۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
کد خبر: 740578

در پی نامه نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات خطاب به رئیس جمهور، در جلسه امروز هیات دولت ، ماده ۱۴ آیین‌نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی لغو شد و آگهی های دولتی به مطبوعات بازگشت.

بازگشت آگهی های دولتی به مطبوعات

به گزارش قدس آنلاین، چندی پیش هیأت وزیران آئین نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) را تصویب و به شماره ۱۳۶۱۵۹/ ت ۵۵۲۸۹ ه مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ابلاغ کرد. از جمله مهمترین مفاد این مصوبه می‌توان به بهره گیری از امضای الکترونیکی، انجام معاملات و انتشار فراخوان‌ها بر بستر ستاد و بالطبع حذف کاغذ و رویه‌های سنتی و موازی و همچنین حذف آگهی روزنامه برای مزایده‌ها و مناقصه‌ها اشاره کرد.

انتشار این خبر با واکنش های مختلفی رو برو شد و در اولین گام، «پدرام پاک آیین»، نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات طی نامه ای به رییس جمهور با یاداوری شرایط دشوار مطبوعات کشور، خواستار لغو آیین نامه نحوه فعالیت دستگاه های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت( ستاد) و بازگشت اگهی های دولتی به مطبوعات شد.

در نامه  پدرام پاک آیین، نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات که روز  دوشنبه، ۲۷ بهمن در اختیار رسانه ها قرار گرفت،  با تاکید بر ضرورت بازگشت آگهی های دولتی به مطبوعات با توجه به شرایط دشوار رسانه ها و همه گیری کرونا از رییس جمهور خواسته شده بود نسبت به لغو این مصوبه اقدام کند.

همچنین مسعود بصیری رئیس سازمان بسیج رسانه با انتقاد از حذف آگهی‌های دولتی از مطبوعات آن را قاتل روزنامه‌ها دانست و گفت: با این مصوبه، از پس صدای مردم تنها از گلوی رسانه‌های حزبی و دولتی شنیده خواهد شد و دیگر نشانی از رسانه‌های مستقل باقی نخواهد ماند.

مسعود بصیری اظهار کرد: هر کس اندکی با اقتصاد رسانه آشنا باشد می‌داند که اداره کردن روزنامه‌ها با شرایط کنونی توسط گروه‌های مستقل و غیروابسته به دستگاه‌های خاص یا نهادهای دولتی و حزبی، تقریباً ممکن نیست و اگر دولت از رسانه‌ها حمایت نکند، اصل آزادی بیان زیر سوال خواهد رفت.

وی افزود: دولت همان‌طور که برای سلامت و امنیت مردم هزینه می‌کند باید برای نقد منصفانه و آزادی رسانه‌ها هم هزینه کند تا از دیکتاتوری پنهان و خودرایی جلوگیری کند لذا حذف آگهی‌های دولتی از مطبوعات عملاً صدای رسانه‌های مستقل را خاموش خواهد کرد.

در نهایت نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور نوشت: این مصوبه زنگ خطر نهایی برای مطبوعات کشور بوده و نگرانی جدی و گسترده‌ای در میان اصحاب مطبوعات و رسانه ایجاد کرده است.

در نهایت در پی نامه روز یکشنبه نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات خطاب به رئیس جمهور، در جلسه امروز هیات دولت ، ماده ۱۴ آیین‌نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) لغو شد و آگهی های دولتی به مطبوعات بازگشت. از جمله مهمترین مفاد مصوبه پیشین می‌توان به حذف آگهی روزنامه برای مزایده‌ها و مناقصه‌ها اشاره داشت.

بر اساس ماده ۱۳ پیشین  تصویب‌نامه هیات وزیران، دستگاه‌های دولتی مکلف می شدند از ارائه آگهی به رسانه های چاپی خودداری کنند.

پس از این رویداد، پاک آیین در فضای مجازی نوشت: بازگشت  آگهی های دولتی به مطبوعات نشان داد که رسانه های کشور، انسجام صنفی و  توان لازم برای تامین حقوق خود را دارند. از رییس جمهور محترم بابت اصلاح بهنگام تصمیم قبلی دولت سپاسگزارم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.