خراسان شمالی با داشتن جمعیتی افزون ‌بر ۹۰۰ هزار نفر، دارای منابع، استعدادها و ظرفیت‌های بسیار خوبی در منطقه است و ظرفیت‌های این استان در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری، صنعت، معدن و... بسیار فراوان است که می‌توان از این ظرفیت‌ها در راستای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در حوزه‌های مختلف بهره گرفت.

۹۰ درصد محصولات کشاورزی خام‌فروشی می‌شود

با توجه به اینکه ۱۶ سال از تقسیم خراسان بزرگ می‌گذرد اما به نظر می‌رسد اقدام‌های انجام ‌شده در این مدت آن‌ گونه که باید و شاید نتوانسته شاخص‌های استان نوپای خراسان شمالی را ارتقا دهند.

خراسان ‌شمالی را می‌توان در بررسی بسیاری از شاخص‌های توسعه و پیشرفت، جزو استان‌های محروم و کمتر توسعه‌یافته کشور دانست این استان اکنون با مشکلاتی از جمله عدم توجه به تولید، خام‌فروشی، مهارت‌فروشی، تأخیر در توزیع اعتبارات و... مواجه است که این مشکلات و عقب‌ماندگی‌ها بدون تردید با تمرکز مدیران و نمایندگان استان می‌تواند هر چه زودتر جبران شود. 

محرومیت یک استان جوان

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و رازوجرگلان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: خراسان شمالی دارای منابع و ظرفیت‌های بسیار خوبی در منطقه است و این استان با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب، وجود معادن و برخورداری از ظرفیت خوب در حوزه دامی و باغات به‌ نوعی بهشت سرمایه‌گذاری بوده اما نتوانسته‌ایم به‌خوبی برای آن سرمایه‌گذار جذب کنیم.

محمد وحیدی اظهار می‌دارد: با توجه به اینکه ۱۶ سال از جدا شدن این استان از استان خراسان بزرگ می‌گذرد ولی متأسفانه نبود ثبات مدیریتی و تغییرات مکرر مسئولان در خراسان شمالی سبب شده تا افراد از تصمیم‌گیری در درازمدت و برنامه‌ریزی بازبمانند و در حال حاضر احوال بازار سرمایه‌گذاری در خراسان شمالی مورد قبول نیست و باید با انسجام مردم و مسئولان، موانع را از پیش رو برداریم.

وی می‌افزاید: رهبر معظم انقلاب در سفر خود در سال ۹۱ به خراسان شمالی تأکید کردند که این استان می‌تواند جزو ۱۰ استان برتر کشور باشد و این مسئله نشان‌دهنده وجود ظرفیت‌های مختلف است.

در این زمینه‌ مطالعات بسیاری انجام‌ شده و این قابلیت وجود دارد و این امر با انسجام و همراهی مردم و مسئولان محقق خواهد شد.

وی در ادامه به نبود توجه به حوزه تولید در این استان اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: اکنون در یک شهرک صنعتی تهران، ۲هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی وجود دارد که اگر ۲۷۰ واحد صنعتی آن در خراسان شمالی بود شاهد مهاجرت مردم استان به تهران نبودیم.

وحیدی با بیان اینکه تا کی باید پول‌ها در استان‌هایی همچون: اصفهان، تبریز و شیراز هزینه شود، تصریح می‌کند: اعلام نشدن نتایج پهنه‌های مطالعاتی معادن استان از سوی سازمان زمین‌شناسی کشور موجب سردرگمی سرمایه‌گذاران در این حوزه شده است. در شهرستان مانه و سملقان و رازوجرگلان صنعت دیده نشده است. در حال حاضر چهار صنعت بزرگ استان هر سال بین ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان قطعه خریداری می‌کنند که هیچ ‌کدام از این خریدها از تولیدات خود این استان نیست و تماماً از سایر استان‌ها انجام می‌شود. 

خام‌فروشی ۹۰درصد محصولات

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و رازوجرگلان در خصوص مشکلات موجود در بخش کشاورزی استان نیز می‌گوید به بخش کشاورزی خراسان شمالی نیز از سوی وزارت جهاد کشاورزی به‌ خوبی توجه نشده و سهم اعتبارات بخش کشاورزی استان بسیار کم است.

وضعیت صنایع تبدیلی حوزه کشاورزی استان مطلوب نیست در حال حاضر بالای ٩٠ درصد محصولات بخش کشاورزی استان خام‌فروشی می‌شود، وجود بالای ۲میلیون دام سبک و سنگین در خراسان شمالی ظرفیت خوبی است که باید توسط وزارت جهاد کشاورزی حمایت شود. وی در پاسخ به پرسش وضعیت بازار کار استان برای دانش‌آموختگان نیز می‌گوید: فقر مدیریتی یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در عدم استفاده از ظرفیت‌های کشور است.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی ادامه می‌دهد: در سال جاری ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای آموزش عالی استان مصوب شده که این اعتبارات تخصیص پیدا نکرده است و امسال نیز اقدام‌های مناسبی از وزارت علوم در بودجه ۱۴۰۰ مشاهده نمی‌شود.

وحیدی اظهار می‌دارد: برخی از رشته‌های تحصیلی موجود پاسخگوی استان نیستند، رشته‌های دانشگاهی باید به سمت رشته‌هایی برود که در بخش خصوصی کار ایجاد کند و خود دانش‌آموختگان به سمت کار و بازار حرکت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.