نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان‌رضوی گفت: با وجود تذکرات و پیش‌بینی حادثه مشابه در سمت دوغارون، رخ دادن آتش سوزی موید این است که بایستی چیدمان توقف کامیون‌های سوختی و گازی تغییر کرده و مسیری جداگانه برای تردد کامیون‌های سوختی طراحی شود.

باید مسیر جداگانه برای تردد کامیون‌های سوختی در دوغارون طراحی شود

به گزارش قدس آنلاین، محمود امتی در مورد مشکلات بعد از حادثه  آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه اظهار کرد: آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه  باعث شد که چندین میلیون دلار سرمایه تجار، تولید کنندها، صادر کننده‌ها، مالکین و رانندگان کامیون و شرکت‌های حمل‌ونقل که دسترنج سال‌ها کار و تلاش بود به‌دلیل سهل انگاری و بی‌توجهی نابود شود.

وی افزود: قطعاً جبران و بازگشت به شرایط فعلی زمان‌بر بوده و به این سرعت قابل ترمیم نیست.   انتظار می‌رود چنین فاجعه عمیقی روابط تجاری را تا مدتی دچار تنش کرده، سطح معاملات تجاری و اقتصادی را کاهش داده و درگیری‌های حقوقی و مالی زیادی را ایجاد نماید.

نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان‌رضوی بیان کرد: آمار دقیقی از کامیون‌های ایرانی سوخته نداریم. صدها محموله ترانزیت با کانتینرهای خطوط کشتیرانی و صدها محموله صادراتی که از داخل کشور و از مرز توسط  شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی بارگیری شده بودند از دیگر خسارات وارده به مجموعه شرکت‌های حمل‌ونقل است.

وی ادامه داد: محموله‌های صادراتی از کشور که بطور امانی یا پرداخت‌های آتی ارسال شده بود از جمله مناقشات و آسیب‌های صادرکنندگان است.

امتی با اشاره به اینکه «جهت ارسال محموله‌های ترانزیت که به مبادی ورودی رسیده شرکت‌های حمل‌ونقل با  صاحبان کالا در حال رایزنی هستند که تغییر مرز بدهند و از دو مرز دیگر ترانزیت صورت گیرد» تصریح کرد: در مورد محموله‌های متوقف در پشت مرز دوغارون، باید منتظر تصمیم‌گیری و اعلام نظر مقامات دو طرف ایرانی و افغانی بود که به درخواست تجار و بخش خصوصی قرار شده برای محموله‌های سوختی و تره بار متوقف پشت مرز، طرف افغانی مسیری از دوغارون تا هرات را بازگشایی و پوشش امنیتی داده تا مقداری از مشکلات کاسته شود. روز چهارشنبه خبر رسید که اقدامات عملیاتی برای خروج کامیون‌های تره بار  و ورود کامیون خالی افغانی در حال انجام هست.

وی خاطر نشان کرد:  باوجود تذکرات و پیش‌بینی حادثه مشابه در سمت دوغارون، رخ دادن این  آتش سوزی موید این است که بایستی چیدمان توقف کامیون‌های سوختی و گازی تغییر کرده  و مسیری جداگانه برای تردد کامیون‌های سوختی طراحی شود. مهمتر از آن بایستی یک ایستگاه آتش‌نشانی با استانداردهای بین‌المللی و لوله‌کشی خط خشک  اطفای حریق در محوطه اختصاصی تخلیه و بارگیری و پارکینگ مختص این محموله‌ها و پایانه مرزی دوغارون  سریعاً راه اندازی شود، خطر در کمین هست.

نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان‌رضوی تاکید کرد:  اقدام سریع و مؤثر دست اندرکاران گمرک و پایانه مرزی دوغارون، مرزبانی و فرمانداری در پذیرش کامیون‌های برگشتی  ایرانی و افغانی جهت فرار از اسلام قلعه و خلوت کردن یک مسیر خروجی تا تایباد  باعث شد که بیش از هزار کامیون از مهلکه نجات پیدا کنند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.