رئیس جمهوری اسلامی ایران، روابط خوب تهران – برن را تاریخی و عمیق دانست و تاکید کرد که لازم است این روابط خوب با توجه به ظرفیت های بالای متقابل، بیش از پیش و در چارچوب نقشه راه همکاری های مشترک، توسعه و تعمیق یابد.

روحانی: بحث مجدد پیرامون برجام غیرممکن است /توپ در زمین آمریکاست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر سه شنبه در تماس تلفنی آقای"گای پارملین" رئیس جمهور کنفدراسیون سوئیس، اظهارداشت: با تحرک بیشتر کمیته های اقتصادی و مالی که با هدف پیگیری و ارتقاء سطح همکاری اقتصادی دو کشور تشکیل شده است، می توان همکاری های تهران – برن را به مرحله مناسبی ارتقاء داد.

رئیس جمهور گفت: خوشبختانه روابط ایران و سوئیس با ترسیم نقشه راه روابط در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی همانند حمل و نقل، بهداشت، دارو، کشاورزی و علم و فناوری، حتی در شرایط ناشی از تحریمهای ظالمانه آمریکا، در وضعیت قابل قبولی قرار داشته است و ما در صدد تسهیل بیش از پیش فعالیت های شرکت های مهمی سوئیسی هستیم که باوجود تحریم، همچنان به فعالیت خود در ایران ادامه داده اند.

روحانی همچنین انجام اقدامات لازم جهت فعالیت موثر کانال مالی سوئیس و عملیاتی شدن آن دسته از قراردادهای مشترک که به دلیل سیاستهای دولت قبلی آمریکا متوقف شده اند، را ضروری و گامی در راستای بهره گیری از ظرفیت های متقابل خواند.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه حل مشکلات از طریق تهدید، فشار و زور، در برابر مردم ایران یقینا شکست خورده است، تاکید کرد: فشار حداکثری آمریکا با مقاومت ملت ایران به طور کامل با شکست مواجه شده و تنها با روش های مبتنی بر عقلانیت و احترام متقابل است که می توان بر مشکلات فائق آمد.

روحانی همچنین بازکردن و بحث مجدد پیرامون برجام به عنوان محصول تلاش طولانی کشورهای مختلف را غیرممکن و مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست و گفت: راهبرد تهران در قبال برجام کاملا مشخص است. لغو عملی و نه صرفا بر روی کاغذ تحریم ها از سوی آمریکا بازگشت ما را به اجرای تعهداتی که طبق برجام آنها را کاهش داده ایم ، به همراه خواهد داشت.

رئیس جمهور تاکید کرد: اکنون توپ در زمین آمریکا است و هر موقع تحریمهای غیرقانونی را به طور عملی کنار بگذارد، همه چیز در مسیر درست قرار خواهد گرفت.

روحانی همچنین طرح صلح هرمز را گامی برای ترغیب امنیت دسته جمعی در منطقه دانست و با استقبال از هرگونه ابتکار سازنده و عملیاتی از سوی کشورهایی همانند سوئیس، تاکید کرد: بی تردید در فضای ناامن، همگی چه در منطقه و چه در اروپا صدمه می بینند و ایران در صورت مشاهده اراده لازم از سوی سایر کشورهای منطقه،آماده انجام اقدامات اعتمادساز است.

رئیس جمهور با اشاره به وضعیت غمبار مردم یمن، خواهان آتش بس فوری، ارسال کمکهای بلاعوض، جلوگیری از انتقال تسلیحات به برخی از کشورهای منطقه و در نهایت آغاز مذاکرات یمنی- یمنی به عنوان راه حل نهایی بازگشت آرامش و صلح به این کشور دانست.

آقای "گای پارملین" رئیس جمهور کنفدراسیون سوئیس نیز در این گفت وگوی تلفنی با تبریک ۲۲ بهمن به دولت و مردم ایران تاکید کرد: برن خواهان گسترش روابط در زمینه های مورد علاقه با ایران است و همه تلاش های خود را برای گسترش این همکاری ها بکار خواهم گرفت.

وی با ابراز خرسندی از فعالیت شرکتهای سوئیسی در ایران به رغم تحریم های آمریکا به کانال مالی سوئیس و نقش آن اشاره کرد و گفت که ما خود را متعهد می دانیم که دارایی های ایران در برخی کشورها را به این کانال منتقل کنیم.

رئیس جمهور سوئیس همچنین شرایط کنونی در عرصه بین الملل را فرصت دوباره ای برای بازگشت همه طرفهای برجام برای انجام تعهداتشان دانست و گفت که سوئیس آماده است تلاش هایی را در این راستا بکار گیرد.

 آقای پارملین همچنین به اهمیت بازگشت امنیت به یمن و تقویت همکاری های منطقه ای اشاره کرد و اظهارداشت: ایران با توجه به نقش موثری که در منطقه دارد، می تواند با کمک سایر کشورها و از جمله اتحادیه اروپا به بازگشت آرامش به یمن کمک کند.

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.