معاون گردشگری خراسان رضوی گفت: اقامتگاه ها از ابتدای سال جاری با توجه به شیوع بیماری کرونا با مشکلات زیادی به لحاظ مالی مواجه شدند با این حال اما من باز هم مطمئنم آن فضایی که باز هم می تواند ما را به دوران احیای گردشگری برگرداند همین اقامتگاه های بوم گردی هستند.

اقامتگاه های بوم گردی صنعت گردشگری خراسان را احیاخواهند کرد/خسارت ۷۳ میلیارد تومانی مراکز بوم گردی از کرونا

 با ورود مهمان ناخوانده چینی به کشور بسیاری از اقامتگاه‌ها دستخوش رکود شده‌اند و در این میان اقامتگاه‌های بوم‌گردی که در رده مراکز اقامتی سنتی جای می‌گیرند نیز بیشترین آسیب را دیده و چراغ‌هایشان خاموش شده است به‌گونه‌ای که برخی از این اقامتگاه‌ها به‌طور کامل غیرفعال شده‌اند. در همین خصوص یوسف بیدخوری معاون گردشگری خراسان رضوی  به قدس آنلاین گفت: یکی از واحدهایی که به عنوان تاسیسات گردشگری در آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری در سال ۹۴ اضافه شد اقامتگاه های بوم گردی بودند. بحثی که توانست در فضای گردشگری برای خیلی از افراد ایجاد جذابیت بکند و فضای خوبی را در این خصوص ایجاد کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر استان حدود ۱۱۷ اقامتگاه بوم گردیِ دارای پروانه ی بهره برداری دارد که طبق پیش بینی های ما تا پایان دولت یازدهم تعداد این اقامتگاه ها در هر شهرستان استان به دو عدد خواهد رسید فضاهایی که مسافران بتوانند یک شب را به راحتی در آن جا اقامت کنند.

بیدخوری افزود: خوشبختانه در طول این سالها اقامتگاه های ما رشد قابل توجهی داشته اند و ما توانسته ایم تا کنون در خیلی از روستا ها این فضاها را ایجاد کنیم. اما با توجه به اینکه استان خراسان به لحاظ تعداد شهرستان دومین استان ایران است طبیعتا ظرفیت بالاتری را در خصوص احداث اقامتگاه های بوم گردی دارد.

وی بیان کرد: روستاهایی اقامتگاهای بوم گردی هر کدام ویژگیهای قابل توجهی دارند هر چند ما در این در تاسیس و ایجاد آن فقط معطوف به روستاها نبوده ایم هرجایی که زمینه ای برای اقامت فراهم بوده است مجوزهای لازم به متقاضیان داده شده است. حتی ما برنامه هایی را در این زمینه جهت برخی شهرستان ها و روستاهایی هم که از این امکانات استفاده نمی کنند داریم تا بعد از بررسی ظرفیت های آنجا هم بتوانیم از آن ها استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که پروتکل های بهداشتی تا چه میزان در اقامتگاه های بوم گردی رعایت می شود گفت: مجوزهای که جهت اقامتگاه های بوم گردی داده می شود با یک هتل چند ستاره بسیار متفاوت است. یک اقامتگاه بوم گردی به طور متوسط پنج یا شش اتاق دارند و دقیقا به همین علت نمی توانند پذیرای مهمان های زیادی باشند پس رعایت های پروتکل ها به خوبی رعایت می شود. و به دلیل اینکه این مکان ها معمولا توسط مالکینی که در گذشته در آنجا زندگی می کرده اند اداره می شوند برای راه اندازی و اداره آنها به حجم سرمایه گذاری کمتری نیاز دارند از میزان نیروی انسانی محدودتری نسبت به فلان هتل بهره مند هستند و عموما غذاهایی که در این مکان ها سرو می شود غذاهای محلی است و هزینه چندانی برای مالکان و گردانندگان آن ندارد و شاید به همین دلیل است که در این زمان کمترین خسارتها را متحمل شده اند و من مطمئنم که در صورت تغییر وضعیت بیماری در کشور فعالیت های بهتری در حوزه گردشگری خواهند داشت و آن تعدادی از اقامتگاه ها که تعطیل یا نیمه تعطیل هستند فعالیتشان را از سر خواهند گرفت

بیدخوری ادامه داد: هر چند این اقامتگاه ها از ابتدای سال جاری با توجه به شیوع بیماری کرونا با مشکلات زیادی به لحاظ مالی مواجه شدند با این حال اما من باز هم مطمئنم آن فضایی که باز هم می تواند ما را به دوران احیای گردشگری برگرداند همین اقامتگاه های بوم گردی هستند. چون خوشبختانه همیشه و حتی در این مدت هم که از عمر کرونا می گذرد استقبال مردم از این گونه فضا ها به دلیل اینکه اکثرا فضاهای طبیعی و بکری، شیوه پذیرایی متفاوتی که اکثر این اقامتگاه ها دارند و حتی سبک معماری بومی که برای این اقامتگاه ها تدارک دیده شده است و ...و زیاد بوده است.

وی افزود: در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در این اقامتگاه ها اموزش های اختصاصی داده شده است که بعد از کرونا صد در صد یکی از برنامه های شاخص ما در حوزه ی گردشگری ادامه و بالا بردن سطح کیفی این گونه آموزش ها است. اتفاق دیگری که در این خصوص و در بحث اقامتگاههای بوم گردی افتاده است ایجاد یکسری شبکه های بازار یابی و معرفی آنها در سایت های مختلف بوده است.

وی در پاسخ به این سئوال که  چه تعداد اقامتگاه در خراسان رضوی استانداردهای لازم را دارند گفت: می توانم به جرات بگویم که ما جزو اولین استان هایی هستیم که بحث تطبیق استاندارد کیفیت تاسیسات گردشگری را در کشور شروع کردیم و حتی خیلی از واحدهای اقامتی ها برای دومین و سومین بار است که دارند این فرایند را طی می کنند. مورد دیگری که در این وضعیت مورد توجه است فضای رقابتی است که در بین واحدهای اقامتی وجود دارد و به نظر من تا کنون این رقابت ها خیلی سازنده بوده است تا جایی که به سطح کیفی خدمات واحدهای اقامتی کمک کرده است.

معاون گردشگری استان گفت: به لحاظ رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی سعی کردیم شرایطی را در این اقامتگاه ها فراهم کنیم که یک سر و گردن بالاتر از واحدهای مشابه شان حتی در استان های دیگر باشند تا جایی که امروز به جرات می توانیم بگوییم که قطب اول صنعت گردشگری مخصوصاً در حوضه ی اقامتی استان خراسان رضوی هستیم. اما بعد از تعطیلی های واحدهای مختلف در پی انتشار کرونا برخی از این واحدهای اقامتی هم به دلیل عدم مسافر یا عدم استقبال کافی به صورت کاملا تعطیل شدند هر چند در همین زمان هم ما مصوبه ای مبنی بر عدم فعالیت تاسیسات گردشگری نداشتیم.

وی افزود:به دلیل شیوع ویروس کرونا فقط حدود یک چهارم واحدهای اقامتی استان با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و به بهترین شکل در این مدت فعالیت داشتند. در واقع درصد اشغال این واحد ها در این چند ماهه خیلی بالا نبود است   از عید فطر و همزمان با بازگشایی این مراکز تا دی ماه سال جاری این فعالیت ها چیزی حدود ۲۰ درصد بوده است و آن به این معنی است که این واحدها ازدحام جمعیتی نداشته اند و ما تا کنون هیچ گزارش منفی در این خصوص از سوی مردم دریافت نکرده ایم

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تعطیلی مراکز اقامتی دائمی است یا خیر گفت: ما تا کنون هیچ درخواستی مبنی بر انصراف از فعالیت این گونه اقامتگاه های بوم گردی دریافت نکرده ایم به هر شکل فعالیت هتل های چند ستاره با چندین پرسنل و...در زمانی که درآمده کاهش پیدا کرده است کار آسانی نیست.

بیدخوری در توضیح میزان خسارت های واحدهای اقامتی در زمان کرونا گفت: در کل تا ۲۵ بهمن ماه کل تاسیسات گردشگری در سطح استان متحمل بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان شده اند و خساراتی هم که تا پایان دی ماه ۹۹ به مراکز بوم گردی وارد شده است چیزی حدود ۷۳ میلیارد تومان بوده است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.