۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 740548

کشورهای تضمین‌کننده روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) در بیانیه‌ پایانی خود به بررسی مهمترین مسائل مربوط به سوریه از جمله میادین نفتی این کشور و حملات رژیم صهیونیستی پرداختند.

بیانیه پایانی نشست آستانه منتشر شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کشورهای تضمین‌کننده روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) در بیانیه‌ پایانی خود تاکید کردند که میادین نفتی سوریه تنها متعلق به این کشور است.

در این بیانیه که الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه به سوریه آن را در جلسه عمومی قرائت کرد، آمده است: ما مجدداً بر مخالفت خود با تصرف، مصادره غیرقانونی و غارت درآمدهای نفتی سوریه تاکید می‌کنیم.

در این بیانیه همچنین آمده است، کشورهای تضمین‌کننده روند آستانه بر سر برقراری امنیت و ثبات طولانی‌مدت در شمال شرق سوریه براساس حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی آن به اتفاق نظر رسیدند.

در بیانیه مذکور آمده است: ما مخالفت خود را با تمامی تلاش‌ها برای ایجاد واقعیت جدید از جمله ابتکارعمل‌های غیرقانونی به بهانه مبارزه با تروریسم اعلام کرده و بر عزم خود برای مقابله با طرح‌های جدایی طلبانه از طریق رود فرات که هدف آن از بین بردن وحدت و تمامیت ارضی سوریه بوده و امنیت ملی کشورهای همسایه را تهدید کرده و منجر به افزایش اقدامات خصمانه علیه غیرنظامیان می‌شود، تاکید می‌کنیم.

از سوی دیگر، کشورهای تضمین‌کننده روند آستانه در بیانیه پایانی خود تداوم حملات رژیم صهیونیستی به سوریه که ناقض قوانین بین‌المللی و انسانی است را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: ما تداوم حملات نظامی "اسرائیل" علیه سوریه که ناقض قوانین بین‌المللی و انسانی است و ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کند، محکوم کرده و خواستار توقف اینگونه حملات هستیم.

از سوی دیگر، روسیه، ترکیه و ایران در بیانیه پایانی خود بر مخالفتشان با هرگونه مداخله خارجی در فعالیت کمیته تدوین قانون اساسی سوریه از جمله تلاش‌های خارجی برای تحمیل جدول زمان‌بندی جهت پایان فعالیتش تاکید کردند.

این سه کشور تضمین کننده روند آستانه از تصمیم خود مبنی بر حمایت از فعالیت این کمیته از طریق همکاری و هماهنگی بی‌وقفه با طرف‌های سوری و اعضای کمیته تدوین قانون اساسی و نیز گی‌یر پدرسن، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به سوریه خبر دادند.

در این بیانیه آمده است، دور بعدی مذاکرات چارچوب آستانه در خصوص سوریه در شهر نور سلطان، پایتخت قزاقستان در اواسط سال ۲۰۲۱ برگزار می‌شود.

نمایندگان روسیه، ترکیه و ایران در بیانیه مشترک خود در پانزدهمین نشست بین‌المللی سوریه در چارچوب روند آستانه ضمن تاکید بر پایبندی ثابت خود به وحدت و تمامیت ارضی سوریه هرگونه طرح با هدف تضعیف حاکمیت این کشور را محکوم کردند.

این سه کشور بر پایبندی ثابت خود به استقلال سوریه و تمامیت ارضی آن و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد و نیز لزوم احترام و اجرای این اصول از سوی تمامی طرف‌ها تاکید کردند.

ایران، روسیه و ترکیه مجدداً بر عزم خود مبنی بر مبارزه با تمامی اشکال تروریسم و مقابله با طرح‌های جدایی‌طلبانه که هدف آن تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است و امنیت ملی کشورهای همسایه را تهدید می‌کند، تاکید کردند.

این سه کشور ضمن ابراز نگرانی خود نسبت به اقدامات و عملیات جنگی علیه غیرنظامیان شمال شرقی سوریه، مخالفت خود را با چپاول درآمدهای نفتی جمهوری عربی سوریه و انتقال آن به نفع طرف‌های دیگر اعلام کردند.

این سه کشور بر پایبندی خود به دنبال کردن روند سیاسی طولانی‌مدت و قابل اجرا توسط خود سوری‌ها به کمک سازمان ملل بر اساس قطعنامه‌ ۲۲۵۴ شورای امنیت تاکید کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.