از روز گذشته صدور دفترچه درمانی در تمامی شعب و کارگزاری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی متوقف شد و از این پس تمامی افراد زیر پوشش این سازمان می‌توانند با ارائه کارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی خود، از خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان بهره‌مند شوند.

پاسخ تأمین اجتماعی به خط و نشان انجمن داروسازان

این در حالی است که انجمن داروسازان ایران از این تصمیم‌گیری بدون درنظرگرفتن تمهیدات لازم اظهار نارضایتی می‌کند و رئیس این انجمن در گفت‌وگو با ما می‌گوید: موضوع مهمی که وجود دارد و متأسفانه از سوی سازمان‌های بیمه‌گر جدی گرفته نمی‌شود، فرایندهای مرتبط با الکترونیکی کردن اطلاعات درج شده روی نسخه‌ها و همچنین اطلاعات صاحب نسخه‌هاست. ما پیش از این بارها و بارها در جلسات و مکاتبات بر این موضوع تأکید کرده بودیم، ولی متأسفانه مورد بی‌مهری قرار گرفت.

محمدباقر ضیا ادامه می‌دهد: ثبت آنلاین نسخه‌های عادی در سامانه بیمه مستلزم وارد کردن مشخصات فردی از قبیل نام و نام‌خانوادگی، شماره ملی، تاریخ ویزیت، استحقاق‌سنجی درمان، ثبت کد پیگیری و همچنین وارد کردن اسامی و شکل داروها و دستور مصرف هر دارو به صورت آنلاین در سامانه است که همه این‌ها نیازمند ایجاد امکانات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و به‌ویژه نیروی‌انسانی است.

تعریف سازوکار جبران هزینه برای داروخانه‌ها

وی می‌افزاید: در حال حاضر خدمات به صورت الکترونیک در بیشتر سازمان‌ها و مراکز از قبیل دفاتر پیشخوان دولت و خدمات قضایی، در قبال دریافت وجه از خدمت‌گیرندگان ارائه می‌شود و بدیهی است ایجاد هر گونه تکلیف جدید از سوی سازمان‌های بیمه برای داروخانه‌ها باید همراه با تعریف سازوکار جبران هزینه‌ها براساس قانون باشد در غیر این صورت داروخانه‌ها از انجام آن‌ها معذور خواهند بود.

به گفته دکتر ضیا، اجرای این طرح به شکلی که داروخانه‌ها را به جای پزشکان مجبور به تولید آنلاین نسخه کند، علاوه بر پیامدهای حقوقی برای مسئول فنی و ایجاد ازدحام در داروخانه، هزینه‌های قابل‌توجهی را به مؤسسان داروخانه‌ها تحمیل می‌کند که باید محلی برای تأمین آن تعریف شود.

پاسکاری بیمه‌شدگان از داروخانه‌ها به دفاتر اسناد پزشکی

رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه می‌دهد: این موضوع در خصوص خدمات بیمه سلامت نیز صادق است و متأسفانه آن‌ها هم محلی برای تأمین هزینه‌های الکترونیکی شدن نسخه‌ها در نظر نگرفته‌اند و با وجود مکاتبه‌ها و جلسه‌های متعددی که در این خصوص با سازمان‌های بیمه‌گر انجام شده، متأسفانه  تاکنون اقدامی در خصوص این مهم  انجام نشده است. لازم است به صراحت اعلام کنیم چنانچه سازمان‌های بیمه اعم از بیمه تأمین‌اجتماعی و بیمه سلامت براساس قانون، هزینه‌های اجرای این طرح را جبران نکنند و داروخانه‌ها را به جای پزشکان مجبور به ثبت آنلاین نسخه‌ها کنند، داروخانه‌ها مجبور هستند نسخه‌های بیمه‌ای را به صورت آزاد پیچیده و بیمه‌شدگان را برای گرفتن مابه‌التفاوت، به دفاتر اسناد پزشکی هدایت کنند.

تغییرات، تدریجی است

اما مدیرکل درمان غیرمستقیم تأمین‌اجتماعی در خصوص جزئیات صدور نسخه به صورت الکترونیک برای بیماران صاحب دفترچه‌های درمانی تأمین اجتماعی به ما می‌گوید: از این پس اگر بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی به پزشک مراجعه کردند و پزشک برای آن‌ها نسخه‌نویسی الکترونیک انجام دهد، می‌توانند صرف‌نظر از اینکه دفترچه به همراه دارند یا نه، نسخه الکترونیکی از پزشک دریافت کنند. اگر بیماری به پزشک مراجعه کرد و پزشک نخواست نسخه‌نویسی الکترونیک کند، می‌تواند نسخه را در دفترچه بیمار بنویسد.

شهرام غفاری می‌افزاید: از روز گذشته (اول اسفند) دفترچه درمانی برای بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی صادر نمی‌شود، اما دفترچه‌های قبلی همچنان معتبر بوده و تا آخرین برگ دفترچه قابل استفاده است و به‌تدریج برگه‌های دفترچه تمام خواهد شد؛ بنابراین تغییرات ناشی از اجرای طرح توقف انتشار دفترچه درمانی به‌تدریج اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه می‌دهد: افرادی که از ابتدای اسفند بیمه می‌شوند نیازی نیست برای صدور دفترچه درمانی به شعب بیمه و کارگزاری‌ها مراجعه کنند و هنگام مراجعه به پزشک و مراکز درمانی دارا بودن کارت ملی (برای بزرگسالان) و شناسنامه (برای افراد زیر ۱۸ سال) کفایت می‌کند و بقیه فرایند درمان طبق روال گذشته انجام خواهد شد. 

تغییری در فرایند درمان ایجاد نمی شود

دکتر غفاری تصریح می‌کند: با اجرای طرح توقف انتشار دفترچه درمانی هیچ تغییری در فرایند درمان ایجاد نخواهد شد و تنها تفاوت با گذشته این است که پزشک با استفاده از کد ملی بیمار، نسخه را به صورت الکترونیک و یا روی سرنسخه مطب خودش همراه با کد ملی بیمار خواهد نوشت.

انجمن داروسازان ایران تهدید کرده «چنانچه سازمان‌های بیمه اعم از بیمه تأمین‌اجتماعی و بیمه سلامت، براساس قانون، هزینه‌های اجرای این طرح را جبران نکنند و داروخانه‌ها را به جای پزشکان مجبور به ثبت آنلاین نسخه‌ها کنند، داروخانه‌ها مجبور هستند نسخه‌های بیمه‌ای را به صورت آزاد پیچیده و بیمه‌شدگان را برای گرفتن مابه‌التفاوت، به دفاتر اسناد پزشکی هدایت کنند»؛ مدیرکل درمان غیرمستقیم تأمین‌اجتماعی در پاسخ به این تهدید می‌گوید: نسخه‌پیچی آنلاین اجباری نیست و می‌توانند آن را طبق روال گذشته انجام دهند. تنها تفاوت با گذشته، استحقاق‌سنجی کد ملی درج شده روی نسخه بیمار است و داروخانه‌ها می‌توانند نسخه‌ها را در سامانه‌های خود درج و به سازمان ارسال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.