۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 740752

چهار مؤلفه مهم در بیانات اخیر رهبر انقلاب

حسین کنعانی مقدم تحلیلگر سیاسی

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود که به ‌مناسبت سالروز قیام تاریخی مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶، انجام شد، گریزی کوتاه به مقوله انتخابات و دلیل اهمیت این رویداد مهم برای جمهوری اسلامی داشتند که از چند منظر قابل توجه است. از خلال این بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در باب انتخابات، چهار مؤلفه قابل شناسایی است که می‌تواند برای مردم و مسئولان بسیار راهگشا باشد.

نخست تأکید دوباره ایشان بر مشارکت حداکثری مردم جدا از نوع جهت گیری سیاسی آن‌هاست. رهبر انقلاب فرمودند: «انقلاب مدیریت کشور را از یک حکومت استبدادی و پادشاهی و فردی تبدیل کرد به یک حکومت مردمی. امروز حاکم بر سرنوشت ملت ایران، خود مردم‌اند. مردم‌اند که انتخاب می‌کنند. ممکن است بد انتخاب کنند، اما مردم انتخاب می‌کنند. این خیلی چیز مهمی است». در این نوع نگاه، بر خلاف برخی جو سازی‌ها، نفسِ حضور مردم پای صندوق رأی بسیار مهم و قدرت ساز است. اینکه حضور در این مانور قدرت موجب تقویت نظام می‌شود و اصلاً بحث مردم سالاری دینی با همین مسئله محقق خواهد شد.  مسئله دوم که در ادامه رهنمود نخست قابل توجه است، وظیفه مردم در انتخاب فرد اصلح است. امروز خباثت دشمنان علیه کشورمان پایان نیافته، بلکه پس از جایگزینی بایدن به جای ترامپ تنها تغییر شکل ظاهری داده و در پشت شعارهای زیبای دیپلماتیک پنهان شده است. پس در این مقطع مردم به عنوان سلول‌های تشکیل دهنده جامعه وظیفه مهمی در خنثی سازی توطئه‌ها بر دوش دارند. انتخاب فرد اصلح که البته مقبولیت عام هم داشته باشد، به قول رهبری «نور علی نور» است و سبب خواهد شد تعبیر دولت کارآمد در عرصه عمل محقق و حل مشکلات آسان‌تر شود.

نکته سوم در بیانات روز چهارشنبه، خط بطلان رهبری بر شائبه سازی برخی جریان ها و گروه های سیاسی بر مقوله مشارکت حداقلی و حداکثری در انتخابات بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مشارکت پرشور را نه لازم، بلکه ضروری می‌دانند. این حضور علاج دردهای مزمن و یک ذخیره مهم برای انقلاب است. این نقطه مقابل تحلیل‌ها و تئوری‌های انحرافی درباره موضوع مشارکت حداقلی و حداکثری است که در هفته‌های گذشته با سردمداری بیگانگان و عناصر نفوذی‌شان کلید خورده و تلاش دارند حضور گسترده مردم پای صندوق های رأی را زیر سؤال ببرند. سخنان رهبر انقلاب اسلامی فصل‌الخطاب است. ایجاد شک و شبهه در بحث انتخابات تنها آب به آسیاب دشمن ریختن است. پس لازم است برخی جریان‌های سیاسی از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای که جز تزریق روحیه یأس و ناامیدی به جامعه چیزی به همراه ندارد، دست بردارند و بر رقابت سالم تمرکز کنند. در نهایت نکته برجسته دیگر در بیانات ایشان، انذار مسئولان از نگاه به بیرون داشتن است و اینکه تصور کنند چاره حل مشکلات در خارج از کشور است. اگرچه شکی نیست که مردم ما در سالیان اخیر و به‌ویژه چند سال گذشته به دلیل جنگ علنی اقتصادی غرب تحت فشار زیادی قرار داشته‌اند، اما تا زمانی که انسجام و وحدت درونی وجود داشته باشد، هیچ دشمن خارجی یارای رویارویی با ما را نخواهد داشت. وحدت سدی در مقابل توطئه‌های دشمنان است و انتخابات می‌تواند نمادی از این وحدت باشد. پس با هر معیاری که بسنجیم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ سرنوشت ساز است و حماسه‌سازی دوباره مردم با وحدت سازی، آینده کشور را تضمین خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.