باطل شدن آیین‌نامه اسقاط خودروها توسط دیوان عدالت اداری و همچنین مسائل مربوط به عرضه خودروهای جدید باعث شده است که روند اسقاط کردن خودروها بسیار کند پیش رود.

 بازسازی به جای اسقاط /نامشخص شدن سن فرسودگی خودروها

به گزارش قدس آنلاین، درباره آلودگی هوا و مهمترین منابع آلاینده آن موارد و دلایلی زیادی مطرح می باشد که یکی از آنها تردد خودروهای فرسوده و اسقاطی در حوزه حمل و نقل عمومی و شخصی در سطح شهر است.

طبق آمارها امسال تنها حدود ۸ هزار خودرو از چرخه حمل و نقل کشور خارج شده است ودر حالی که در واقعیت دو تا سه برابر، خودرو فرسوده فاقد استانداردهای زیست محیطی در کشور در حال تردد هستند اگرچه برای استان خراسان رضوی در این باره آمار دقیق و مشخصی وجود ندارد ،  از طرفی  بنا به نظر کارشناسان فرایند بسیار کند خارج کردن خودروهای اسقاطی معلول دو عامل است اولا آیین‌نامه اسقاط خودروها  که توسط دیوان عدالت اداری باطل شد و دوم عرضه قطره چکانی خودرو نو و جدید به بازار که با ممنوعیت واردات خودرو از سال ۹۷ ، کاهش ظرفیت  تولید کارخانه های داخلی و بعضا برخی دلال بازی ها در زمینه عرضه خودرو جدید به مصرف کننده واقعی و افزایش قیمت خودرو ها باعث  شد  میزان تردد خودروهای فرسوده روز به روز بیشتر و آلودگی هوا نیز به همان نسبت تشدید شود.

از این رو در حالی که بر اساس قانون هوای پاک تردد خودروهای فرسوده در شهرها ممنوع است اما همچنان شاهد تردد این گونه از خودروها در کلانشهری نظیر  مشهد هستیم از این رو برآن شدیم که این مساله را از شخص اول محیط زیست استان پیگیر شویم.

*اسقاط منتفی و تاکید بر بازسازی

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی نیز درباره وضعیت تردد خودروهای اسقاطی در شهر مشهد گفت: طبق بخش نامه ای که از سوی سازمان محیط زیست به ما ابلاغ شده است اسقاط خودروهای عمومی با توجه به شرایط  فعلی،  منتفی و تاکید بر بازسازی آنها صورت گرفته است.

تورج همتی در ادامه به قدس آنلاین افزود: البته در این بخش نامه قید شده است که در بازسازی این خودروها شهرداری ها باید برای خودروهای دیزلی که اسقاطی هستند فیلتر دوده و برای تاکسی ها نیز کاتالیست نصب کنند.  

وی افزود: برای خودروهای فرسوده  شخصی نیز طبق رای دیوان عدالت ، اسقاط آنها از دستور کار خارج و تا زمانی که قادر به دریافت معاینه فنی باشند تردد آنها در سطح شهر مشکلی ندارد .

همتی ارائه اطلاعات بیشتر دراین باره را به  کارشناس هوای  محیط زیست خراسان رضوی سپرد .

*نامشخص بودن سن فرسودگی خودروها

خانم فرخ لقا امینی، کارشناس هوای محیط زیست خراسان رضوی  نیز در این باره  به قدس آنلاین گفت: روند اسقاط خودرو در سال گذشته و همچنین در سال جاری بسیار کند بوده است.

وی  در ادامه افزود: یکی از دلایل اصلی این موضوع وجود تحریم های فزاینده است که باعث شده است روند خرید و جایگزین کردن خودروهای جدید با خودروهای اسقاطی با مشکلاتی مواجه شده و استفاده از خودروهای فرسوده فعلی با تاکید بر بازسازی و رعایت برخی نکات در دستور کار قرار بگیرد.

امینی با اشاره به اینکه آمار مشخصی در باره خودروهای اسقاطی خراسان رضوی و مشهد وجود ندارد،  تصریح کرد: از طرفی با ابطال آیین نامه اجرایی ماده ۸ اسقاط خودرو ها ، عملا سن فرسودگی خودروها نامشخص می باشد و نمی توان مانع از تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر شد.

*۷۰درصد آلودگی ها منشا خودرویی دارند

وی با بیان اینکه نمی توان به طور دقیق میزان سهم خودروهای اسقاطی در آلودگی هوا را تعیین کرد، اظهار داشت: طبق سیاهه انتشار حدود ۷۰ درصد از آلودگی هوای شهر مشهد منشاء خودرویی دارند  که این میزان در برگیرنده همه خودروهای عمومی و شخصی است و داده دقیقی در مورد خودروهای اسقاطی در این زمینه بیان نشده است.

*جمع آوری انبارهای خودروهای اسقاطی شهرداری

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد نیز درباره جمع آوری خودروهای اسقاطی از سطح شهر گفت: درباره جمع آوری اینگونه خودروها که در سطح و حاشیه  شهر رها شده بودند ،  در حال حاضر ما هیچ گونه مسئولیتی نداریم.

مهدی یعقوبی در ادامه به قدس آنلاین افزود: با ورود مراجع قضایی ، انبار خودروهای اسقاطی را به طور کامل جمع آوری کرده ایم و مقرر شده است که اگر نیروهای خدمات شهری  خودرو اسقاطی و فرسوده ای را در سطح شهر  مشاهده  کردند   به نیروی انتظامی  اطلاع رسانی کنند تا ضمن انتقال به انبارهای خودشان  به مالکان آنها نیز اطلاع رسانی کنند تا نسبت به شناسایی و تحویل انها اقدام کنند.

وی ادامه داد: درباره جایگزینی خودروهای فرسوده و اسقاطی در شهر مشهد  نیز تا جایی که اطلاع دارم بسیار محدود و به ندرت در حال انجام است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.