یکی از سوالاتی که در ذهن بسیار از مردم وجود دارد این است که ابربدهکار بانکی خراسان رضوی به نظام بانکی چه میزان بدهی دارد و مسؤلان بانکی برای وصول این بدهی چه می‌کنند، سوالی که سعی کردیم از ۱۴ بانک استان جویا شویم.

جست‌وجو برای یافتن بزرگترین بدهکاران بانکی خراسان؛ سیستم بانکی: محرمانه است

به گزارش قدس آنلاین، «ابربدهکار یکی از بانک‌ها در خراسان رضوی دارای چند صد میلیارد تومان بدهی است» شنیدن همین جمله و جملاتی مشابه در خصوص تعدادی دیگر از بانک‌های استان از یکی از منابع باعث شد شاخک‌هایم تیز شود و به این فکر کنم که واقعا ابر بدهکار بانکی استان چه میزان به نظام بانکی بدهی دارد. 

همین فکر سبب شد اقدام به تماس با ۱۴ بانک و موسسه مالی و اعتباری در مشهد کنم و از آنان بخواهم میزان بدهی بزرگترین بدهکارشان را عنوان کنند که با جواب‌های جالبی از سمت روابط عمومی‌ها، مسؤول دفاتر و رئیس بانک‌ها مواجه شدیم.

دلیلی ندارد رسانه‌ای شود 

مسؤول دفتر رئیس بانک سپه در خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که بانک سپه دارای چه تعداد واحد مسکونی است، گفت: این بانک واحد مسکونی ندارد، به طور کلی بانک مجوزی برای خرید خانه ندارد.

وی ادامه داد: ما ملک تملک می‌کنیم؛ اما اجاره نمی‌دهیم به طور کلی در کل خراسان رضوی ۲۶۴ شعبه داریم که حدود ۳درصد از شعب دارای سوئیت برای استفاده بازرسان جهت بازرسی هستند.

وی در پاسخ به اینکه بزرگترین بدهکار بانکی سپه چه میزان بدهی دارد، تصریح کرد: دلیلی ندارد رسانه‌ای شود، شما چه کسی هستید که این سوال را پشت تلفن از من می‌پرسید؟!

نمی‌توانیم اطلاعاتی به شما بدهیم

در ادامه به سراغ بانک صادرات رفتم؛ اما پس از چندین بار پیگیری از مشهد و حواله دادن به روابط عمومی بانک در تهران هیچ جوابی دریافت نکردم.

همچنین بانک ملت هم ضمن بیان این موضوع که دارای واحد مسکونی نیست و تعدادی سوئیت در سطح استان دارند، در خصوص بزرگترین بدهکار این بانک، تصریح کرد: هر بانکی دارای سطحی از مطالبات است که چنانچه کمتر از ۳درصد مطالبات داشته باشند، عدد خوبی است.

وی بیان کرد: در خصوص بزرگترین بدهکار نمی‌توانیم اطلاعاتی به شما بدهیم.

همچنین بانک‌ها و موسسات مسکن، شهر، تجارت، اقتصاد نوین، رفاه کارگران، ملل، سامان، ملی، رسالت و کشاورزی در پاسخ به این سوال ضمن اشاره به اینکه واحد مسکونی ندارند، در خصوص بزرگترین بدهکار بانکی خود یا ما را حواله تهران کردند، یا گفتند محرمانه است و یا به طور کلی پاسخ ندادند.

اطلاعات مشتریان محرمانه است 

دبیر شورای هماهنگی امور بانک‌های خراسان رضوی هم  در خصوص بزرگ‌ترین بدهکار بانکی استان، گفت: باتوجه به اینکه اطلاعات مشتریان از جمله اطلاعات محرمانه است و ما مجبور هستیم به مراجع ذی‌صلاح گزارش دهیم، امکان اینکه نام این افراد را بیان کنیم، نداریم.

حمید صفای نیکو ادامه داد: البته تعریف بدهکار متفاوت است؛ در نظام بانکی، با دو نوع بدهکار خوش حساب و بدحساب مواجه هستیم و اساسا اینکه در این خصوص چه مبلغی به عنوان بدهی کلان محسوب می‌شود، تعریف مشخصی نداریم.

وی ضمن اشاره به اینکه در سرفصل‌های مطالباتی تفاوتی بین بدهکار کلان و کوچک وجود ندارد، ابراز کرد: هر شخصی اعم از حقیقی و یا حقوقی چنانچه بیش از دو ماه اقدام به پرداخت بدهی خود نکند این بدهی در سرفصل سررسید گذشته می‌نشیند و چنانچه بین ۲ تا ۶ ماه پرداخت نکند در سرفصل معوق و چنانچه ۱۸ ماه تا پنج سال پرداخت نکند در سرفصل مشکوک‌الوصول یک و چنانچه بیش از پنج سال پرداخت نکند در سرفصل مشکوک‌الوصول دو قرار می‌گیرد.

دبیر شورای هماهنگی امور بانک‌های خراسان رضوی اضافه کرد: البته چنانچه در بررسی‌ها مشخص شد بدهکار تولید کننده‌ای است که تولید منجر به اشتغال دارد و در حال حاضر بر اساس نوسانات نرخ ارز، تحریم و سایر مسائل امکان پرداخت بدهی خود را ندارد، بانک‌ها به این دلیل که می‌خواهند مشکلی برای تولید کننده و مجموعه‌ای که اشتغال ایجاد کرده رخ ندهد، با مدیر مجموعه وارد مذاکره شده و به وی مهلت پرداخت می‌دهد که به آن «استمهال» می‌گویند.

شرایط اقتصادی اجازه پرداخت بدهی را نمی‌دهد

صفای نیکو تاکید کرد: افراد می‌خواهند خوش‌حساب باشند؛ اما شرایط اقتصادی اجازه پرداخت بدهی را نمی‌دهد، بنابراین لزوما هر فردی که تسهیلات اخذ می‌کند، سروقت پرداخت نمی‌کند.

وی در ادامه سخنان خود ضمن بیان این موضوع که هر بدهکار عمده‌ای بد حساب نیست، ابراز کرد: بدهکار عمده‌ای، بدحساب است که بتواند پول بانک را پرداخت کند و سرباز زند.

دبیر شورای هماهنگی امور بانک‌های خراسان رضوی تصریح کرد: متاسفانه اطلاعات ما از مشتریان ناقص است و نمی‌دانیم وامی که اخذ می‌کنند و در نهایت پرداخت نمی‌کند به دلیل شرایط اقتصادی است یا اینکه اصولا نمی‌خواهد که پرداخت کند.

صفای نیکو همچنین در خصوص بزرگترین بدهکار بانکی بانک ملت هم بیان کرد: باتوجه به اینکه این سوال جزو مباحث محرمانه است، نمی‌توانم جواب دهم.

وی همچنین در پایان در خصوص تعداد منازل و مکان‌های در اختیار بانک، ابراز کرد: ما حقِ داشتن یا خریداری مکان نداریم، البته برخی بانک‌ها در شهرستان‌ها سوئیت دارند آن هم برای بازرسانی که به آن شهرستان‌ها جهت بازرسی می‌روند.

زدن برچسب «محرمانه» راهی برای فرار از پاسخگویی

متاسفانه با وجود مدت‌ها پیگیری و ارسال نامه به بانک‌های مختلف هیچ یک حاضر نشدند در خصوص بزرگ‌ترین بدهکارشان سخن گویند و این در حالی است که ایجاد شفافیت در دستگاه‌های مختلف حق مردم است؛ اما گویا مسؤولان کوچکترین اهمیتی به این حق نمی‌دهند و با زدن برچسب «محرمانه» به حوزه کاری خود از روشن شدن افکار عمومی استنکاف می‌کنند.

ریشه بسیاری از مشکلات و مفاسد در کشور، نبود شفافیت است و این مفاسد ریشه در نبود زیرساخت‌هایی دارد که شفافیت می‌تواند راهکار تحقق آن باشد؛ راهکاری که می‌تواند رانت را از بین ببرد و هزینه‌های غیرضرور را کاهش دهد؛ اما گویا مسؤولان کوچکترین اعتقادی به این ندارند و سوال اینجاست که میزان بدهی ابربدهکار بانکی استان چقدر است که مسؤولان از دادن اطلاعات در این خصوص امتناع می‌کنند؟!

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.