نخست وزیر پیشین عراق به بقایای حزب منحل شده «بعث» درباره هرگونه تلاش احتمالی برای بازگشت به عرصه این کشور هشدار داد و تاکید کرد که هرگز اجازه این کار را نخواهیم داد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مرکز خبری ملی عراق، «نوری المالکی» نخست وزیر پیشین عراق در مصاحبه ای تلویزیونی هشدار داد که اگر بازگشت حزب بعث منحله در افق پدیدار گردد، مواضعی را خواهد گرفت.

وی در بخشی از مصاحبه که به صورت فایل ویدئویی منتشر شده، به بعثی ها هشدار داد و گفت: به آنها هشدار می دهم و می گویم که مراقب باشید که اگر خواسته باشید شروع به آزار و اذیت کنید یا خواسته باشید بازگردید یا بعث را مجددا صادر کنید، با خشم بزرگ ملت عراق روبرو خواهید شد. مراقب باشید. هرگز اجازه این کار را نخواهیم داد. قانون اساسی درخصوص رد حزب بعث صریح سخن گفته است.

«رغد صدام» دختر دیکتاتور پیشین عراق اخیرا در مصاحبه با شبکه سعودی «العربیه»، سخنانی تحریک آمیز و تفرقه افکنانه بیان داشت و تلاش کرد که پدرش را از جنایت هایش علیه ملت عراق و ملت های منطقه تطهیر کند و از سودای خود برای تصدی پست های سیاسی در آینده بگوید.

مصاحبه دختر دیکتاتور پیشین عراق با شبکه تلویزیونی سعودی العربیه با واکنش خشمگین و گسترده در عراق و شبکه های مجازی این کشور روبه رو شده است و شخصیت ها، مسئولان و فعالان اجتماعی عراقی جنایت های پدر او را یادآور شده اند و تصاویر آن را منتشر کرده اند.

در همین راستا، مقتدا صدر رهبر جریان صدر خشم و نارضایتی خود را از بلند شدن صداهای "بعثیِ صدامی" ابراز داشت و از پارلمان عراق خواست تا نقش کمیته "ریشه کنی بعث" را فعال کند.

وی در توییت خود نوشت: در عراق عزیز ما، جایی برای (عناصر) بعثِ صدامی نیست؛ حتی اگر خواسته باشند، در لباس دیگری وارد شوند زیرا ما در کمین آنها نشسته ایم. ما همچنان کشتارهای صدام و گورهای جمعی و قطع گوش ها و دست ها و به قتل رساندن علما را به یاد می‌آوریم.

هشتگ" #کلا کلا بعثیة" علیه رغد و حزب بعث منحله هم در صدر هشتگ های پربیننده فضای مجازی عراق قرار گرفت.

کمیسیون شهدا و زندانیان سیاسی پارلمان عراق نیز از وزارت خارجه این کشور خواسته است تا به علت مصاحبه شبکه العربیه سعودی با رغد و اقامت او در اردن، سفرای این دو کشور را احضار و یادداشت اعتراض آمیزی تسلیم آنها کند.

این کمیسیون از سازمان ارتباطات رسانه ای عراق نیز خواسته است تا اقدام های  حقوقی علیه دفتر شبکه سعودی العربیه در عراق اتخاذ کند.

در همین راستا، «حسن کریم الکعبی» نایب رئیس اول پارلمان عراق امروز از رئیس و اعضای کمیته بازخواست و عدالت "کمیته ریشه کنی" بعث و اداره امور احزاب و سازمان های سیاسی در کمیسیون عالی مستقل انتخابات این کشور دعوت کرد که در جلسه روز دوشنبه در ساختمان پارلمان با حضور ریاست و اعضای کمیسیون های پارلمانی ذیربط به منطور فعال سازی ریشه کنی بعث حضور یابند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.