وزیر امور خارجه با بیان ابنکه سکوت بایدن نشان دهنده یک اختلاف داخلی در دولت آمریکا بر سر اینست که فکر می‌کنند می‌توانند از سیاست فشار حداکثری امتیاز بگیرند، اظهار داشت: زمان به ضرر آمریکایی هاست چون به ازای تداوم این سیاست در ایران هم روی زمین اتفاق هایی رخ می‌دهد و آنها با سانتریفیوژها و ذخایر بیشتر ما روبرو می‌شوند

بایدن خیال نکند با ادامه سیاست فشار حداکثری اهرم سازی می‌کند/سکوت بایدن نشانه اختلاف در داخل دولت اوست/ ادامه این روند یعنی مواجهه آمریکا با سانتریفیوژها و ذخایر بیشتر ما

قدس آنلاین: محود جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز در حاشیه جلسه دولت با اشاره به نامه ایران به آژانس در مورد توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی گفت: دولت نظراتش را در مورد مصوبه مجلس (اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها) قبل از تصویب آن اعلام کرد اما امروز این قانون کشور است و دولت خودش را ملزم به اجرای آن می‌داند.

وی با بیان اینکه بر این اساس در پنجم اسفند ماه، زمان یکی از اقداماتی که قانون مذکور معین کرده و آن کاهش نظارت آژانس است فرا می‌رسد، اظهار داشت: این اتفاق به معنای توقف نظارت‌های آژانس نیست، ما تا کنون بر اساس قرار داد پادمان که استاندارد نظارت آژانس هست عمل کرده‌ایم و به قرارداد پادمان متعهدیم و عضو آن هستیم و به آن ادامه می‌دهیم.

ظریف افزود: ما به عنوان یک اقدام داوطلبانه پروتکل الحاقی را بدون تصویب در مجلس اجرا کردیم و الان مجلس محترم تصمیم گرفته که این اجرا را متوقف کند. اتفاقی که می‌افتد اینست که ما با درخواستی که آقای گروسی داشته با ایشان مشورت می‌کنیم. سازمان انرژی اتمی به آژانس اعلام کرده که از ۲۳ فوریه اقدامات داوطلبانه ما متوقف خواهد شد، اما نظارت آژانس ادامه پیدا می‌کند. در مورد کیفیت نظارت هم سازمان انرژی اتمی آمادگی دارد با آژانس گفتگو کند و به توافق برسد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه نظارت‌های عادی آژانس ادامه می‌یاید، اضافه کرد: اعضای باقی مانده در برجام یعنی  ۱+۴ و آمریکا باید به تعهداتشان برگردند.

وی خاطرنشان کرد اقدامات ایران منجمله قانون مصوب مجلس در چارچوب برجام است و در اجرای ماده ۳۶ توافق هسته‌ای انجام می‌گیرد. ما داخل برجام هستیم و همواره به تعهداتمان پایبند بوده‌ایم و همانطور که در بالاترین سطح نظام نیز اعلام شده به مجرد اینکه آمریکا تحریم ها را بردارد و سایر اعضای برجام به تعهداتشان عمل کنند دلیلی ندارد ما اقدام جبرانی انجام دهیم.

ظریف اظهار داشت: ما الان اقدام جبرانی انجام می‌دهیم و وقتی اصل عمل تخلف کنار برود دلیلی برای اقدام جبرانی ما نیست و آن وقت است که ما می‌توانیم به اجرای دقیق پروتکل الحاقی همانطور که در ۵ سال گذشته با دقت عمل کرده‌یم ادامه دهیم

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره هشدارهای مکررش به مقامات آمریکایی که فرصت آنها برای نجات برجام رو به اتمام است و این ابهام که آیا ممکن است پس از ۲۳ فوریه برجام به نقطه‌ای برسد که نجاتش ناممکن شود، گفت: الان یک ماه است دولت آقای بایدن دارد سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ، یعنی سیاست بی قانونی، زورگویی و قلدری را ادامه می‌دهد. اگر آنها فکر می‌کنند این سیاست شکست خورده است و اگر معتقدند آبروی آمریکا را برده، پس ادامه آن هم کمکی به آنها نمی‌کند و همان شکست و همان بی آبرویی را برایشان در پی دارد.

ظریف افزود: نکته دیگر اینکه ما گفته‌ایم اقداماتمان قابل بازگشت هستند، اما این آمریکاست که با وضعیت جدیدی مواجه می‌شود یعنی با تعداد بیشتر سانتریفیوژ  و میزان بیشتر ذخایر(اورانیوم غنی شده) ما و این وضعیت ادامه پیدا می‌کند. آنها خیال نکنند با ادامه سیاست غیر قانونی فشار حداکثری اهرم سازی می کنند. ما هم قصد اهرم سازی نداریم. ما داریم اقدامات جبرانی انجام می دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اگر آنها خیال می‌کنند یک سیاست شکست خورده برایشان اهرم ایجاد می‌کند باید بدانند در ایران هم روی زمین اتفاقاتی رخ می‌دهد. اما من معتقد نیستم که بعد از ۵ اسفند زمینه غیر قابل بازگشت است اما آبروی آمریکا بیشتر می‌ریزد.

وی در مورد درخواست سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس برای سفر به تهران و دیدار با مقامات کشورمان در پی اعلام توقف اجرای پروتکل الحاقی از پنجم اسفند ماه نیز گفت:  آقای گروسی درخواست سفر به ایران را داشته و  طرف مذاکره ایشان همکاران من در سازمان انرژی اتمی هستند. طبیعتا ایشان  وقتی بیاید سؤالهایی دارد و ممکن است برخی پیشنهادها را داشته باشد و همکاران ما در سازمان تلاش می‌کنند نگرانی‌های ایشان را برطرف کنند تا مسیر ۵ اسفند به بعد با کمترین نگرانی طی شود.

ظریف درباره سکوت بایدن در مورد ایران و بازگشت به برجام  با گذشته هفته‌ها، گفت: سکوت بایدن نشان دهنده یک بحث داخلی در دولت آمریکا است که برخی اعضای تیم ایشان علی رغم اینکه پیشتر همه آنها اذعان کردند سیاست فشار حداکثری شکست خورده است ولی می‌توانند از آن امتیاز بگیرند، ولی زمان به زیان آنهاست. این زمین باز است و هر زمان به تعهداتشان برگردند ما هم می توانیبه عقب برگردیم.

در پاسخ به سوالی درباره وزیر اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی براینکه درهای دیپلماسی همچنان باز است و تمایل ضمنی واشنگتن به مذاکره مستقیم با ایران، گفت: ما معتقدیم که در حال حاضر توافقی داریم که نتیجه مذاکرات مستقیم، دوجانبه، سه‌جانبه و چند جانبه ایران و آمریکا برای مدت دو سال بود. این مذاکرات به نتیجه رسیده و توافقی روی میز هست و نیاز به مذاکره ندارد این توافق باید اجرا شود. اگر فکر می‌کنند می‌توانند توافق را تغییر بدهند، اشتباه می‌کنند.

وی تاکید کرد: افراد داخل دولت بایدن، کسانی هستند که در مذاکره بودند و می دانند مواردی که در این توافق است که از نظر آنها خوشایند نیست، مواردی است که با مذاکره به آن رسیدیم مواردی هم در توافق است که ما از آن خوشمان نمی‌آید با هم دوست نداشتیم برنامه هسته‌ای مان محدود شود و برخی محدودیت‌ها بر خریدهای تسلیحاتی ما برای ۵ سال  وجود داشته باشد که تازه رفع شده است اما بالاخره توافق بده بستان است.

ظریف تاکید کرد: آمریکایی‌ها باید این را بدانند و اروپایی‌ها بیشتر بدانند که آنچه مذاکره شده مورد مذاکره مجدد قرار نخواهد گرفت. نیازی به مذاکره مستقیم ما نیست امریکایی ها تعهداتشان را اجرا کنند و به ۱+۵ بازگردند.

وی اظهار داشت: ما می‌توانیم توالی اقداماتمان را مشخص کنیم  که آنها چه بکنند و ما متقابلا چه انجام دهیم حالا همانطور که آقای رئیس جمهور گفتند این کار می تواند یکجا انجام شود یا مرحله به مرحله.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.