رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی، قیمت منطقی هر کیلو مرغ با توجه به هزینه های سربار را ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان اعلام کرد و نرخ مصوّب ۲۰۴۰۰ تومانی از سوی ستاد تنظیم بازار را مصداق زورگویی وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی و تولیدکننده دانست.

مرغ ۲۰ هزار و۴۰۰ تومانی، مصداق زورگویی وزارت صمت به وزارت جهاد و تولیدکننده است

محمد یوسفی در گفتگو با قدس آنلاین و در پاسخ به خبرنگار ما که پرسید وقتی گفته می شود هیچ نهاده ای با نرخ ارز آزاد به کشور وارد نمی شود و ظاهرا تولید هم کم نشده، دلیل گرانی این محصول در استان های مختلف چیست، ادامه داد: تولید مرغ کاهشی نداشته و نهاده هم فقط با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده اما قیمت نهاده در بازار آزاد به شدت گران شده است. از سویی دیگر هر سال در اواخر بهمن و اوایل اسفند به دلیل افزایش نقدینگی موجود نزد حقوق بگیران، تقاضا برای مرغ بیشتر می شود که بر همین اساس شاهد گرانی مرغ هستیم و علی القاعده باید شرکت پشتیبانی امور دام، توزیع مرغ منجمد را در استان هایی که با افزایش قیمت مواجه شده  اند از سر بگیرد که خوشبختانه این ذخایر به استان ها اختصاص یافته است.

وی خاطر نشان ساخت: بازار نیازمند کنترل و نظارت بیشتر  از نقطه شروع تا پایان است و باید تمامی مراحل از تامین نهاده، قیمت و میزان نهاده توزیعی، تولید جوجه و توزیع مرغ در سطح شهرها و... رصد شود. معمولا هر سال در این مقطع زمانی تا دهم فروردین تولید بیشتری به بازار عرضه می شود و با توجه به اختصاص ذخایر مرغ منجمد به برخی استان ها شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه امروز مردم هیچ کالایی را ارزان تر از مرغ  نمی خرند، ادامه داد: در این روزها ممکن است مرغ زنده به هر دلیلی از جمله بارندگی، با تاخیر ۵ روزه به گشتارگاه برسد و در سطح برخی استان ها جابجایی مرغ کمتر صورت گیرد. در این میان مصرف روزانه تهران حدود ۱۲۰۰ تن برآورد می شود حال آن که کل تولید استان، حدود ۴۰۰ تن است و حدود ۸۰۰ تن از نیاز مصرفی باید از استان های دیگر تامین شود که برخی استانداران در روزهای اخیر اجازه این خروج را ندادند که این ممانعت، شرایط را بدتر می کند.

این مقام صنفی تولیدکننده مرغ گوشتی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در خصوص اختلاف قیمت چشمگیر در قیمت مرغ در مناطق مختلف شهر تهران گفت: قیمت مرغ در برخی استان ها به بالای ۳۰ هزار تومان هم رسیده که این امر از وجود مشکلات بزرگ در توزیع ناشی شده  است. به طور مشخص در میادین میوه و تره بار شهر تهران مرغ کیلویی ۲۰۴۰۰ تومان (نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار) فروخته می شود اما مقدار مرغ توزیعی در این میادین به هیچ وجه پاسخگوی تقاضا نیست. در همین شرایط در مناطق جنوبی و مرکزی شهر، فروشگاه ها مرغ را بین ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان می فروشند و همین قیمت در فروشگاه های شمال شهر به بالای ۳۰ هزار تومان می رسد.

وی در تشریح دلایل این اختلاف قیمت در سطح شهر تهران اظهار داشت: حدود ۳ هزار واحد مرغ فروشی در تهران فعال هستند که برخی روزانه ۵ تا ۱۰ تن و برخی فقط ۳۰۰ کیلو مرغ می فروشند که همین عدم توازن باعث می شود واحدی که فروش کمتری دارد برای تامین هزینه های کارگر، انرژی، اجاره مغازه، هزینه های معیشتی خانوادار و... مرغ را گران تر بفروشد که این وضعیت از نبود نظارت اصولی از سوی دولت بر زنجیره تامین نهاده تا توزیع مرغ در فروشگاه ها ناشی شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.