اهواز- بازی کرونا یک روز با جهش به شکل ویروسی به نام انگلیسی و یک روز با رنگ عوض کردن در شهر ها مدتی است که برخی شهروندان را ساده لوحانه به بازی گرفته است تا آن جا که حتی برخی ماسک ها را هم کنار گذاشته و حتی در مراسم عروسی و عزا هم شرکت می کنند.

خوزستان وارد فاز بحرانی می شود؛ کرونای انگلیسی شوخی بردار نیست

قدس آنلاین-گروه استان ها: ساده انگاری این بیماری حالا موجب شده تا بنا بر اظهارات مسئولان دانشگاه این استان وارد فاز هشدار و در برخی از شهرستان ها مانند شادگان به مرحله بحران برسد.

متاسفانه در طی روز های گذشته بر تعداد و آمار مبتلایان افزوده  شده و تخت های بستری در بیمارستانی خوزستان در حال پر شدن هستند.

۱۰ شهرستان در وضعیت قرمز

افزایش مجدد تعداد مبتلایان موجب شد تا رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و فرمانده عملیات مقابله با کرونا در استان خوزستان خواستار وضعیت اضطراری در این استان شود.

دکتر فرهاد ابول نژادیان چهارشنبه در پیج اینستاگرام خود نوشت: مطابق بررسی های آزمایشگاهی در ۲ هفته اخیر موارد متعددی از ابتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی در خوزستان شناسایی شده که نگران کننده است.

وی افزود: ویروس جدید با سرایت بسیار بالا و مرگ و میر بالاتر، سوش غالب کرونا در خوزستان است لذا مردم باید این موضوع را جدی بگیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: از مزدم تقاضا داریم که پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده و از ترددهای درون شهری و دورهمی ها پرهیز کنند.

وی ادامه داد: مردم باید حافظ سلامت خود و خانواده هایشان باشند تا این پیک بیماری هر چه سریع تر  به پایان برسد.

گفتنی است در حال حاضر ۱۰ شهرستان استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند؛ ورود و خروج به شهرهای قرمز و تردد خودروها از ساعت ۲۱ شب تا چهار بامداد ممنوع است. روند شیوع کرونا در استان روند صعودی داشته و زنگ خطر ابتلا به کرونا در خوزستان به صدا درآمده است

ظرفیت بیمارستان ها در حال تکمیل است

در همین حال سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان اعلام کرد:  ظرفیت بیمارستان‌ها یکی پس از دیگری دارد تکمیل می‌شود و نگران هستیم که در روزها و هفته‌های آینده بیمارستان‌های خوزستان نتوانند آنگونه که باید، به بیماران کرونا خدمات‌رسانی کنند.

رضا نجاتی اظهار کرد: تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها در شهرستان‌های قرمز، هشدار و خطری است که دارد خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: شاید در برخی شهرستان‌ها تغییراتی در رفتار مردم دیده شود اما همچنان شیوع بیماری در استان خوزستان در حال افزایش است و ظرفیت بیمارستان‌ها یکی پس از دیگری دارد تکمیل می‌شود و نگران هستیم که در روزها و هفته‌های آینده بیمارستان‌های خوزستان نتوانند آنگونه که باید، به بیماران کرونا خدمات‌رسانی کنند.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان گفت: واحدهای صنفی که باید تعطیل باشند، موضوعی است که باید بیشتر به آن توجه شود. شیوه‌نامه‌هایی به شهرستان‌ها اعلام شده و وظیفه همه ستادهای شهرستانی این است که سرکشی و بازرسی مستمر داشته باشند.

وی بیان کرد: در شهرهای قرمز به جز مشاغل گروه یک نباید گروه‌های شغلی دیگر فعالیت داشته باشند. فرمانداران باید شدت بیشتری در نظارت‌ها داشته باشند و با افرادی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازند برخورد قانونی کنند.

نجاتی با اشاره به ادامه فعالیت اصناف و مشاغل و در پی آن ازدحام مردم در سطح شهرها گفت: وقتی زمینه فراهم باشد و بازار باز باشد مردم نیز حضور پیدا می‌کنند. یقینا اگر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که قبلا اعمال شده بود، برداشته نمی‌شدند این حجم از جمعیت برای خرید به بازارها نمی‌آمدند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: شرایطی که اکنون حاکم شده، شرایط خاصی است. در شرایط قرمز و نارنجی طبق شیوه‌نامه‌هایی که ستاد ملی اعلام کرده، به جز مشاغل تعیین‌شده فعالیت سایر مشاغل ممنوع است

بازار عامل اصلی انتشار ویروس

رییس مرکز بهداشت شادگان وضعیت فراگیری کرونا در این شهرستان را بحرانی توصیف کرد و گفت: طبق بررسی به عمل آمده و در پرسش از مبتلایان به کرونا ، بازار و اصناف عامل اصلی انتشار ویروس کرونا در شادگان است.

افشین دریانبرد چهارشنبه در برنامه بازتاب سیمای مرکز آبادان اظهار داشت: با توجه به وضعیت قرمز بیماری کووید ۱۹ در شادگان محدودیت‌های ویژه‌ای برای خلوت شدن بازار و مکان‌های عمومی پرتردد در این شهرستان پیش‌بینی شده است که باید به صورت جدی اجرایی شوند.

وی افزود: متاسفانه اصناف شادگان به هیچ عنوان پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را در سه هفته گذشته رعایت نکردند که نتیجه آن ورود شهرستان به شرایط فوق بحرانی کرونا است.

رییس مرکز بهداشت شادگان گفت: با شرایط بحرانی که شهرستان شادگان با آن درگیر است بازار و  اصناف باید تعطیل شوند و در کنار تعطیلی بازار نیاز به همکاری و مشارکت مردم است، اگر مردم رعایت کنند شهرستان تا ۲ هفته آینده از شرایط بحرانی خارج خواهد شد.

وی با اشاره به نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهر و بازار این شهر اظهار داشت: محل کسب و کار افرادی که دستورالعمل‌های پیشگیری از شیوع کرونا را رعایت نکنند پس از اخطار پلمب می‌شود. 

دریانبرد بیان کرد: در شهرستان شادگان تاکنون ۸۰۰ فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شده ‌است که باید در منازل خود قرنطینه شوند، اما نیازهای روزمره این افراد باید تامین شود.

وی افزود: شهرستان شادگان امروز بیش از روزهای گذشته نیازمند پشتیبانی از سوی گروه‌های جهادی، گروه‌های مردم نهاد، بسیج و ادارات است که امیدواریم بسته‌های حمایتی برای این ۸۰۰ نفر تامین شود تا این شهرستان از رنگ قرمز کرونا خارج شود.

رییس مرکز بهداشت شادگان با بیان اینکه آمار بیماران بستری در شادگان در روزهای اخیر روند افزایشی داشته است، افزود: وضعیت بحرانی این شهرستان از نظر شیوع بیماری کرونا روند رو به رشد داشته و فشار کاری بر مدافعان سلامت بسیار بالا است.

دریانبرد گفت: اگر شهروندان دورهمی خانوادگی و برگزاری مراسم عزاداری و عروسی را تعطیل نکنند روند شیوع کرونا در شادگان غیرقابل کنترل‌تر خواهد شد و امکانات درمانی این شهرستان پاسخگوی بیماران بستری نخواهد بود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.