اینجا که می‌ رسی، دیگر فرقی نمی ‌کند به چه زبانی حرف می‌ زنی و اهل کدام زادبوم و موطنی. ترک، لر، فارس، عرب و بختیاری، همگی مقابل گنبد و گلدسته طلایی آقا امام رضا(ع) یک ذکر به لب دارند؛ «سلام یا علی بن موسی الرضا(ع).»

شکوه اولین زیارت

به گزارش قدس آنلاین وبه نقل از آستان نیوز  به همت مدیریت امور زائران آستان قدس رضوی و جمعی از نیکوکاران خیریه «خادمان گمنام حضرت رضا(ع)»، کاروان 300 نفره زائران محروم سراسر کشور، برای اولین بار میهمان بارگاه منور رضوی شدند.

زبان مشترک همه دل‌ ها

از جای‌ جای کشور به پابوسی حضرت آمده ‌اند، با هزار رنگ و گویش و فرهنگ. گروه‌ گروه از بالای خیابان آیت‌ الله واعظ طبسی به سمت حرم مطهر روان شده‌ اند. خیلی پیشتر از دیدن‌ شان، صدای طبل و سنج و شیپور، خبر از رسیدن ‌شان می‎ دهد. چون بار اولی است که زائر می‌ شوند و باید همه را از شوق و اشتیاق، این توفیق باخبر کنند. یک عمر چشم انتظار این روز بودند و خیلی‌هایشان فکرش را نمی کردند که عمرشان به دیدن صحن و سرای امام هشتم قد بدهد. خادمان حرم، خود با عود و اسپند به استقبال ‌شان می‌ آیند.

کاروان هر خطه با بیرقی که معرف آنهاست حرکت می‌کند؛ از اردیبل، اراک، چهارمحال و بختیاری، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و... . هر گروه، با پوشش و آیین خاص خود به زیارت آمده چون بیشتر از اهالی روستاهای دور افتاده و عشایر کشور هستند.

مریم بیگم از عشایر زیلایی با چارقد و پیراهنی رنگارنگ که یادآور دشت و ییلاق سرسبز یاسوج است، وسط جمعیت ایستاده و محو تصویر حرم شده. هرچند نمی‌توانیم به خاطر تفاوت زبان حرف همدیگر را بفهمیم ولی اینجا زبان مشترک همه دل‌ها یکی است، اشک و سلام و سپاس.

در بین خیل زائران، دخترکی ایستاده، با پرچم سبز «السلام علیک یا علی بن موسی الرضا(ع)» در دستانش که دو برابر قدوقواره اوست. تلاش می‌کند که چون بزرگترها بیرق را در هوا بچرخاند. خودش را اهل روستایی در توسرکان معرفی می‌کند. از او می‌پرسم چرا بیرق برداشته. می‌گوید: «ما چند خانواده، از جمع بزرگی از همسایه‌ها و دوستان و اقوام مشهد آمده‌ایم. همه دل‌شان برای مشهد آمدن تنگ شده. مثل ما بار اول‌شان نیست ولی خیلی سال شده که نیامده‌اند و التماس دعا داشتند. یک پرچم به نیابت از آنها خریدم تا تبرک کنم و به نیت پرچم حرم برایشان ببرم.»

دستان با سخاوت

پیرمرد با چهره‌ای آفتاب سوخته، قبا و دستار سپید بین کاروان سیستان و بلوچستان در حال حرکت است. هرازگاهی با نوای جمع که صلواتی می‌فرستد، هم‌صدا می‌شود. بصیر نصیری زابلی است و پدر چهار فرزند که از دوران جوانی نتوانسته به زیارت مشهدالرضا(ع) بیاید.

«آقا بصیر» وقتی اولین بار نگاهش به حرم افتاد، دستانش معنی سخاوت می‌دهد و این طور دعا می‌کند: «یا ضامن آهو، گره مشکلات و گرفتاری همه مسلمانان را به دست مهربان خودت باز کن.»

آقا ممنون شما هستم

کاروان آقایان اهل کهگیلویه و بویراحمد با پوشش متفاوتی به پابوسی آمده‌اند که نمادی از زندگی ایلیاتی مردمان مناطق جنوبی کشور است. آقاحسین‌باشی یکی از زائران این گروه، با لهجه می‌گوید:«ما از اقوام لُر هستیم. راه‌ شهرمان از مشهد خیلی دور است ولی مردم ما عاشق ائمه(ع) به‌خصوص امام رضا(ع) هستند. امیدوارم به حق دردانه آقا، امام جواد(ع) که ولادت‌شان نزدیک است، به همه خادمان این حرکت، خیر دنیا و آخرت عطا کند که حسرت دیدن حرم به دل‌مان نماند.»

بالاخره گروه به جلوی ورودی صحن غدیر می‌رسد. سرپرست گروه رو به حرم و خطاب به آقا امام رضا(ع)  فریاد می‌زند: «آقا جان، برای خشنودی شما نقاره می‎زنیم، قبول بفرما» و گروه شروع به نواختن موسیقی نقاره‌خانه‌های حرم می‌کند. همه کاروان‌ها با نظم و فاصله معین از یکدیگر وارد می‌شوند و وسط صحن غدیر جای می‌گیرند. مداحی از میان جمع، زبانِ حال زائران را می‌خواند: زائراولی هستم/ مجنون شما هستم/ آقا جان ممنون شما هستم ... و حاضران دست به دعا و مناجات بلند کرده‌اند.   

میزبانی از 300 زائراولی

علی رجبی مدیر امور زائران آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با آستان نیوز با تشریح جزئیات این خبر اعلام کرد: کاروان 300 نفره زائران محروم از سراسر کشور، به همت مدیریت امور زائران آستان قدس رضوی به مدت پنج روز مهمان حرم مطهر رضوی شدند.

وی خاطر نشان کرد: این کاروان با کمک خیریه «خادمان گمنام حضرت رضا(ع)»، هر ساله با جمعیتی حدود هزار و 500 نفر و با هدف تحقق زیارت جمعی از هموطنان‌مان که تاکنون به پابوسی حضرت ثامن الحجج(ع) مشرف نشده‌اند، به شهر مشهد اعزام می‌شدند اما به خاطر محدودیت‌های کرونایی، کاروان امسال با جمع محدودی اعزام شده است.

رجبی ادامه داد: از بدو حرکت کاروان‌ها از استان‌های مختلف، همه پروتکل‎های بهداشتی و سنجش سلامت زائران به دقت کنترل شد تا همه مهمانان حضرت رضا(ع) به سلامت این سفر زیارتی را طی کنند.

وی با اشاره به اینکه زائران در محل زائرسرای حضرت رضا(ع) اسکان پیدا کرده‌اند، بیان کرد: طی سال‌های اخیر، آستان قدس رضوی به منظور حمایت از تشکل‌های مردمی و ترویج فرهنگ زیارت انواع خدمات از جمله اسکان، تغذیه و ایاب و ذهاب این کاروان‌ها را جهت تسهیل امر زیارت فراهم می‌کند.

این مقام مسئول درخصوص کیفیت زیارت این گروه هم گفت: زائران هر ساله با پوشش‌های محلی استان‌های خود و با آیین و مراسم مداحی خاصی به سمت حرم مطهر رضوی حرکت می‌کنند و امید است که هر ساله اجرای این حرکت بزرگ معنوی با قوت تداوم داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زاهدی ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 0
    سپاسگزارم از گزارش زیبای نویسنده متن