معاون فنی سازمان انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: وضعیت ذخائر خونی استان بحرانی نیست ولی در محدوده خطر هستیم .

وضعیت ذخائر خونی خراسان رضوی در محدوده خطر است

در پی انتشار خبر بحرانی شدن وضعیت ذخائر خونی استان "سید علی حسنی" معاون فنی سازمان انتقال خون استان خراسان رضوی  در گفتگو با قدس آنلاین گفت:وضعیت ذخائر خونی استان بحرانی نیست ولی در محدوده خطر هستیم به این معنی که اگر در چند روز آینده همچنان با کاهش مراجعه کننده به پایگاه های انتقال خون مواجه باشیم ممکن است در پاسخگویی به نیاز مراکز درمانی با محدودیت مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: متاسفانه شیوع بیماری کرونا موجب شده که خیلی از مشارکت های اجتماعی از جمله حضور مردم در پایگاه های انتقال خون مقدور نباشد.کاهش مراجعه مردم به پایگاه های اهدای خون  درسال جاری قطعا از یک سری عوامل مختلف که مقطعی خودشان را نشان میدهند مانند پیک های مختلف شیوه بیماری کرونا متاثر می شوند.

معاون فنی سازمان انتقال خون استان خراسان رضوی در توضیح دلایل عدم حضور مردم به پایگاه های انتقال خون افزود: دلیل اصلی عدم حضور مردم ترس از همه گیری این بیماری است که از قضا یک ترس کاملا موجهی هم است اما در رابطه با وضعیت بهداشتی مراکز انتقال خون باید بگویم که این پایگاه ها با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی هیچ خطری برای مراجعه کنندگان ندارند

وی اضافه کرد: این که می گویم مردم در مراجعه به پایگاه ها در پی شیوع بیماری کرونا هیچ دغدغه و نگرانی نداشته باشند به این دلیل است که پایگاه اهدای خون الزاماً محل پر خطری برای سرایت ویروس کرونا محسوب نمیشود چرا که این مراکز محل مراجعه ی افراد سالم جامعه است قاعدتاً مثل درمانگاهها و بیمارستان ها نیست که مردم مریض مراجعه کنند افراد سالمی که واجد شرایط اهدای خون هستند به این مراکز مراجعه می کنند پس مکان پر خطری از نظر تجمع افراد بیمار نیست مورد دیگر این که ویروس کرونا از طریق خون و فرآورده های خونی و پروسه اهدای خون منتقل نمیشود.

حسنی ادامه داد: کسانی که به این پایگاه ها مراجعه می کنند حتما باید با رعایت پروتکل ها و ملزومات بهداشتی بخصوص ماسک باشند در غیر این صورت در پذیرش آنها مطمئنا محدودیت خواهیم داشت. ما در پایگاه ها پروتکل ها را رعایت میکنیم ضمن این که با توجه به فضایی که وجود دارد در هر پایگاه فاصله بین تخت ها رعایت میشود. ضمن اینکه همکاران ما هم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی ارائه خدمات می دهند آن ترس ها و دغدغه برای اهدای خون نباید مانعی محسوب شود تا کسانی که واجد شرایط هستند نتوانند به پایگاه های انتقال خون مراجعه کنند. بجز کرونا کمبود ذخائر خونی هم می تواند تهدید دیگری برای سلامت جامعه محسوب شود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.