شهرسازی و متناسب‌سازی فضاهای شهری با روح حاکم بر شهرها سال‌هاست به یک اولویت و تخصص خاص در حوزه مدیریت شهر تبدیل شده است و بر همین اساس در ساده‌ترین مثال می‌توان به تفاوت آشکار طراحی شهرهای ساحلی با دیگر شهرها اشاره کرد.

الزام شهرداری به ساخت المان‌های دائمی

به بیان دیگر ابتدایی‌ترین توقع این است که شهرها به تناسب کارکرد و نقشی که در میان شهرها دارند طراحی و ساخته ‌شوند آنچنان که نوع معماری و مبلمان شهری یک شهر صنعتی صرف با شهر مذهبی تفاوت معناداری دارد.

بر همین اساس از سال‌ها پیش که شهر مشهد شروع به پوست‌اندازی از سنت به مدرنیته کرد همواره این دغدغه وجود داشت که باید معماری و مبلمان شهر برگرفته از روح مذهبی حاکم بر شهرمقدس مشهد باشد، اما آنچه در عمل رخ داد و همیشه مورد انتقاد مذهبیون بوده و هست اینکه جنبه تجارت و اقتصاد بر جنبه دینی سایه افکنده است.

مسئله معماری و ساختمان‌هایی که با الگوهای غربی قدعلم کرده‌اند مختص به مشهد نبوده و از جنبه‌های مختلفی قابل تحلیل و بحث هستند که باید در فرصت دیگری به آن پرداخت، اما در این نوشته به نمادسازی یا طراحی مبلمان شهری مناسب با شهر مذهبی که به طور مشخص یک متولی به نام مدیریت شهری دارد، خواهیم پرداخت.

گنبد طلایی؛ نماد جهانی مشهد

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد می‌گوید: اولویت بی‌قید و شرط که شاید بتوان گفت در حد یک وظیفه ملی است، جهانی کردن گنبد طلایی حرم مطهر به عنوان نماد شهر مشهد است.

احسان اصولی می‌افزاید: فضاسازی معنوی مشهد به گونه‌ای که القاکننده یک شهر مذهبی باشد هم در دستور کار شورای پنجم بوده و هست و در بخش‌های مختلف اقداماتی صورت گرفته و اقداماتی هم در دستور کار است که به دلیل شیوع کرونا اندکی روند اجرایی آن‌ها کند شده است.

وی ادامه می‌دهد: نام‌گذاری بزرگراه ورودی به مشهد از سمت قوچان به نام پیامبر اعظم(ص) یکی از نخستین اقدام‌ها در این بخش بود و به دنبال آن مقرر شد تا یک نماد یا دروازه ورودی متناسب هم طراحی و ساخته شود که از هنرمندان بسیاری دعوت شد تا طرح‌های خود را ارائه نمایند.

وی اظهار می‌دارد: در ورودی مشهد از سمت نیشابور نیز تصمیم بر این بود که ایستگاه‌های استقبال از زائر به نحوی طراحی و ساخته شوند که کاربرد دائمی داشته باشند، اما زمین مورد نظر معارض داشته که در مرحله حل وفصل شدن است و به زودی وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

اصولی ساخت تندیس شهدا را یکی‌دیگر از اقدام‌های صورت گرفته در این راستا می‌داند و می‌گوید: شهر مشهد زادگاه فرماندهان بزرگی مانند شهید کاوه، برونسی، چراغچی و بابانظر و بسیاری دیگر است که ساخت و نصب تندیس و سردیس آن‌ها از مدتی پیش آغاز شده وعلاوه بر این، تندیس شهدای خاص از قبیل سردارسلیمانی هم در مشهد ساخته و نصب شده است.

الزام شهرداری به کاهش المان‌های موقت

وی می‌افزاید: براساس بودجه سال ۹۷ شهرداری مشهد مکلف شده است تا از آمار المان‌های موقت کاسته و به ساخت المان‌های دائمی توجه بیشتری نماید و بر همین اساس در چند بخش اقداماتی صورت گرفته است. به طور مثال استفاده از فضاهای خالی سازه‌های شهری مانند جداره پل‌ها و دیوارها برای خلق آثار هنری حجمی و نقاشی از آن جمله است.

وی اظهار می‌دارد: طراحی مسیر باغ مشاهیر هم از اقدام‌های دیگری است که در دستورکار بوده که اولویت تمامی این اقدامات تبدیل فضای شهر مشهد به یک شهر با روح مذهبی است و برپایی گردهمایی مجسمه‌سازی هم با هدف اجرای همین ایده‌ها بوده که البته به دلیل شیوع کرونا اندکی از برنامه‌ها عقب هستیم و امیدواریم با عادی شدن شرایط سرعت بیشتری بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.