تولید کنندگان و فعالان صنعت شوینده خراسان رضوی بر این باور هستند که ممنوعیت صادرات این محصولات با سیاست های شعار سال و جهش تولید در تضاد است و آسیب های زیادی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

 تضاد ممنوعیت صادرات مواد شوینده با سیاست های جهش تولید

به گزارش قدس آنلاین، دبیر انجمن شوینده های  خراسان رضوی در نشست ستاد رسانه ای پایش تولید خراسان رضوی که به بررسی مسائل پیش روی این صنعت  در محل خانه صنعت و معدن استان اختصاص داشت، گفت: روز اقتصاد مقاومتی و کار آفرینی را به کار آفریننان واقعی که در شرایط فعلی در حال نبرد در جنگ اقتصادی هستند تبریک عرض می کنم.

*۶۰درصد منابع بلا استفاده

نیشابوری  با بیان اینکه طی ۸ماه ابتدایی سال جاری و علی رغم ممنوعیت صادرات مواد شوینده در برخی از ماه ها ، اما ۱۸۵هزار تن این محصولات به ارزش ۷۶میلیون دلار  از سوی تولید کنندگان کشور به کشورهای مختلف صادر شد، تصریح کرد:  اعلام ممنوعیت صادرات مواد شوینده در ماه های پایانی سال گذشته از سوی ستاد لجستیک کرونا باعث شد برخی  از واحدهای تولیدی شوینده به سمت تعطیلی پیش بروند به طوری که در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده است به طور متوسط این واحد ها با ۴۰درصد ظرفیت فعالیت می کنند و عملا ۶۰درصد منابع آنها بلا استفاده می باشد.

وی که جزو تولید کنندگان نمونه صنعت شوینده استان نیز است با بیان اینکه ممنوعیت صادرات مواد شوینده متناقض با سیاست های اصلی جهش تولید است، افزود:  مهمترین موضوعی که باعث شد این اتفاق رخ دهد جوسازی دلالان برای صادرات مواد اولیه محصولات شوینده و منافع کلانی بود که از این مسیر عاید آنها شد، از طرفی متاسفانه نفوذ برخی افراد در بدنه تصمیم گیری دولت باعث شده است که چالش های زیادی پیش روی تولید کنندگان گذاشته شود به طوری که در همین موضوع تلاش برای برداشتن ممنوعیت صادرات مواد شوینده از هر اداره ای و مرجعی که مجوز و تاییده دریافت می کردیم مرجع بعدی آن را نقض می کرد.

*از دست دادن بازار بین المللی

رئیس کمیسیون جوانان خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  با اشاره به اینکه ممنوعیت صادرات مواد شوینده باعث شد که تولید کنندگان داخلی بازار بین المللی که سال ها برای در اختیار گرفتن آن تلاش کرده بودند را ازدست بدهند ، افزود: برخی مسئولان در دولت با تصمیم گیرهای غیر منطقی باعث خسارت زیادی به تولید کنندگان می شوند که از جمله آن ممنوعیت صادرات مواد شوینده در ۶ماه  و طی مقاطع مختلف زمانی طی یک سال اخیر و حتی قرار دادن سقف برای صادرات این محصولات بود .

*تا اطلاع ثانوی

وی با بیان اینکه دیروز مجوز دفتر مقررات صادرات به گمرک برای رفع ممنوعیت صادرات مواد شوینده گرفته شده و طی روزهای اینده ابلاغ خواهد شد، افزود: حتی در این مجوز نیز عبارت اجازه صادرات تا اطلاع ثانوی قید شده است که جای تامل دارد، زیرا هر لحظه ممکن است با مانع تراشی برخی از افراد دوباره این مجوز منتفی شود.

نیشابوری با بیان اینکه سود تولید در حال حاضر نهایتا ۱۵ درصد است، افزود: ممنوعیت صادرات مواد شوینده طی ۶ماه در یک سال اخیر باعث شد بسیاری از کارگران این واحدهای تولیدی از کار بیکار شوند این در حالی است که یکی از هدف های واقعی از جهش تولید این است که نیروی انسانی واحدهای تولیدی نگرانی ناشی از بیکاری و تامین معاش زندگی نداشته باشند.

*سازمان جزیره ای

نیشابوری  با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی به صورت یک جزیره خود محور عمل کرده و در هر شرایطی بر اجرای بخش نامه ها و دستورالعمل های ثابت خود تا کید دارد، افزود: با این حال تولید کنندگان حاضر به پرداخت مالیات و حق بیمه خود طبق قوانین تعیین شده هستند و تنها تقاضایی که از مسئولان دارند این است که بخش نامه جدید که به تولید ضربه وارد کند  را صادر نکرده و حمایت از تولید را صرفا در شعار خلاصه نکنند.  

*تحریم ها

وی در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره افزایش قیمت مواد شوینده طی چند مرتبه در سال جاری نیز گفت: ۷۰درصد مواد اولیه صابون مربوط به چیپس صابون است که از کشورهایی نظیر اندونزی و مالزی وارد می شود که به طور طبیعی افزایش قیمت ارز باعث افزایش قیمت این مواد اولیه می شود از طرفی موارد دیگری نظیر ریسک پذیری کشورهای خارجی در تامین برخی مواد اولیه  صابون برای تولید کنندگان ایرانی باتوجه به تحریم های آمریکا و همچنین افزایش قیمت شرکت های حمل و نقل سبب افزایش هزینه های اولیه مواد شوینده شده است .

*مافیای صادرات مواد اولیه شوینده

رضایی ، یکی از تولید کنندگان نمونه شوینده خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: صنعت شوینده طی سه دهه اخیر همواره از برخی سیاست های اشتباه اسیب های فراوانی دیده است.

وی افزود: هرگاه صادرات یک محصول در کشور ما رونق گرفته است افرادی که منافع ان ها درخطر می باشد  با استفاده از لابی گری و مافیایی که در اختیار دارند به دنبال ضربه زدن به صادرات  هستند.

وی با بیان اینکه تولید داخلی کشور در زمینه شوینده ها ۴ برابر نیاز داخلی است، افزود: ممنوعیت صادرات محصولات شوینده باعث شد تولید کنندگان زیادی از جمله شرکت ما که بازارهای کشورهای همسایه نظیر ترکمنستان را در اختیار داشت از دست بدهد و امروز اینگونه کشورها در حال تامین نیازهای خود از کشورهایی نظیر ترکیه هستند. از این رو یکی از چالش های ما طی یک سال آینده این خواهد بود که دوباره اینگونه بازار ها را در اختییار محصولات ایرانی قرار دهیم.

*تولیدات زیر پله ای

وی بیان داشت: مشخص نیست که چرا صادرات مواد شوینده ممنوع می شود اما اجازه مواد اولیه آن داده می شود . از طرفی در همین تامین مواد اولیه شوینده ها نیز رانت های زیادی وجود دارد به طوری ما به عنوان تولید کننده باید این مواد اولیه را تنها از بورس تهیه کنیم اما برخی دلالان به راحتی آنها را به طور مستقیمو بدون پرداخت ارزش افزوده  از شرکت پتروشیمی دریافت می کنند.

رضایی با اشاره به افزایش تولیدات مواد شوینده زیرپله ای و به اصلاح غیرمجاز در بازار گفت: متاسفانه حتی این گونه مواد شوینده در فروشگاه های زنجیره ای معتبر نیز در حال عرضه می باشد . از طرفی مراجع نظارتی نیز در موضوع شوینده های غیرمجاز اهمال  کرده و پاسکاری های زیادی رابین یکدیگر انجام می دهند.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.