روز قیامت هاتفی از درون عرش ندا می‌دهد «رجبیون» کجایند؟ گروهی برمی‌خیزند که چهره‌های‌شان برای مردم محشر می‌درخشد، بر سرشان تاج پادشاهی آکنده از مروارید و یاقوت است.

نسخه‌ای ساده برای قرارگیری در جرگه «رجبیّون» / تفسیری از «یَا مَنْ یُعْطِی الْکَثِیرَ بِالْقَلِیلِ»

به گزارش قدس آنلاین، ماه رجب در آیینه روایات ما از ماه‌های خاص و سراسر رحمت و نیز مقدمه‌ای برای بهره بیشتر از ماه شعبان و نیز ورود به ماه مبارک رمضان شمرده شده است و فرموده‌اند این ماه را «ماه أصَبّ» می‌خوانند، زیرا که رحمت کثیر خداوند در آن بر امت اسلامی فرو می‌ریزد. از این روست که از سوی معصومین (ع) نسبت به تکریم این ماه و مراقبت از نفس سفارش شدیم؛ رسول الله صلی الله علیه و آله ضمن دعای این ماه فرمود «اَللّهُمَّ بارِکْ لَنا فی رَجَب وَ شَعْبانَ، وَ بَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَ اَعِنّا عَلَی الصِّیامِ وَ الْقِیامِ، وَ حِفْظِ اللِّسانِ، وَ غَضِّ الْبَصَرِ، وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ». خدایا؛ برایمان ماه رجب و شعبان را مبارک قرار بده و ما را به ماه رمضان برسان و ما را در روزه و قیام (برای عبادت) و حفظ زبان و چشم پوشاندن (از حرام) یاری بده و حظ و بهره‌مان را از آن، به اندازه گرسنگی و تشنگی کشیدن قرار مده.

بر اساس دیگر روایات ما، ماه رجب به قدری نزد خداوند جایگاه دارد که جایگاه ویژه‌ای برای تکریم‌کنندگان این ماه در روز قیامت قرار داده است، همچنان که علامه مجلسی در کتابِ مجموعه اعمالِ ایام و ادعیه خود به نام «زاد المعاد» روایتی را از امام صادق (ع) نقل می‌کند که حضرت فرمود:

    روز قیامت هاتفی از درون عرش ندا می‌دهد «رجبیون» کجایند؟ گروهی برمی‌خیزند که چهره‌های‌شان برای مردم محشر می‌درخشد، بر سرشان تاج پادشاهی آکنده از مروارید و یاقوت است. همراه هر یک از ایشان هزار فرشته از سوی راست و هزار فرشته از سوی چپ ایستاده‌اند و به او می‌گویند ای بنده خدا؛ کرامت خدای بر تو گوارا باد. از عرش هم ندا می‌آید که ای بندگان من؛ سوگند به عزت و جلال خودم جایگاه شما را گرامی و عطای شما را جزیل قرار می‌دهم و غرفه‌هایی از بهشت به شما ارزانی می‌دارم که از زیر آن جوی‌ها جاری است و جاودانه در آن خواهید بود و پاداش عمل‌کنندگان چه نیکوست.

    و قَالَ الصَّادِقُ (ع) إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ نَادَی مُنَادٍ فِی بُطْنَانِ الْعَرْشِ أَیْنَ الرَّجَبِیُّونَ فَیَقُومُ أُنَاسٌ یُضِی‌ءُ وُجُوهُهُمْ لِأَهْلِ الْجَمْعِ عَلَی رُءُوسِهِمْ تِیجَانُ الْمَلِکِ مُکَلَّلَةً بِالدُّرِّ وَ الْیَاقُوتِ مَعَ کُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ أَلْفُ مَلَکٍ عَنْ یَمِینِهِ وَ أَلْفُ مَلَکٍ عَنْ یَسَارِهِ یَقُولُونَ لَهُ هَنِیئاً لَکَ کَرَامَةُ اللَّهِ یَا عَبْدَ اللَّهِ فَیَأْتِی النِّدَاءُ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ عِبَادِی وَ إِمَائِی وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَأُکْرِمَنَّ مَثْوَاکُمْ وَ لَأُجْزِلَنَّ عَطَایَاکُمْ وَ لَأُبَوِّئَنَّکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ غُرَفاً تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها وَ نِعْمَ أَجْرُ الْعامِلِینَ

    شما برای من در ماهی، روزه مستحبی گرفتید که حرمت آن ماه را بزرگ و حق آن را واجب کرده‌ام. ای فرشتگان من؛ بندگان و کنیزان مرا به بهشت درآورید. امام صادق (ع) اضافه فرموده‌اند که این پاداش کسی است که چیزی از ماه رجب را روزه بگیرد، هر چند یک روز از دهه اول یا دوم یا آخر آن باشد.

    إِنَّکُمْ تَطَوَّعْتُمْ بِالصَّوْمِ لِی شَهْراً عَظَّمْتُ حُرْمَتَهُ وَ أَوْجَبْتُ حَقَّهُ مَلَائِکَتِی أَدْخِلُوا عِبَادِی وَ إِمَائِی الْجَنَّةَ ثُمَّ قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ (ع) هَذَا لِمَنْ صَامَ شَیْئاً مِنْ رَجَبٍ وَ لَوْ یَوْماً وَاحِداً فِی أَوَّلِهِ أَوْ فِی وَسَطِهِ أَوْ فِی آخِرِه.

طبق این روایت شریف، تنها با انجام یک روز روزه‌داری ماه رجب می‌توان در جرگۀ «رجبیون» در قیامت قرار گرفت و این مسئله تفسیری از دعای مشهور این ماه است که فرمود «یَا مَنْ یُعْطِی الْکَثِیرَ بِالْقَلِیلِ» یعنی ای کسی که به اندک (عملی)، (پاداشی) کثیر می‌دهد.

منبع: خبرنگاران پویا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.