یاسوج-زلزله شامگاه گذشته در سی سخت اگرچه تلفات جانی به همراه نداشته است اما خسارت‌های مالی و جانی بسیاری به هم‌وطنان وارد کرده است.

شبی سخت برای مردمان «سی سخت»؛ از سفر به مناطق زلزله زده خودداری کنید

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: زمین‌لرزه‌ای به بزرگی۵.۶ دهم ریشتر ، ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه ؛چهارشنبه‌شب شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند و متأسفانه خسارات بسیاری را بر جای گذاشت.

اگرچه از شب گذشته تاکنون امداد به زلزله‌زدگان در کمترین زمان ممکن از طرف نیروهای امدادی در دستور کار قرارگرفته است اما آغاز بارش‌های زمستانه متأسفانه این روند امدادرسانی را با اخلال مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ بنا بر پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد بارندگی‌های سامانه اخیر در استان و به‌تبع آن در شهر زلزله‌زده سی سخت تا حدود ساعت ۹ امشب ادامه خواهد داشت لذا این موضوع در حال حاضر به‌عنوان مانع جدی برای تردد و ارائه خدمات توسط امداد گران تبدیل‌شده است.

شب دلهره‌آور

شهر سی سخت در دامنه کوه دنا واقع‌شده است این زمین‌لرزه باعث ریزش کوه و صخره‌ها تا دقایقی پس از زلزله شد و صدای این ریزش و غرش کوه ترس مردم را دوچندان کرد.

زلزله خساراتی به زیرساخت‌های آب و گاز نیز وارد کرد آن‌چنان‌که در برخی خیابان‌ها شکستگی لوله‌های گاز باعث پراکنده شدن بوی گاز شد و از سویی باعث نگرانی مردمی شده بود که در تاریکی مطلق به خیابان‌ها پناه آورده بودند.

بااینکه آب و برق و گاز با مشکلاتی روبرو بودند اما خطوط تلفن از خسارات در امان ماندند و همین هم باعث شد خبرهایی از ریزش دیواره‌های اطراف جاده‌ها ،مسدود شدن جاده‌های منتهی به سی سخت و یاسوج  نیز منتشر شود.

شدت زلزله به‌گونه‌ای بود که اغلب مردم به خانه‌های خود برنگشتند. و این ترس از بازگشت به خانه‌ها در شرایطی اتفاق افتاد که شیوع  ویروس کرونا از یک‌سو، بارش شدید باران  و برف‌های یخ‌زده در کوچه و خیابان‌ها از بارش‌های گذشته  همه باعث رقم خوردن شبی سرد در  سی سخت شود.

۸۷ روستا خسارت دید

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه صبح پنجشنبه اظهار کرد: زمین‌لرزه ۵.۶ ریشتری شب گذشته به اماکن ، ابنیه و منازل مسکونی و ساختمان‌های ۸۷ روستای شهرستان‌های بویراحمد و دنا خسارت وارد کرده است.

کیامرث حاجی‌زاده در این رابطه اظهار کرد: زمین‌لرزه تلفات جانی نداشته است اما به منازل مسکونی خسارت واردشده است و برخی از منازل مسکونی را غیرقابل‌سکونت کرده است.

معاون عمرانی ادامه داد: آب و برق شهر سی سخت  در همان ساعات اولیه وصل شد اما به دلیل احتمال نشتی ، گاز این شهر در مسیرهای مختلف و منازل بررسی و صبح امروز وصل شد.

وی گفت: در مرحله بعد برای آواربرداری برنامه‌ریزی می‌شود.

انسداد محور یاسوج-سی سخت

گفتنی است شامگاه چهارشنبه براثر ریزش کوه محور یاسوج به سی سخت مسدود شد.

به دلیل ریزش‌های مکرر که در همین راستا یکی از تونل‌های جاده یاسوج-اصفهان را  نیز در برگرفت مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور محور یاسوج - سی سخت را به دلیل ریزش کوه محور فوق تا اطلاع بعدی مسدود اعلام کرد.

در همین راستا مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از مردم تقاضا دارم که به شهر سی سخت سفر نکنند تا امدادرسانی بهتر و راحت‌تر صورت گیرد.

محمدحسین نصیری راد تأکید کرد: در محورهای مواصلاتی به شهرستان دنا شاهد بارندگی هستیم و احتمال بارش برف و یخبندان وجود دارد، بنابراین از مردم انتظار داریم که به این شهر از سفر نکنند.

وی بابیان اینکه هیچ مشکلی در خصوص راه‌های ارتباطی شهرستان دنا وجود ندارد، اما ریزش‌هایی در برخی محورها داشتیم که با تلاش راهداران ریزش برداری شده است.

نگران خسارت‌ها نباشید

اگرچه بسیاری از هم‌وطنان براثر زلزله شامگاه چهارشنبه مصدوم شدند اما غم خرابی‌های به بار آمده و جبران خسارت‌های وارده بر اضطراب بسیاری از شهروندان افزوده است هرچند که استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه اعلام کرده است که مردم برای تأمین جبران خسارت نگران نباشند.

حسین کلانتری هم چنین از راه‌اندازی اردوگاه اسکان اضطراری با همه امکانات در شهرستان دنا خبر داد و گفت: در پی این زلزله خسارت جانی نداشته‌ایم و تاکنون ۴۰ نفر مصدوم شدند.

وی بابیان اینکه به‌منظور کاهش اضطراب و اسکان خانواده‌های نگران از زلزله و پس‌لرزه نسبت به راه‌اندازی اردوگاه اسکان اضطراری  اقدام شده است افزود: خوشبختانه انشعابات آب، برق و گاز مناطق زلزله‌زده وصل است و مشکلی در خدمات‌رسانی وجود ندارد.

استاندار نیز در همین راستا از مردم  خواست تا از تردد غیرضروری به شهر سی سخت خودداری کنند تا امدادرسانی با مشکل روبه‌رو نشود.

کلانتری تاکید کرد: با توجه به بارندگی و لغزندگی جاده امکان تصادف وجود دارد و مردم بدون دلیل به سمت شهر سی سخت حرکت نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.