معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه ۵۶ درصد مردم ایران کم تحرک هستند، گفت: متاسفانه کشور ما به سمت بحران های کم تحرکی حرکت می کند که خود چالش جدی برای سال های آینده به حساب می آید.

بحران کم تحرکی ۵۶ درصدی مردم  ایران، چالش های جدی را به دنبال خواهد داشت

به گزارش  قدس آنلاین ؛ دکتر عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در آیین افتتاحیه اولین همایش ملی اوقات فراغت که به میزبانی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) به صورت مجازی برگزار شد، تصریح کرد: ۵۶ درصد جمعیت کشور کم تحرک هستند که در این بین سهم کم تحرکی بانوان بیشتر از آقایان است؛ از این رو ضرورت دارد تا برنامه ریزی جامعی برای مشارکت همه افراد جامعه در این بخش صورت گیرد.
وی با اشاره به ضرورت توجه به سلامت اوقات فراغت و برنامه ریزی صحیح برای مدیریت آن، خاطرنشان کرد: اگر برای اوقات فراغت برنامه‌ریزی مناسب و هدفمندی نداشته باشیم، می تواند اوقات فراغت صرف موضوعاتی گردد که سلامت افراد را به مخاطره بیندازد.
به گفته این مقام مسئول، توجه به گسترش و تقویت ورزش به عنوان یکی از فاکتورهای اساسی در گذراندن اوقات فراغت، تضمین کننده سلامت ساعاتی است که مردم برای اوقات فراغت صرف می نمایند و هر مقدار که در حوزه ورزش سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد و موضوع ورزش در اوقات فراغت برجسته سازی شود، به همان میزان به بُعد سلامت روح و جسم و کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه کمک کرده ایم.

ورزش؛ موثرترین روش در حفظ و ارتقای سلامت جسم و روان
معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به تاثیر ورزش در سلامت ارتقای سلامت جسم و روان افراد، گفت: موثرترین و در دست ترین اقدام ترین روش برای حفظ و ارتقای سلامت روحی و جسمی آحاد مختلف مردم توجه به ورزش است و عموم افرادی که در سبک زندگی و برنامه روزانه خود ورزش را گنجانده اند از اثرات مثبت آن بهره مند شده اند.
وی ادامه داد: به گفته مسئولان حوزه سلامت دو عامل مهم در افزایش آمار بیماری ‌ها کم تحرکی و تغذیه ناسالم است که با وجود کم تحرکی ۵۶ درصد افراد کشور ضرورت دارد تا در حوزه ورزش توجه ویژه ای مبذول گردد.
دکتر احمدی در ادامه سخنانش گفت: حدود ۵۰ درصد افرادی که ورزش می کنند به طور میانگین ۲۳۷ دقیقه در هفته زمان خود را برای انجام فعالیت های ورزشی صرف می نمایند که این آمار نسبت به آمار قبلی منتشر شده افزایش ۶۰ دقیقه ای به ویژه در بین جوانان داشته است.

اقبال بالای آحاد جامعه به پیاده روی و بدنسازی
به گفته این مقام مسئول، حدود ۴۳ درصد افراد در مجموعه های ورزشی، ۲۵ درصد در محلات و خیابان ها، ۱۳ درصد در منازل بعه فعالیت های ورزشی می پردازند که در این میان پیاده روی و بدنسازی در صدر ورزش های مورد اقبال عموم افراد جامعه است.
وی با اشاره به پیمایش صورت گرفته توسط مرکز ایران بر روی افراد بالای ۱۵  سال ، توضیح داد: نتایج تحقیق نشان می‌دهد که موضوع فرهنگ، اوقات فراغت، رسانه و ورزش با ۴ ساعت و ۶ دقیقه جایگاه قابل توجهی در گذراندن وقت و اوقات فراغت افراد به خود اختصاص داده است که در این بین بانوان با ۳ ساعت و ۵۶ دقیقه و آقایان با صرف ۴ و ۱۷ دقیقه زمان بیشتری را صرف اموری همچون ورزش، رسانه و برنامه های فرهنگی می کنند.


کم تحرکی؛ چالشی ملی که با کرونا تشدید شده است
در ادامه آیین افتتاحیه اولین همایش ملی مجازی اوقات فراغت، افشین ملایی؛ رئیس فدراسیون ورزش های همگانی جمهوری اسلامی ایران کم تحرکی را از چالش‌های ملی معرفی کرد و گفت: اوضاع کرونا در جهان و کشور ما بحران کم تحرکی را بیش از گذشته تشدید کرده است و باید همزمان با تشدید کم تحرکی اقدامات جدی، جامع و اثربخش تری در این  حوزه صورت گیرد.
وی با بیان اینکه اوقات فراغت فعال همراه و توأم با حرکت و ورزش است، عنوان کرد: با توجه به ایجاد شرایط بوجود امده به دنبال شیوع ویروس کرونا و، اگر بخواهیم از اوقات فراغت فعال بهره‌مند شویم باید الزمات آن مورد توجه قرار گیرد تا آثار کرونا در فعالیت‌های ورزشی به حداقل برسد.
وی با اشاره به سخن یک فیلسوف آلمانی که معتقد است کرونا بحران عمیق است و باعث شده تا  افراد بدانند که چقدر نمی دانند، بیان کرد: سبک زندگی مردم از رفتارهایی که مردم در طول روز از خود نشان می‌دهند نشأت می گیرد و باید با نگاه بازاریابی اجتماعی به این مهم توجه کند که بهترین رویکرد متناسب برای مخاطبین و مشاکرت آن ها در این حوزه چیست.
این مقام مسئول توضیح داد: بر اساس محدودیت های اعلام شده و تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و... به دنبال شیوع ویروس کرونا از هر چهار نفر یک نفر خانه نشین شده اند که شرایط طولانی ‌مدت خانه‌نشین باعث تغییر عادت های رفتاری حرکت رفتار حرکتی مخاطب خواهد شد.
وی افزود: از دست دادن شغل از نظر مادی و قطع حمایت مالی، آمار اقشار آسیب پذیر جامعه را بالا برده است با این حال تقاضای پنهان در بخش اوقات فراغت همچنان وجود دارد لذا تا بازگشت به حالت های عادی باید سازگاری های لازم با شرایط جدید با در نظر گرفتن تمامی عوامل به وجود آید.

اوقات فراغت؛مسیری برای تکامل انسان است
در ادامه مراسم افتتاحیه همایش ملی مجازی اوقات فراغت، حجت الاسلام و المسلمین نصراله پیمان فر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به تفاوت های نگاه در حوزه اوقات فراغت بیان کرد: برخی تصور می کنند که اوقات فراغت زمانی برای گذراندن بیهوده و بی هدف زمان است در حالی که اوقات فراغت موضوعی اساسی و بخشی از مسیر زندگی انسان تلقی می شود که منجر به تکامل انسان در سنین مختلف می گردد.
وی با بیان اینکه وقت و عمر بدون شک ارزشمندترین دارایی انسان است، چرا که هرگز قابل برگشت نیست و بازتولید نمی شود، اظهار کرد:گاهی این تصور وجود دارد که برخی از ساعت های زندگی انسان بیهوده است در حالی که این تعبیر اشتباه است و تمامی زمان ها و فرصت ها نه تنها زاید نمی باشد بلکه ارزشمند است و نقشی مهمی در مسیر تعالی انسان دارد.
دکتر رجوعی رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) به عنوان دیگر سخنران همایش ملی اوقات فراغت یکی از بخش های متناسب با فرهنگ و حیات اجتماعی انسان را اوقات فراغت  معرفی کرد و گفت: در الویت های سبک زندگی دینی، مدیریت صحیح  اوقات فراغت از جایگاه ویژه ای برخوردار است و از انجا که سبک زندگی به نحو گذراندن اوقات فراغت مرتبط می باشد، این ضرورت احساس می شود تا دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) بر اساس مأموریت های خود با استفاده از ظرفیت های خوبی که در اختیار دارد در این حوزه ورودی علمی و جدی داشته تا برنامه ریزی متناسبی برای گذران اوقات فراغت افراد منطبق با سبک دینی اسلامی- ایرانی و ورزش تربیتی تعریف گردد.
وی عنوان کرد: اوقات فراغت فرصتی است که انسان را الزامات و وظایف شغلی و اجتماعی آزاد می کند و این فرصت را در اختیار او قرار می دهند تا به صورت آزادانه و با رضایت درونی عهده دار گذراندن عمر خود باشد.
به گفته این استاد دانشگاه اگر بتوانیم برنامه های اوقات فراغت را با جهت گیری  های سالم انتخاب کنیم،خواهیم توانست نابسمانی های روحی و جسمی  و حتی اجتماعی را درمان نماییم که خود مقدمه و زمینه ساز خلاقیت اجتماعی را فراهم می آورد.


انسان سالم؛ محور توسعه پایدار
وی با اشاره به شعار «انسان سالم محور توسعه پایدار است»، تصریح کرد: اوقات فراغت و نحوه گذران آن سلامت جسمی و روحی فرد را به دنبال خواهد داشت از این رو غنی سازی اوقات فراغت در پرتو تعالیم دینی و آموزه های اسلامی منجر به رشد  و تعالی روحی و جسمی انسان خواهد شد.
وی افزود: یکی از ابعاد گذراندن اوقات فراغت می تواند ورزش باشد و  اعتقاد داریم در سبک زندگی دینی، ورزش تربیتی و پرورشی نقش موثری را در این حوزه ایفا می کند و مانع شکل گیری بسیاری از آسیب های اجتماعی گردد و رشد و تعالی افراد را در پی داشته باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: سه ویژگی اساسی در اوقات فراغت باید وجود داشته باشد که جنبه های معنوی و جسمی او را در برگیرد؛ از این رو اوقات فراغت باید شادی آفرین و سرگرم کننده باشد و سلامت فردی  و اجتماعی را به همراه داشته باشد  و منجر به تقویت ارزش های اخلاقی و اجتماعی گردد.
یادآور می شود؛ دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) اولین همایش ملی مجازی اوقات فراغت را با شعار (تفریحات سالم – شهر سالم) طی دو روز به صورت وبیناری برگزار می کند و در قالب آن چهار نشست علمی و یک کرسی نقد و نظریه پردازی با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزه اوقات فراغت و علوم ورزشی برگزار و آخرین دستاوردهای این حوزه مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.