جمعیت نزدیک به ۴۸میلیون نفری سهامدارعدالت از این پس می‌توانند بدون ضامن و تنها با وثیقه گذاشتن این سهام نزد بانک، به میزان نصف ارزش سهام خود از بانک وام دریافت کنند.

برای دریافت وام با ضمانت سهام‌عدالت چه باید کرد؟

با این تصمیم تمامی سهامداران برای رفع برخی نیازها و خرید کالا مجبور به فروش زودهنگام سهام باارزش خود نیستند و بورس هم در شرایط سخت اقتصادی که مردم نیازمند نقدینگی هستند از تلاطم ناشی از فروش این اوراق در امان می‌ماند. سهامداران علاوه بر نقدینگی که دریافت می‌کنند می‌توانند در مجامع شرکت‌ها حضور داشته باشند و  از سود شرکت‌ها بهره‌مند شوند و دارایی آن‌ها افزایش یابد.

برای دریافت این تسهیلات که در قالب یک کارت اعتباری به متقاضی پرداخت خواهد شد، در ابتدا باید احراز هویت افراد توسط سامانه سجام انجام شود که این فرایند به ‌صورت حضوری و غیرحضوری قابل انجام است.

پس از آن همان شرایط عمومی که هر فردی برای دریافت تسهیلات باید احراز کند در این خصوص هم باید اجرا شود. دارندگان سهام‌عدالت برای دریافت این وام نیازی به مراجعه به شعب ندارند، زیرا تمامی فرایندها به شکل غیرحضوری و مراجعه الکترونیکی انجام می‌شود. متقاضیان باید مدارک هویتی خود را در سامانه «نشان بانک» در اپلیکیشن ایوا ثبت کنند و جایگزین ضامن در این پروسه نیز اوراق سهام‌عدالت آن‌ها خواهد بود.

پس از تکمیل فرایند ثبت اطلاعات در این سامانه، کارت اعتباری دیجیتالی ظرف مدت دو تا سه روز صادر می‌شود و افراد می‌توانند اعتبار آن را در بیش از ۴هزار فروشگاه زنجیره‌ای کشور مصرف کنند.

زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات سهام‌عدالت نیز سه سال تعیین شده است، در صورتی ‌که متقاضیان طی یک ماه، اقساط تسهیلات دریافت شده را بازپرداخت کنند، سود به آن تعلق نخواهد گرفت. در صورت عدم‌بازگشت پول پس از گذشت یک ماه، بازپرداخت تسهیلات سه ساله در نظر گرفته می‌شود و کارمزد آن متفاوت خواهد بود.

در حال حاضر بالاترین نرخ سود بانکی ۱۸ است. در صورت عدم‌برگشت پول در ماه اول، سهامدار باید وام ۱۰میلیون تومانی را ۱۳میلیون تومان و طی سه سال پس دهد. وام ۵ میلیون تومانی نیز ۶٫۵ میلیون تومان برآورد  می‌شود.

سهامدارانی که وام ۱۰میلیون تومانی را دریافت می‌کنند باید اقساط ۳۶۲هزارتومانی بپردازند. مبلغ قسط این وام برای کسانی که ۵میلیون تومان را می‌گیرند ۱۸۱هزار تومان است.

سهامداران فراموش نکنید باید بازپرداخت منظم داشته باشید؛ چرا که در صورت تأخیر در عمل به تعهدات،  سهام‌عدالت شما توسط بانک به فروش می‌رسد. بازپرداخت اقساط به شکل منظم نیز سبب می‌شود تا شما از عایدی سهام مثل سود، حضور در مجمع و حق رأی استفاده کنید. صدور غیرحضوری کارت اعتباری سهام‌عدالت در حال حاضر در دو بانک ملی و تجارت انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.