۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 740863

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود ضرری که از ناحیه ریاست‌طلبی متوجه دین انسان می‌شود، از ضرری که دو گرگ درنده به گلّه گوسفند بدون چوپان می‌زنند، بیشتر است.

آسیبی که ریاست‌طلبی به دین انسان می‌زند

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی با تصریح بر اینکه نگاه به زرق و برق دنیا تأثیر روحی در انسان دارد، افزود: خداوند در آیۀ ۱۳۱ سورۀ طه می‌فرماید «وَ لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ‌ إِلی‌ ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا لِنَفْتِنَهُمْ فیهِ وَ رِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَ أَبْقی؛ دیدگانت را به آنچه برخی از اصناف آنان را بهره‌مند کردیم ندوز، [آنچه به آنان داده‌ایم] شکوفه [بی‌میوه و زیور و زینت] دنیاست تا آنان را در آن بیازماییم و رزق پروردگارت بهتر و پایدارتر است.» حضرت عیسی (ع) فرمود «لا تَنظُروا إلی أموالِ أهلِ الدُّنیا؛ فإنّ بَرِیقَ أموالِهِم یَذهَبُ بنُورِ إیمانِکُم؛ به دارایی‌های دنیاپرستان منگرید، زیرا درخشش اموال آنان نور ایمان شما را می‌برد.

وی با اشاره به اینکه نگاه شهوی به دنیا بدتر از شهوت نگاه به نامحرم است، گفت: نگاه شهوی به نامحرم انتهایش ختم به زنا است، اما نگاه شهوی به دنیا بدتر از آن است؛ صدام ۵ هزار نفر را در یک روز در حلبچه کشت.

عاملی با تصریح بر اینکه نگاه شهوی برکت را به صورت تکوینی از زندگی می‌زداید، گفت: امام صادق علیه‌السلام فرمود من ریاست را برای خیرخواهی مردم طلب کردم؛ یعنی کسی که خیرخواه مردم است، رئیس است. نگاه شهوی گاهی این‌طور است که انسان به ریاست نگاه شهوی داشته باشد؛ یعنی انسان‌ها وقتی می‌خواهند از شهوت مراقبت کنند، نباید ذهن‌ها به‌سوی مسائل جنسی برود.

این کارشناس مذهبی یکی از مصادیق دنیاطلبی را حب ریاست دانست و گفت: امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید: مَا ذِئْبَانِ ضَارِیَانِ فِی غَنَمٍ قَدْ غَابَ عَنْهَا رِعَاؤُهَا بِأَضَرَّ فِی دِینِ الْمُسْلِمِ مِنْ حُبِّ الرِّئَاسَه؛ ضرری که از ناحیه ریاست‌طلبی متوجه دین انسان می‌شود، از ضرری که دو گرگ درنده به گلّه گوسفند بدون چوپان می‌زنند، بیشتر است. در روایات داریم ملعون است کسی که به دنبال ریاست و بزرگی برود. زمانی که مرحوم میرزای شیرازی از دنیا رفت، غیر از آِیت الله فشارکی را لایق تصدی زعامت ندانستند. پس به دنبالش رفتند تا نمازش را بخواند. او را در سرداب مطهر پیدا کردند و دیدند اشک می‌ریزد. فرمود تا شنیدم آیت الله میرزای شیرازی فوت کرده است، انبساطی درون من ایجاد شد؛ گفتم مرجع کل شیعه فوت کرده، چرا انبساط خاطر باید پیدا کنم؟ آمدم خدا را به حق مقدسات سوگند دهم که تا آخر عمر ریاست سمت من نیاید. دعای ایشان هم مستجاب شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.