عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه در تحقیقاتی که انجام داده ایم، به این نتیجه رسیده ایم که علل حدود ۷۵ درصد طلاق ها جنبه اقتصادی نیست، گفت: عدم آشنایی زوجین با مهارتهای لازم برای زندگی مشترک و فقدان نظام حمایتی خانواده از جمله مهم ترین عوامل تاثیرگذار در افزایش میزان طلاق در جامعه است.

 ۷۵ درصد طلاق ها علت اقتصادی ندارد/آستانه تحمل مشکلات در جوانان کم شده است

دکتر غلامرضا حسنی‌ در گفت و گو با قدس آنلاین با بیان اینکه بسیاری از زوجین آمادگی لازم برای ازدواج را ندارد، اظهار کرد: آنها به دلایل مختلف از مهارت های لازم برای زندگی مشترک بادوام و طولانی نیز اطلاع و آگاهی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه براساس آمارهای موجود میزان طلاق در سال های نخست زندگی مشترک افزایش دارد، اضافه کرد: روابط قبل از ازدواج که معمولا دختران و پسران جوان با یکدیگر دارند نیز یکی از دلایل مهم رشد طلاق است، همچنین اگر شناخت زوجین از یکدیگر کافی نباشد، احتمال ایجاد اختلاف در زندگی مشترک آنها وجود دارد که در نهایت منجر به ایجاد طلاق می شود.

آستانه تحمل مشکلات در جوانان کمتر شده است

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد متذکر شد: آنچه که سبب شده بسیاری از زندگی های مشترک در گذشته دوام داشته باشد، میزان تحمل و صبر بالا است که بزرگان فامیل و خانواده ها داشته اند و امروزه آستانه این میزان تحمل و صبر در جوانان کمتر شده است.

حسنی با بیان اینکه فقدان نظام حمایتی خانواده مهم ترین عامل در افزایش میزان طلاق در جامعه است، افزود: در گذشته اگر ازدواج به صورت خویشاوندی صورت می گرفت، زوج جوان پس از ازدواج زیر چتر نظام حمایتی خانواده قرار می گرفت و در هر شرایطی خانواده از زوج جوان حمایت کرده و نیازهای آنها را برطرف می کردند، گرچه امروزه نیز در برخی روستاها شاهد وجود نظام حمایتی خانواده ها از زوج های جوان هستیم اما در مجموع این موضوع نسبت به گذشته کمرنگ تر شده است.

به گفته وی یکی دیگر از عوامل رشد طلاق مداخلات والدین زوج است، زیرا مداخلات اطرافیان سبب ایجاد اختلاف بیشتر در میان زوج ها شده و در نهایت منجر به طلاق می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد تغییر وضعیت در شرایط خانواده ها و برابرخواهی زن و مرد را از دیر عوامل تاثیرگذار بیرونی در افزایش میزان طلاق دانست و ادامه داد: وقتی خانمی شاغل باشد توقع دارد همسرش هم پا به پای او در کارهای منزل وی را همراهی و کمک کند، این در حالی است که اگر چنین توقعی اجرایی نشود می تواند سبب ایجاد اختلاف و در نتیجه گسست خانواده شود.

حسنی گفت: تنوع طلبی علت مهم دیگری است که سبب ایجاد طلاق می شود، برای رفع این علت لازم است الگوهای ازدواج سالم تری در جامعه داشته باشیم.

ازدواج برای رفع نیازهای اقتصادی نیست

وی با بیان اینکه افراد باید بدانند که ازدواج برای رفع نیازهای اقتصادی نیست، بلکه برای رفع نیازهای عاطفی و اجتماعی است، یادآور شد: افراد باید در کناریادگیری مهارت های لازم برای شروع زندگی مشترک به بلوغ اجتماعی برسند، آنها باید بدانند زندگی واقعیتی است که تحت تاثیر عوامل بیرونی و درونی قرار گرفته، با در پستی و بلندی های بسیاری روبه رو می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه زنان دوست دارند با مردی با اقتداری که شامل اخلاقیات خوب، تحصیلات مناسب، منزلت شغلی و روابط اجتماعی بالا هستند، ازدواج کنند، اضافه کرد: مردان نیز می خواهند با زنانی که دارای خصوصیات شایسته و شغل پایدارهستند ازدواج کنند.

حسنی با تاکید بر اینکه غرب به اصالت خانواده توجهی ندارد، بیان کرد: در کشور ما حتی در خانواده هایی که درآمد بالایی دارند نیز میزان طلاق نسبت به خانواده هایی که درآمد پایینی دارند کمتر نیست.

انتهای خبر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.