در حالی که مسئولان بهداشتی از شیوع موج چهارم بیماری کرونا آن هم با ویروس جهش یافته و با خطر مرگ در حال سخن گفتن هستند اما آمارهای سایت های گردشگری نشان می‌دهد، مردم در حال جستجوی شرایط تورهای نوروز ۱۴۰۰ هستند!

نوروز امسال مسافرت مجاز است یا غیر مجاز!

قدس آنلاین-گروه استان ها: نوروز ۱۴۰۰ نزدیک است و در چند سال گذشته، همیشه تعطیلات نوروز بهترین فرصت و اصلی‌ترین اوج سفر در ایران بوده است؛ امّا نوروز ۱۳۹۹ به خاطر شیوع کرونا، سالی متفاوت بود و تقریبا هیچ سفر نوروزی برون مرزی از ایران انجام نگرفت. حالا دوباره با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی، توجه‌ها به سمت تورهای نوروز ۱۴۰۰ رفته است.

متاسفانه در حالی که مردم در حال تدارک دیدن برای سفر هستند و بسیاری از تور ها نیز برای جا نماندن از قافله حتی پیش فروش های خود را آغاز کردند اما هنوز خبر قطعی درباره وضعیت سفر در نوروز پیش رو به مردم داده نشده و معلوم نیست که سال آینده اسکان برای گردشگران مهیا است یا خیر؟

با توجه به اینکه فعلاً شرایط کشور ما ایران، هنوز در مراحل اوج همه‌گیری است و تا نوروز ۱۴۰۰ زمان زیادی مانده ‌است، پروتکل‌های سفر در داخل ایران هنوز اعلام نگردیده است  لذا همین موضوع اشفتگی  و بلاتکلیفی مردم را بیشتر کرده است.

اگر چه ستاد کرونا تبلیغ سفر برای نوروز ۱۴۰۰ را ممنوع کرده است اما فضای مجازی این موضوع را نادیده گرفته و هم چنان برای مسافرت های نوروزی در حال تبلیغ است.

اسکان فرهنگیان خبری نیست

استفاده از فضاهای فرهنگی از جمله مدارس یکی از پر طرفدار ترین تقاضاهایی است که همه ساله و در ایام تعطیلات مورد بحث بوده است و لذا مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در توضیح وضعیت اسکان امسال می گوید:  توصیه آموزش و پرورش پرهیز ازسفر است.

گودرز کریمی فر درباره چگونگی وضعیت استفاده از مراکز رفاهی و اسکان وزارت آموزش و پرورش در ایام نوروز۱۴۰۰ با توجه به اینکه فعالیت‌های آن‌ها در سال جاری نیز به علت شیوع کرونا لغو شده بود، اظهار کرد: هرگونه تصمیم گیری در این باره مشروط به اعطای مجوز ستاد ملی مبارزه با کروناست.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: برای در اختیار قرار دادن امکان اسکان موقت، خانه های معلم و مراکز اسکان آموزش و پرورش در سراسر کشور با رعایت پروتکل‌ها مشروط به نظر مساعد ستاد ملی مبارزه با کرونا آمادگی داریم اما همانطور که گفته شد هرگونه فعالیت اسکان و خانه های معلم، تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کروناست.

راه اندازی سفر های هوشمند

هر چند که مسئولان به اتفاق بر این باورند که در نوروز انسال حتی الامکان سفری صورت نپذیرد اما برخی از مسئولان و شهر های مسافر پذیر در این راستا به دنبال هوشمند سازی و ساماندهی سفر های نوروزی هستند.

در همین راستا معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد قشم می گوید: سامانه قشم زیبا برای هوشمندسازی سفر به قشم در ایام شیوع کرونا طراحی و از ابتدای اسفندماه اجرایی می‌شود که برای سفر به این جزیره باید در آن ثبت نام کرد.

مرتضی شیخ زاده بیان می کند: وی ادامه داد: رزرو هتل و محل اقامت مسافر، ساعت ورود و خروج به قشم، مبادی ورودی، پایش الکترونیک سلامت، صدور مجوز ورود و خرید بلیط شناور از امکانات این سامانه به شمار می‌رود.

معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: اطلاعات مربوط به سلامت افراد از نظر بیماری کووید-۱۹ با اتصال به درگاه اینترنتی وزارت بهداشت بررسی و تاییدیه سفر برای سرپرست و افراد همراه ارایه می‌شود.

وی اظهار کرد: ثبت نام در این سامانه در ایام بیماری کرونا برای مسافران اجباری است و از ورود مسافر به جزیره قشم بدون ثبت‌نام جلوگیری می‌شود.

این سامانه در حالی مطرح می شود که برخی از کارشناسان بهداشتی اذعان م یکنند به صرف ثبت نام و رصد یک مشافر نمی توان اطمینان داشت که ویروسی منتشر و یا منتقل نمی شود!

نداشتن استراتژی

حدود یک سال است که هشدار می‌دهند «سفر نروید» اما هر بار که محدودیت‌ها برداشته می‌شود حجم سفرهای مردم، مسؤولان را شگفت‌زده می‌کند. تکرار این وضعیت ناشی از نداشتن استراتژی برای «مدیریت سفر» و تکیه بر سیاستِ توصیه و هشدار است. در این مدت نیز تنها عامل بازدارنده و یا کنترل سفرها، اعمال تردد فقط برای خودروها و جریمه نقدی، تعطیلی مراکز اقامتی و پذیرایی، محدودیت ۶۰ درصدی مسافر برای حمل و نقل عمومی و استعلام بیماران کرونایی بوده که صرف نظر از چگونگی اجرای آن‌ها، به نظر می‌رسد بیشتر نقش سوپاپ را داشته تا راه‌کار، چون به محض برداشته شدن، انفجاری رخ داده است.

مضاف بر این، از ابتدای کرونا و همزمان با محدود و ممنوع کردن سفرها این سوال مطرح بود که آیا سیاست تحدید و تعطیلی به تنهایی برای کنترل کرونا و مدیریت سفر در وضع موجود کافی است، آیا نباید نظارت قوی‌تر شود، آیا هنوز وقت آن نشده محیط‌هایی مثل ساحل، ناوگان حمل و نقل، مراکز اقامتی و حتی سایت‌های توریستی، موزه‌ها، رستوران‌ها و سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌های بین‌راهی برای دوران کرونا تجهیز و محکم‌تر از گذشته نظارت شوند و آموزش و آگاهی بیشتر شود؟

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی سفر مدعی است برای مدیریت این وضعیت، طرح‌هایی را که نام‌های مختلفی هم مثل «سفر ایمن، مسؤولانه و یا سالم» دارد، به همراه پروتکل‌هایی برای سفر گردشگران خارجی و داخلی به ستاد ملی کرونا داده، اما ظاهرا موافقتی در پی نداشته که به اجرا درنیامده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.