معاون خدمات شهری شهردار مشهد از پیش‌بینی ۱۲۰ هزار اصله نهال برای هفته درختکاری خبر داد و گفت: در سال ‌جاری با توجه به شرایط کرونا و الزام به تجمع نداشتن شهروندان، ثبت‌نام برای دریافت نهال‌های مثمر و غیرمثمر از یکم تا ششم اسفندماه فقط از طریق سامانه مربوطه به نشانی Gsms.mashhad.ir انجام می‌شود.

غیرحضوری بودن درخواست دریافت نهال در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، مهدی یعقوبی در آیین رونمایی و آغاز به کار سامانه درخواست تحویل و کاشت نهال رایگان به شهروندان ویژه هفته درختکاری اظهار کرد: سیاست‌گذاری شهرداری مشهد در حوزه معاونت خدمات شهری اجرای پروژه‌های مرتبط با محیط زیست با هدف بهبود شرایط زندگی شهروندان، زائران و مجاوران این شهر مقدس است.

وی تاکید کرد: پیشرو و الگو بودن شهر مشهد در زمینه‌های فضای سبز، زیبایی منظر شهر و پاکیزگی آن مرهون کارکنان و کارگران حوزه خدمات شهری است.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد با بیان اینکه شهرداری در صدد اجرای پروژه‌های زیست محیطی در این کلان‌شهر است، افزود: ابتدای سال جاری مصوبه نهایی سیاهه انتشار آلودگی هوا دریافت و ابلاغ شد که بر اساس آن سهم هر یک از منابع آلایندگی شهر مشخص شده است.

وی ادامه داد: لایحه جامع کاهش آلودگی هوا توسط شهرداری به شورای شهر ارائه شده بود که هفته گذشته به تصویب رسید و سهم هر یک از حوزه‌های شهرداری و تکالیف سایر حوزه‌های خارج از شهرداری در آلودگی هوا مشخص شده تا در قالب یک کار منسجم با همکاری سایر دستگاه‌ها اقدامات لازم برای کاهش آلودگی هوا انجام می‌شود.

راه‌اندازی چهار دستگاه‌ سنجش ازن در مشهد

معاون خدمات شهری شهردار مشهد با تاکید بر اینکه در سال جاری ادامه مطالعات آسیب‌شناسی آلودگی هوا و مدلینگ هواشناسی را محقق خواهیم کرد، گفت: تاکنون تنها کلان‌شهر تهران بخشی از این موضوع را عملیاتی کرده و هیچ کلان‌شهر دیگری به این موضوع ورود نکرده است.

وی ادامه داد: حوزه خدمات شهری شهرداری مشهد مدل‌شناسی پیش‌بینی آلودگی هوا را در قالب پروژه‌ای یک ساله انجام خواهد داد که هم اکنون در مرحله انعقاد قرارداد است.

یعقوبی با اشاره به راه‌اندازی یک دستگاه‌ سنجش ازن در مشهد اواخر سال گذشته، خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز سه دستگاه سنجش ازن راه‌اندازی شده و به جرات می‌توان گفت مشهد یکی از پیشروترین کلان‌شهرهای ایران در زمینه سنجش ازن است.

وی افزود: علاوه‌بر وظایف سایر نهادها، هفت اکیپ برای خودروهای آلاینده فعال شده است تا با همانگی حوزه قضایی، رانندگان این خودروها برای دریافت کارت معاینه فنی ملزم شوند.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد با تاکید بر اینکه توسعه فضای سبز در سطح مناطق مختلف شهرداری و متوازن کردن آن یکی از خواسته‌های بحق شهروندان است، گفت: طبق برنامه جامع شهر،   ۳۵ هکتار فضای سبز در سطح شهر و ۲۶۰ هکتار در کمربند سبز شهر باید اجرا شود که با همت همکاران در سه سال گذشته بالغ بر ۹۰۰ هکتار در کمربند سبز مشهد و ۳۵ هکتار در سطح شهر توسعه فضای سبز رقم خورده که بی‌سابقه بوده و می‌تواند اثرات خوبی در بهبود شرایط آب و هوایی شهر داشته باشد.

وی با بیان اینکه فضای سبز شهر مشهد با احتساب فضای سبز کمربندی آن پنج هزار و ۷۰۰ هکتار وسعت دارد، اظهار کرد: سرانه فضای سبز به ازای هر شهروند ۱۷.۳ متر مربع است که از نظر توسعه فضای سبز نه تنها در کشور، بلکه در میان کلانشهرهای خاورمیانه در جایگاه بسیار مناسبی قرار دارد.

احداث تأسیسات تامین منابع آبی با استفاده از تکنولوژی روز دنیا

یعقوبی خاطرنشان کرد: برای تملک عرصه‌های مورد نیاز فضای سبز پیگیری لازم در حال انجام است تا در سال آینده نیز شاهد توسعه فضای سبز شهر باشیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده شهرداری مشهد در راستای تامین منابع آبی، گفت: با پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده، تصفیه خانه چهل بازه آماده بهره‌برداری است و هفته آینده با ظرفیت ۵۰ لیتر بر ثانیه با کیفیت مطلوب و قابلیت استفاده از پساب راه‌اندازی می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد تصریح کرد: احداث این تأسیسات با استفاده از تکنولوژی روز دنیا با ظرفیت ۵۰ لیتر بر ثانیه معادل چهار هزار و ۳۲۰ مترمکعب در شبانه‌روز انجام شده که تولید این آب به عنوان یکی از منابع آبی پایدار نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها، حفظ محیط‌زیست و آب‌های زیربنایی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری عملیات اجرایی احداث نخستین تصفیه خانه سپتاژ کشور در مشهد آغاز شد، گفت: ۷۴ میلیارد تومان قرارداد برای اجرای این پروژه منعقد شده و تا خردادماه سال آینده این تصفیه خانه به بهره‌برداری خواهد رسید تا کمک محیط زیستی بزرگی به شهر و حریم شهر داشته باشیم.

یعقوبی خاطرنشان کرد: خط انتقال خین عرب با تخصیص اعتبار مورد نیاز و دریافت پساب کافی اجرایی شده و تصفیه تکمیلی علی‌رغم نیاز به تجهیزات خارجی در فرایند طولانی دریافت شده است تا برای سال آینده بالغ بر شش میلیون متر مکعب در سال ظرفیت ایجاد کرده و به شبکه جداسازی آب شرب اضافه شود.

وی ادامه داد: در سال‌جاری حوزه خدمات شهری شهرداری مشهد ۱۰۰ میلیارد تومان در راستای توسعه شبکه جداسازی آب شرب هزینه کرده است.

نصب ۱۰۰۰ لانه پرنده در مشهد

معاون خدمات شهری شهردار مشهد تاکید کرد: در سه سال اخیر اقدامات انجام شده در حوزه شبکه توزیع، معادل اقداماتی است که از ابتدای ایجاد شبکه تا سال ۹۷ انجام شده بود زیرا برای اجرای زیرساخت‌ها اعتبارات خوبی در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه با همکاری مرکز تحقیقات و دانشگاه فردوسی برای استفاده از گونه‌های گیاهی خاص و متناسب با شرایط اقلیمی مشهد در راستای مدیریت منابع آبی اقدام شده است، اظهار کرد: یکی دیگر از اقداماتی که مورد استقبال شهروندان و فعالان و طرفداران محیط زیست قرار گرفت، نصب لانه پرندگان به درختان شهر بود. در این راستا بالغ بر ۲۰۰۰ لانه پرنده ایجاد شده که ۱۰۰۰ لانه نصب شده و مابقی در حال نصب است.

یعقوبی با اشاره به هفته درختکاری، گفت: امسال به مناسبت هفته درختکاری برنامه‌ها ویژه‌تر و در قالب پویش، کار اجرا می‌شود، البته شهرداری اقدامات خود را محدود به هفته درختکاری نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در سال ‌جاری با توجه به شرایط کرونا و الزام به تجمع نداشتن شهروندان، ثبت‌نام برای دریافت نهال‌های مثمر و غیرمثمر از یکم تا ششم اسفندماه فقط از طریق سامانه مربوطه به نشانی Gsms.mashhad.ir انجام می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد با بیان اینکه برای هفته درختکاری امسال ۱۲۰ هزار اصله نهال پیش بینی شده است، اظهار کرد: تمام گونه‌های درختی ثبت شده در سیستم انبارداری مناطق موجود است و نظارت بر این فرایند انجام خواهد شد. همچنین چنانچه ظرفیت تکمیل شود باز هم امکان افزایش تعداد نهال وجود خواهد داشت.

وی تصریح کرد: تا روز ششم اسفندماه درخواست‌ها در سامانه ذکر شده ثبت، روز هفتم اسفندماه جمع‌بندی و سپس بر اساس آدرس‌های اعلام شده اکیپ‌های در نظر گرفته شده به درب منازل مراجعه و نهال‌های مثمر و غیرمثمر درخواست شده را به شهروندان تحویل می‌دهند.

یعقوبی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای ادارات و دستگاه‌های دولتی، گفت: برای فضای سبز موجود ادارات، هر تعداد نهالی درخواست شود، ارسال خواهد شد. امکان کاشت نهال‌ها توسط عوامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز در فضای سبز ادارات همچنین باغچه منازل شهروندان در صورت اعلام درخواست وجود دارد.

انعقاد ۱۴۰ میلیارد تومان قرارداد برای ساماندهی کشف‌رود

معاون خدمات شهری شهردار مشهد با بیان اینکه به موازات انجام این اقدامات توسعه درختکاری در کمربندی سبز شهر مشهد انجام می‌شود، گفت: امسال هدف‌گذاری شده بالغ بر ۱۵۰۰ هکتار درختکاری در کمربندی سبز شهر و ۳۰۰ هکتار در محدوده کشف رود انجام شود.

وی ادامه داد: امسال ۱۴۰ میلیارد تومان قرارداد با پیمانکار برای ساماندهی کشف‌رود در محدوده و حریم شهر مشهد منعقد شده تا پراکنش فاضلاب سطح رودخانه مهار و در یک بستر قرار گیرد و عرصه‌های ۳۰۰ هکتاری موجود را درختکاری کنیم، البته باید شرکت آب و فاضلاب مشهد نسبت به ایجاد تصفیه خانه اقدام کند تا فاضلاب جاری نیز تصفیه شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد، یعقوبی خاطرنشان کرد: در عرصه‌های کمربند سبز تامین منابع آبی از بسترهای موجود پیش‌بینی شده و حدود ۱۵ چشمه و قنات در آن محدوده شناسایی شده که تاکنون سه مورد از آنها احیا شده تا بر اساس مطالعات آبخیزداری از محدوده کمربند سبز و منابع آبی آن بخش عمده‌ای از نیاز آبی را تامین کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.