سخنگوی وزارت امور خارجه با رد انتساب حادثه اربیل به ایران، گفت: تلاش مشکوک برای انتساب این حادثه به ایران شدیدا محکوم است.

وزارت امور خارجه انتساب حادثه اربیل به ایران را تکذیب کرد

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه به دنبال  حادثه شب گذشته اربیل و حملات راکتی در این شهر با رد شایعات منتشر شده در برخی رسانه های غربی، تلاش مشکوک برای انتساب آن به ایران را شدیداً محکوم است.

خطیب‌زاده در ادامه تاکید کرد: ایران، ثبات و امنیت عراق را یک امر کلیدی برای منطقه و همسایگان دانسته و هرگونه اقداماتی که برهم زننده نظم و آرامش در این کشور است، مردود می‌شمارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با مشکوک توصیف کردن این قبیل اقدامات از دولت عراق خواست نسبت به پیگیری و برخورد با عاملان این اقدامات دستورات لازم را صادر کند.

تعدادی از رسانه‌های غربی در ادعاهایی بی اساس، حادثه شب گذشته در اربیل را به گروه‌های مرتبط با ایران منتسب کردند.

از سوی دیگر برخی جریان‌های وابسته به آمریکا نیز در تلاش برای ایراد اتهام به الحشدالشعبی به عنوان عامل این حملات هستند. به نحوی که «صفاء الاعسم» کارشناس نظامی عراق از تلاش برخی جریان‌های وابسته به آمریکا برای متهم کردن الحشدالشعبی به عنوان عامل حمله به اربیل خبر داد و گفت: آن‌ها می‌خواهند از این اتهام یک بهانه بین‌المللی به منظور درخواست انحلال الحشدالشعبی و ابقای نیروهای آمریکایی در عراق، به دست آورند.

منابع خبری شب گذشته گزارش دادند که فرودگاه بین‌المللی اربیل و یک پایگاه آمریکا در این فرودگاه هدف حمله راکتی قرار گرفت و سپس اعلام شد که آژیرهای خطر در کنسولگری آمریکا در این شهر، پس از هدف قرار گرفتن فرودگاه به صدا درآمدند. وزارت داخلی منطقه کردستان عراق نیز دیشب طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این حمله راکتی در ساعت ۹:۳۰ به وقت بغداد صورت گرفته است و چندین شهروند زخمی شده‌اند.

ساعاتی پس از انتشار این خبر، یک گروه عراقی تازه تأسیس موسوم به «سرایا اولیاء الدم»، با بیان اینکه اشغالگران آمریکایی در هیچ جای عراق امنیت نخواهند داشت، مسئولیت حمله به اربیل را برعهده گرفت.  

ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش پس از این حمله راکتی اعلام کرد که یک پیمانکار غیرآمریکایی در این حادثه کشته شد و  پنج تن از جمله یک سرباز آمریکایی زخمی شدند. اما سپس اعلام شد که علاوه بر کشته شدن یک پیمانکار غیر آمریکایی، ۹ نفر در این حمله زخمی شده‌اند. منابع آمریکایی می‌گویند که ۱۴ فروند راکت به سمت پایگاه آمریکا در اربیل شلیک شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.