بود تا الان جواب داده بود. بنابراین انتظار داریم طرف‌های برجامی به خوبی متوجه پیامدهای خطیر تداوم بن بست کنونی در اجرای توافق باشند و برای برطرف کردن آن مسئولانه رفتار کنند.

ربیعی با بیان اینکه ما برخلاف آمریکا همواره به اصل مسئولیت‌پذیری در انجام تعهدات در چارچوبی متوازن متعهد بوده ایم، گفت: مسئولیت گریزی آمریکا برای ما چاره‌ای جز متوسل شدن به حقوق مندرج در برجام مطابق پاراگراف ۳۶ آن توافق نگذاشت.

سخنگوی دولت اضافه کرد: با توجه به ادامه رفتارهای غیرقابل قبول آمریکا در اجرای تعهدات خود، امروز هم هرچند ملاحظاتی درباره مفید و موثر بودن قانون مجلس موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» داشتیم، ولی دولت قانون را به طور کامل و دقیق اجرا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: هر نوع اقدام ضروری و مقتضی دیگر نیز ذیل تصمیمات کلان در خصوص برجام در شورای عالی امنیت ملی و با در نظر گرفتن همه ابعاد منافع و مصالح ملی اتخاذ خواهد شد و دولت آن را دنبال خواهد کرد.

ربیعی گفت: پیام رهبر معظم انقلاب کاملا روشن بود یعنی رفع کامل تحریم‌ها و بازگشت ما به همه تعهدات برجامی خودمان است قطعا این آن چیزی است که به طور مشخص حرف و سخن ایرانی و ملت ایران است که چارچوب‌های ما را مشخص می کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا سفر نماینده سازمان ملل در امور یمن با مجوز آمریکا بوده تا رضایت ایران برای همکاری در حل امور منطقه ای را جلب کند و امکان همکاریهای منطقه‌ای بدون بازگشت آمریکا به برجام هم گفت: سازمان ملل متحد و نمایندگان آن در امور مختلف برای انجام وظایف سازمانی و قانونی خود نیازی به مجوز آمریکا و هیچ عضو دیگری ندارند و  فراتر از این ما اطلاعی از هماهنگی‌های احتمالی آقای گریفیتس با دولت‌های ثالث نداریم اما امیدواریم که رویکرد جدید دولت آمریکا به خاتمه جنگ و تقویت صلح در یمن کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه ما بر مبنای مسئولیت منطقه‌ای خود برای حفظ صلح، همیشه و بارها حمایت خود را از دیپلماسی در پایان دادن به جنگ یمن اعلام کرده‌ و گفته‌ایم که بحران یمن راه حل نظامی ندارد، اظهار داشت: امروز این امر ملموس‌تر است و مسوولیت اصلی پایان دادن به جنگ یمن را با کسانی است که در سال‌های گذشته به بمباران یمن مشغول بودند و هنوز هم مشغولند و البته تعیین سرنوشت یمن نیز در نهایت باید در گفت‌وگوهای یمنی- یمنی رقم بخورد.

قرنطینه سراسری در اپیدمی های طولانی موضوعیت ندارد

دستیار رئیس جمهور درباره امکان اعمال قرنطینه سراسری با توجه به گسترش ویروس جهش یافته کرونا موسوم به ویروس انگلیسی و امکان شروع پیک چهارم بیماری نیز اظهار داشت: آنچه که در مورد پیک چهارم و خطرات آن گفته شد در صورت عدم مراعات و شکست شدن پروتکل‌های زنجیره ای که به زحمت شکسته شده، است. اگر این پروتکل‌ها را رعایت نکنیم منجر به موج چهارم خواهد شد بنابراین بسته به عملکرد همه ما ایرانیان دارد.  

سخنگوی دولت با اشاره به تصویب محدودیت های هوشمند در ستاد ملی کرونا با بیان اینکه پیش از این اعمال محدودیت های هوشمند را در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب و حتی اجرا کردیم، گفت: ما نیاز به تصمیم جدیدی نداریم و به طور خودکار با تغییر وضعیت هر شهر و طبیعتا براساس ارزیابی هر منطقه از کشور و رنگ بندی اعلام شده توسط وزارت بهداشت محدودیت‌های متناسب با آن اعلام خواهد شد.

ربیعی با تاکید بر اینکه قرنطینه سراسری در قاموس اپیدمی و همه گیری هایی که به طول می انجامد خیلی موضوعیت ندارد. اما اگر منظور اعمال محدودیت باشد با توجه به شرایط انجام خواهد شد و برای کل کشور هم نمی‌توانیم یک نسخه واحد و همزمان بتوانیم بپچیم. تلاش ما این است که در این مدت مرزها را بیشتر رصد و از ورود موارد غیرقانونی به مرزها جلوگیری کنیم، گفت: از نیروی انتظامی، مرزداران تشکر می‌کنیم و ابلاغیه های دیدبانی کرونا به طور مشخص برای آنها ارسال شده و اعمال می‌شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی دولت افزود: روش مبارزه با کرونای جهش یافته با کرونای قبلی فرقی نمی‌کند و فقط تشدید مراقبت ها و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی است.  هرجا رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضعیف شده،  آسیب پذیری ما افزایش پیدا کرده است. امیدواریم با مراعات بیشتر این ویروس جهش یافته را سریعتر رد کنیم.

ربیعی با بیان اینکه مدام در حال بررسی هستیم که واکسن به اندازه کافی در اختیار قرار بگیرد، گفت: ‌خوشبختانه گزارش های خوبی بعد از برکت و انستیتو رازی داریم که واکسن تزریقی و استنشاقی آن واکسن موثری است.

وی ابراز امیدواری کرد واکسن‌ها بزودی ساخته شود و گفت: ما اگر تلاش کنیم و در کنار آن بهداشت را هم رعایت کنیم، در آینده وضعیت بهتری خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالله ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    0 0
    التماس نکن!