شهردار مشهد گفت: طرح جدید نوسازی بافت پیرامون حرم رضوی که در کمیسیون ماده پنج استان مصوب شد با طرح اولیه فاصله جدی دارد، خیلی پخته تر شده و طرح قابل دفاعی است.

طرح جدید بافت پیرامون حرم رضوی قابل دفاع است

به گزارش قدس آنلاین، محمد رضا کلایی در حاشیه مراسم بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب محلی چهل بازه در مشهد در خصوص طرح جدید بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی افزود: طرح بافت پیرامون حرم مطهر با آنچه در ابتدا ارائه شده بود تفاوت جدی داشت و دغدغه‌های موجود تا حد ممکن رفع شده ‌است.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه بخشی از دغدغه‌ها مربوط به حمل و نقل و ترافیک بود که در این خصوص مقرر شد نظر شورای همتا در استان لحاظ شود همچنین بخشی از دغدغه‌های شورای شهر، شهرداری و آستان قدس رضوی مربوط به کاهش حد پایین متراژ برای ساخت و ساز بود که این موضوع نیز به صورت کامل رفع و اصلاح شد.

شهردار مشهد گفت: موضوع پروژه‌های سرمایه‌گذاری از دیگر موارد بود که سرمایه‌گذاران و مدیران می‌خواستند مشکلات مربوط به این پروژه‌ها در مشهد و با محوریت دستگاه قضا و در محل پروژه تعیین تکیف شود که این مهم نیز در مصوبه لحاظ شد و مصوب شد به ۱۴۳ پروژه سرمایه گذاری با محوریت دستگاه قضا رسیدگی شود و اختیار بررسی موضوع به کمیسیون ماده پنج استان داده شد.

کلایی افزود: دغدغه‌های شورای شهر مشهد در خصوص این طرح، دغدعه‌های حداکثری است و از ابزار خود برای پیگیری آن استفاده می‌کنند اما من به عنوان عضو کمیسیون ماده پنج و شهردار مشهد معتقدم طرح اخیر که به تصویب رسید همه دغدغه‌ها را درنظر گرفته و این که عده‌ای بخواهند تحت عناوین مختلف زیاده‌خواهی کنند بحث جداگانه ای است اما من ترجیح می‌دهم تصمیم منطقی به نفع مردم و هویت شهر مشهد بگیرم.

وی اضافه کرد: استاندار نیز در جریان این طرح ۲ اقدام بسیار مهم را  عملیاتی کرد که یکی از آنها انتقال طرح از تهران به مشهد برای بررسی و تصویب بود که تا قبل از آن همه معترض بودیم که چرا در مشهد در خصوص این طرح تصمیم گیری نمی شود اما این شیوه نامه تغییر کرد و طرح در کمیسیون ماده پنج استان بررسی و مصوب شد که دستاورد بزرگی است.

شهردار مشهد گفت: همچنین در جریان بررسی و تصویب این طرح تمام ذی‌نفعان در جلسات متعدد دور هم گرد آمدند و جلسات متعددی برای اقناع ذینفعان برگزار شد.

کلایی تاکید کرد: از این طرح حمایت می‌کنم و امیدوارم با ابلاغ و اجرای آن سر و سامانی به وضعیت موجود داده شود.

طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در خرداد ماه سال ۱۳۷۴ در کمیسیون ماده پنج قانون شهرداری به تصویب رسید و در سال ۱۳۷۷ مورد بازنگری قرار گرفت و فروردین سال ۷۸ الگوی طرح به تصویب کمیسیون ماده پنج رسید اما این طرح تاکنون چندین بار دستخوش تغییر شده است.

طرح نوسازی و بهسازی حرم مطهر رضوی مصوب سال ۱۳۸۷ طبق مصوبه ۱۹ تیر ماه سال ۹۶ شورای عالی معماری و شهرسازی لغو و اجرای آن متوقف شد و هدف از این تصمیم جلوگیری از تداوم اقدامات مخالف با حفاظت از حیثیت مکان و ارزش‌های ملموس و ناملموس بافت تاریخی - فرهنگی پیرامون حرم مطهر رضوی عنوان شد.

با این حال آبان ماه پارسال استاندار وقت خراسان رضوی اعلام کرد که نقشه راه بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مورد توافق وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد قرار گرفته‌ است.

قرار بود وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد به صورت مشترک تا پایان سال ۹۸ طرح تفصیلی جدید را با در نظر گرفتن مبانی شهرسازی و دغدغه های موجود در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تهیه و آن را در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب برسانند اما شورای عالی شهرسازی خود به صورت مستقیم به این موضوع ورود کرد.

این اقدام، اعتراض شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد را در پی داشت به طوری که همچنان پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از تصویب نخستین طرح، هنوز طرحی نهایی برای نوسازی این بافت وجود نداشت اما اواخر هفته گذشته طرح تفصیلی این بافت در کمیسیون ماده پنج استان خراسان رضوی مصوب شد.

کمیسیون ماده پنج بر اساس ماده پنج قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تشکیل شده که بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهری و تغییرات آنها در هر استان به عهده این کمیسیون است و تغییرات نقشه های تفصیلی در حوزه وظایفش است.

استاندار یا معاون عمرانی او، شهردار، نماینده وزارت راه و شهرسازی، نماینده وزارت جهاد کشاورزی، نماینده میراث فرهنگی، نماینده شورای اسلامی شهر، نماینده سازمان نظام مهندسی متخصص در معماری یا شهرسازی اعضای این کمیسیون را در استان ها تشکیل می دهند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.