«مسعود مردانی» متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا با بیان اینکه امکان انتقال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از پرندگان به انسان وجود دارد اما فوق‌العاده کم است، تاکید کرد: آنفلوانزای پرندگان به هیچ وجه از طریق خوراکی منتقل نمی‌شود.

احتمال انتقال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به انسان بسیار کم است/ آنفلوآنزای H۵ از طریق خوراکی منتقل نمی‌شود

«دکتر مسعود مردانی» متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا در گفت‌وگو با قدس‌آنلاین پیرامون شیوع «آنفلوانزای فوق حاد پرندگان»(H۵N۱) در کشور و احتمال سرایت این بیماری از پرندگان به انسان توضیحاتی ارائه کرد.

به گفته مردانی امکان انتقال به انسان وجود دارد اما مطالعاتی که تاکنون در این رابطه در جهان انجام شده است حاکی از آن است که این آنفلوانزای H۵ که فوق حاد پرندگان از آن یاد می‌شود به سختی از پرندگان به انسان منتقل می‌شود؛ به همین دلیل ما سالها در جمعیت پرندگان و ماکیان کشور این بیماری شایع بوده است اما موارد انسانی یا نداشتیم یا فوق‌العاده کم بوده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: امکان انتقال از پرندگان به انسان وجود دارد اما فوق العاده کم است. سازمان دامپزشکی باید هرچه سریع‌تر کانون‌های بیماری را شناسایی کند و نسبت به معدوم سازی پرندگان آلوده اقدام کند و افراد و پرسنلی را که در معرض آلودگی هستند باید با واکسن آنفلوآنزا واکسینه کنند و پروتکل‌های بهداشتی را حتماً رعایت کنند.

وی در رابطه با انتقال از طریق خوراکی تصریح کرد: آنفلوانزای پرندگان به هیچ وجه از طریق خوراکی منتقل نمی‌شود اما برای افرادی که در معرض و تماس با آلودگی هستند ممکن است از طریق استنشاق و تنفس مبتلا بشوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.