مهدی طغیانی گفت: وقتی دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود چون راه‌های اقتصادی درست مثل اخذ مالیات و تعریف پایه‌های مالیاتی جدید را دنبال نمی‌کند لذا به سراغ استقراض از بانک مرکزی می‌رود، موضوعی که موجب افزایش پایه پولی و ایجاد پول پرقدرت می‌شود.

بانک مرکزی باید با بانک‌هایی که پول پرقدرت خلق می‌کنند، برخورد کند

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون مجلس شورای اسلامی درخصوص افزایش نقدینگی و تبعات تورمی آن و راهکارهای مد نظر مجلس شورای اسلامی به قدس آنلاین گفت: مؤلفه‌های زیادی بر افزایش نرخ تورم تأثیرگذار است که یکی از عوامل مهم و مؤثر بر آن افزایش نقدینگی است، از این رو برای کنترل نقدینگی باید روش‌هایی به کار گرفته شود تامانع از افزایش نقدینگی شود که متأسفانه به سمت تولید حرکت نمی‌کند.

وی درباره یکی از مهمترین مسائلی که روی افزایش نقدینگی و به تبع آن تورم تأثیر می‌گذارد توضیح داد: یکی از مهمترین عوامل و مؤلفه‌هایی که موجب افزایش نقدینگی و تورم می‌شود بحث کسری بودجه دولت است که همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود به این معنا که اگر بودجه بدون کسری یا با کمترین کسری بسته شود قطعاً میزان نقدینگی و تورم نیز به شدت کاهش می‌یابد.

طغیانی دراین باره توضیح داد: وقتی دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود چون راه‌های اقتصادی درست مثل اخذ مالیات و تعریف پایه‌های مالیاتی جدید را دنبال نمی‌کند لذا به سراغ استقراض از بانک مرکزی می‌رود، موضوعی که موجب افزایش پایه پولی و ایجاد پول پرقدرت می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دراین باره خاطر نشان کرد: هر ۱۸ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت ۲ درصد تورم بر اقتصاد اضافه می‌کند، همچنین خلق پول در بانک های کشور نیز یکی از موارد مهم در افزایش نقدینگی به شمار می رود. لذا التزام بخشی به عملکرد بانک ها و جلوگیری کردن آنها از برداشت بی‌رویه از منابع و ذخایر بانک مرکزی مسائلی است که در بحث اصلاح قانون بانکداری در کمیسیون اقتصادی در دست بررسی قرار گرفته و تکمیل شده است.

مهدی طغیانی با اشاره به اینکه در سال آینده این موضوع دردستور کار مجلس قرار می‌گیرد، گفت: امیدواریم در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ این موضوع در دستور کار مجلس قرار بگیرد و بانک مرکزی موظف به سیاست گذاری بهتری در عرصه پولی کشور شد. برخورد با بانک‌های متخلفی که خلق پول می‌کنند نیز موضوع مهمی است که بانک مرکزی باید ملزم به انجام آن شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیح داد: به هر حال موضوع مهم در افزایش نقدینگی کسری بودجه دولت است که دولت را مجبور به استقراض از بانک مرکزی می کند.امیدوار هستیم با کاهش کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ با تورم پایین‌تری روبه‌رو شویم و نقدینگی نیز نسبت به امسال کمتر باشد. کنترل نرخ ارز نیز موضوع مهمی در بحث افزایش نرخ تورم است که عملاً هزینه تمام شده تولید بالا را بالا می‌برد بنابراین این موضوع نیز مهم است، ضمن اینکه ثبات اقتصادی مولفه بسیار مهمی درعدم افزایش تورم است و افزایش صادرات و تولید کشور نیز مناسب ترین راه برای ارز آوری و کمک به اقتصاد و جلوگیری از افزایش تورم بیشتر به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.