حجت الاسلام پژمان فر گفت: متاسفانه برخی افراد در کشور مالک بیش از هزار واحد مسکونی اند. آنها برخی از منازل خود را اجاره داده و برخی دیگر را حتی حاضر نیستند اجاره داده و خالی رها کرده اند.

برخی افراد بیش از هزار واحد مسکونی در تملک خود دارند / ثبت یک میلیون واحد مسکونی در سامانه املاک

حجت الاسلام و المسلمین نصراله پژمان فر در بازدیدی از نحوه ساخت و سازهای برخی از مناطق حاشیه شهر مشهد و گفتگو با جمعی از ساکنین آن، درخصوص اقداماتی که برای صاحب خانه شدن همه افراد در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است، عنوان کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت آمده است که داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. ما مسئولان در این خصوص وظیفه داریم و حاکمیت باید اماکاناتی فراهم نماید تا تمام خانوارهای ایرانی صاحب مسکن شوند.

وی ادامه داد: چندین سال است که این موضوع روند خوبی را پشت سر نمی گذارد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به عقب افتادن طرح ساخت مسکن در چند ساله اخیر در تلاشند تا با ارائه طرح ها و تصویب قوانین مناسب، به روند ساخت خانه در کشور سرعت بخشند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: یکی از اقداماتی که باید مسئولان در این زمینه انجام دهند مدیریت بر ساخت و سازها در حاشیه های کلان شهرهاست. انبوه سازی در حاشیه شهر با توجه به جمعیت زیادی که در این مناطق حضور دارد می تواند چاره ای برای رفع مشکل باشد.

وی افزود: تمامی ادارات و سازمان های دولتی از جمله مسکن و شهرسازی، آبفا، برق، گاز و مخابرات و دیگر ادارات باید بیشترین میزان همکاری را با پیمانکارانی که در حاشیه شهر خانه سازی انجام می دهند، داشته باشند تا سرعت خانه دار شدن مردم افزایش یابد.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس اظهار کرد: مدتی پیش در مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان «جهش تولید و تامین مسکن» آغاز شد که در آن ساخت حداقل یک میلیون واحد مسکونی برای متقاضیان واجد شرایط به عنوان تکلیف به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد.

وی با بیان این که کارهای بزرگی در زمینه خانه دار شدن مردم درحال انجام است، ابراز داشت: دولت را مکلف کرده ایم که امکاناتی فراهم نماید تا پیمانکاران ساخت مسکن در شرایط بهتری اقدام به فعالیت نموده و ساخت مسکن سرعت گیرد. از جمله این موارد ارایه زمین با شرایط مناسب تر به پیمانکاران توسط اداره مسکن و شهرسازی است. همچنین باید تسهیلات دولتی در مراحل مختلف ساخت منازل مسکونی به پیمانکاران واجد شرایط ارائه شود.  

وی در ادامه با ذکر این نکته که تمام خانوارهای ایرانی حق داشتن منزلی در شان اجتماعی خود را دارند و همه باید خانه دار شوند، افزود: برخی افراد و گروه ها در اولویت تامین مسکن هستند. ایثارگران، خانواده هایی که دارای سه فرزند هستند و نیازمندان از جمله این گروه ها هستند که باید در اولویت تامین مسکن قرار گیرند. اشکالاتی که در برنامه "مسکن مهر" وجود داشته است را بررسی کرده ایم و درتلاشیم تا طرحی با اشکالات کمتر در مجلس ارایه دهیم.

پژمانفر یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد این است که برخی افراد به مسکن به عنوان کالایی سرمایه ای نگاه می کنند. آنها سرمایه خود را وارد این بازار می کنند تا بتوانند سرمایه خود را پس انداز کرده تا پس از مدتی این سرمایه چندبرابر شود. این معضل باعث می شود که افراد کمتری در کشور صاحب خانه شوند.

وی مدعی شد: متاسفانه برخی افراد در کشور مالک بیش از هزار واحد مسکونی اند. آنها برخی از منازل خود را اجاره داده و برخی دیگر را حتی حاضر نیستند اجاره داده و خالی رها کرده اند. آنها این املاک خود را نگه داشته اند تا ارزش و بهایش بالا برود و آنگاه با فروش آنها به سود هنگفتی برسند.  

وی ضمن بیان این نکته که حدود ۵ سال پیش در مجلس سامانه ای تحت عنوان سامانه املاک و اسکان کشور ایجاد و فعال شدن آن به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ گردید، اما در این مدت راکد مانده و فعال نشده است، عنوان داشت: خوشبختانه مدتی است که که با پیگیری نمایندگان کمیسیون اصل نود فعالیت این سامانه آغاز شده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این سامانه تعداد املاک و میزان دارایی های افراد مشخص و شفاف خواهد شد. آنگاه می توان افرادی که صدها واحد مسکونی را حبس کرده و اجازه بهره برداری به مردم نمی دهند را شناسایی و با وضع قوانین مناسب آنها را مدیریت کرد. تاکنون بیش از یک میلیون واحد مسکونی در این سامانه ثبت شده است.   

وی تصریح کرد: باید دانست که در ساخت خانه یارانه های دولتی نیز اعمال می شود و هزینه آن به صورت کاملا آزاد نیست. به عنوان مثال تهیه و تولید مصالح ساختمانی همراه با یارانه است و با مبالغ کمتری عرضه می شود. در نتیجه شخصی که خانه ای را ساخته و به صورت خالی رها کرده است، باید بداند که یارانه های دولتی در ساخت این خانه به کار رفته اند و او اجازه ندارد که برخلاف مصالح کشور و ملت تصمیم بگیرد. مالکان خانه های خالی باید مالیات بپردازند.

حجت الاسلام پژمانفر گفت: مردم بسیار خوبی در ایران داریم و می توان ادعا کرد که مسئولان هیچ خدمتی در حق و شان این مردم شریف انجام نداده اند. مردم حق دارند که مشکلاتشان برطرف شود و باید به آنها خدمت شود. متاسفانه امروزه در داخل کشور سوء مدیریت داریم.

وی یادآور شد: پانزده سال پیش جشن خودکفایی گندم در این کشور گرفتیم اما امروزه به دلیل عدم مدیریت صحیح در کشور در زمینه گندم دیگر خودکفا نیستم. راه حل مشکلات در داخل کشور است و نباید نگاه مسئولان به خارج از کشور باشد.

عضو کمیسیون اصل نود اظهار کرد: بسیاری از پیشرفت هایی که در علوم روز دنیا مانند نانو و مسایل پزشکی و علوم دانش بنیان و شبیه سازی و... داشته و توانسته ایم در دنیا  نامی برای خود دست و پا کنیم توسط جوانان این مرز و بوم صورت گرفته است. به همین دلیل نباید شاهد بیکاری تعداد زیادی از دیگر جوانان تحصیلکرده در کشور باشیم. باور دارم که از این گردنه عبور خواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.