معاون مشارکتهای اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور گفت: از مجموع بیش از ۲۲ هزار سازمان غیردولتی حدود ۱۵ هزار سازمان مردم نهاد و موسسه با موضوع خیریه مجوز فعالیت گرفته اند.

۶۵ درصد سازمان‌های غیردولتی کشور خیریه هستند

به گزارش قدس آنلاین، زهرا عابدینی  در حاشیه آغاز به کار ستاد هماهنگی مشارکتهای مردمی خراسان رضوی  افزود: در حال حاضر چهار دستگاه متولی صدور مجوز برای سازمان های غیردولتی مردم نهاد هستند که وزارت کشور به عنوان یکی از این نهادها تاکنون بالغ بر هفت هزار مجوز برای موضوعات متعدد همچون محیط زیست، عمران، بهداشت و درمان صادر کرده است که از مجموع این تعداد هزار و ۷۰۰ مورد کارکرد خیریه داشته اند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین گزارشها نیروی انتظامی مجوز حدود سه هزار سازمان مردم نهاد را صادر کرده که همه آنها موسسات خیریه با فعالیتهای درمانی و آموزشی هستند.

معاون مشارکتهای اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور گفت: سازمان بهزیستی کشور نیز در حوزه توانبخشی به استناد بند ۱۳ ماده ۲۶ قانون تنظیم مقررات مالی دولت اجازه صدور مجوز به سازمانهای غیردولتی با موضوع خیریه و نیکوکاری در قالب وظایف بهزیستی را دارد، بر این اساس تاکنون ۹ هزار و ۸۰۰ سمن از سراسر کشور در این راستا مجوز فعالیت گرفته اند.

وی افزود: علاوه بر آن وزارت ورزش و جوانان براساس تفاهمنامه با وزارت کشور، سه هزار سازمان غیردولتی جوانان را سازماندهی کرده که بخشی از آنها نیز فعالیت خیریه دارند.

عابدینی ادامه داد: براین اساس در مجوع حدود ۱۵ هزار موسسه خیریه در کشور داریم که در حوزه‌های مختلف از جمله  درمان و پزشکی، توانبخشی معلولان، کودکان و زنان سرپرست خانوار فعال هستند و حمایتهای خود را در قالب آموزش، کارآفرینی و توانمندسازی برای این اقشار ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه برخی موسسات خیریه فعالیت های دانش بنیان نیز دارند گفت: برخی موسسات خیریه در حوزه محرومیت زدایی به فعالیتهای عمرانی پرداخته و پروژه های زیرساختی از قبیل مدرسه سازی، ساخت راه و آبرسانی را در کنار دولت و در مناطق دور افتاده در دست گرفته اند. 

رییس ستاد هماهنگی مشارکتهای مردمی خراسان رضوی نیز  در این نشست گفت: این ستاد پیرو ابلاغ وزارت کشور برای بسیج همه اقشار جامعه به ویژه نیکوکاران، نهادهای مردمی و گروههای جهادی در امر مقابله با شیوع ویروس کرونا، مهار آسیبهای اجتماعی و اقتصادی آن و در تعامل با قرارگاه مرکزی مقابله با کرونا راه اندازی شد. 

محمدجواد فولاد پور  افزود: خراسان رضوی به عنوان نخستین مجری دستورالعمل ابلاغی وزیر کشور، ستاد هماهنگی مشارکتهای مردمی را در قالب ۱۰ کمیته از جمله کمیته سلامت، امور اجتماعی و دیگر رده ها تشکیل داده تا زمینه فعالیت فعالان نیکوکاری را فراهم کرده و ساماندهی نماید.

وی حضور مردم در امور خیریه را مهمترین سرمایه اجتماعی توصیف و بیان کرد: استفاده از مشارکت مردم و بهره گیری از این ظرفیت مورد تاکید مقام معظم رهبری است لذا این ستاد تلاش دارد در راستای تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت نهادهای مردمی به بهترین شکل در این حوزه استفاده کند.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.