رییس انجمن مواد شوینده و بهداشتی خراسان رضوی گفت: در سال ۱۵۰ درصد مازاد بر مصرف بازار تولید داریم که صادر می شود به یکباره اعلام کردند که صادرات مواد شوینده بهداشتی باید متوقف شود.

۱۵۰درصد از تولید مواد شوینده در سال مازاد است

 خراسان رضوی یکی از تولیدکنندگان مواد شوینده است که بازارهای مناسبی را از جمله افغانستان و کشورهای آسیای میانه در پیش رو دارد. با توجه به اینکه محصولات خراسان رضوی مشتریان پر و پا قرصی دارد متاسفانه در چند ماه گذشته و با توجه به محدودیت صادرات مواد شوینده بخشی از تولیدات این استان در انبارها ذخیره  و بر دغدغه تولید کنندگان افزوده شده است.

"هادی نبی زاده" رئیس انجمن مواد شوینده و بهداشتی خراسان رضوی در توضیح وضعیت صادرات مواد شوینده به قدس آنلاین گفت: درگذشته مواد خام به برخی کشور ها از جمله افغانستان صادر میشد. این محصول تولید شده بود که به یکباره از صادراتش ممانعت گردید. ولی در حال حاضر و با توجه به آزاد شدن صادرات بعد از دوماه، دیگر منعی برای صادرات مواد شوینده نداریم هر چند در این مدت دو ماه صادرات مواد شوینده دچار خسارات جبران ناپذیری شد.

وی ادامه داد: حقیقت این است که ما در حوزه صادرات و تولید هیچ مشکلی نداشته و نداریم حتی افزایش تولید هم مازاد بر استفاده داخلی وجود دارد و ماهم سهم زیادی در بازار خارج از کشور داشتیم ولی متاسفانه این دوماه توقف آنهم بدون اینکه توضیحی بابت این عملکرد داشته باشند عملا بازار را از دست ما خارج کرده است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود اینکه هیچ مشکلی در تولید مواد شوینده وجود ندارد افزایش قیمت صورت گرفته است، گفت:  من هم از گرانی مواد شونده در بازار مطلع هستم. همه فقط می گویند چرا مواد شوینده بهداشتی گران شده است کسی نیست بگوید وقتی قیمت مواد اولیه پتروشیمی سه برابر شده چرا نباید قیمت مواد شوینده افزایش داشته باشد.

نبی زاده افزود: قبلا قیمت هر کیلو نایلون یازده هزار تومان بود این در حالی است که  الان باید هر کیلو نایلون را کیلویی سی و پنج هزار تومان بخریم. در این مدت هر کالایی که به هر شکلی به مواد اولیه صنعتی مرتبط است شدیدا گران شده و طبیعی است زمانی که مواد اولیه گران شود محصول نهایی هم افزایش پیدا می کند.

نبی زاده در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش مواد شیمیایی با واردات مواد اولیه در ارتباط است گفت: برخی از موادهای اولیه وارداتی هستند آنهم با ارز ۲۹ هزارتومان پس می بینید که این گرانی ها خیلی هم غیر طبیعی نیست. در واقع اصل قضیه ی گرانی مربوط به صنایع پتروشیمی و صنایع مادر است. امسالفولاد ۶ هزار تومانی به ۲۵ هزار تومان رسیده است. چرا باید فولادی که مربوط به داخل کشور است و صفر تا صد آن مال خودمان است تا این اندازه افزایش قیمتی داشته باشد؟

وی ادامه داد: افزایش مواد اولیه از  یک طرف و منع صادرات هم در این یکی دو ماه از طرف دیگر متاسفانه تبعات خوبی را برای بازار ما نداشت چون با این وضعیت ما  تقریبا ۵۰ درصد از بازار دنیا را از دست دادیم. کشورهای ترکیه، پاکستان، عربستان و...همه رقیب ما در صادرات مواد شوینده بودند و این دو ماه توقف بدون توضیح، باعث شد این کشورها از ما پیشی بگیرند.

نبی زاده در توضیح میزان تولید مواد شونده مازاد بر بازار مصرف گفت: ظرفیت ایجاد شده برای تولید مواد شوینده بهداشتی دو برابر مصرف داخلی است که برای همه این ها ایجاد اشتغال شده است. ما در سال ۱۵۰ درصد مازارد بر مصرف بازار تولید داریم که صادر می شود. این در حالی است که به یکباره اعلام کردند که صادرات مواد شوینده بهداشتی باید متوقف شود.! مگر می شود صادرات نداشته باشیم اگر صادرات نباشد یک سری از واحدها که تولیداتشان را فقط بر اساس صادرات پایه گذاری کرده بودند خیلی متضرر می شوند و حتی ممکن است واحدشان را از دست بدهند. مثل واحدهای شوینده استان. ما در مشهد ۱۵ واحد تولیدی داریم که نیمی ازآنها بیشتر از ۷۰ درصد ازتولیداتشان را برای صادرات پایه گذاری کرده اند. پس بنابراین اگر صادرات نباشد شصت/هفتاد درصد واحدهای تولیدی مواد شوینده بهداشتی تعطیل خواهند شد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.