مجموعه ارزشمندی از نسخه ‌های خطی، چاپ سنگی و چاپی نفیس از حضرت جوادالأئمه (ع) شامل احادیث و روایات، ادعیه و زیارات، حرز حضرت و ... در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که به بیان فضائل و مکارم اخلاق و سیره ایشان پرداخته است.

بیان مکارم اخلاقی و فضائل نهمین امام شیعیان(ع) در نسخ خطی

به گزارش قدس آنلاین، نسخه خطی بحارالانوار علامه مجلسی یکی از نسخه‌ های خطی نفیس موجود در گنجینه رضوی است که مشتمل بر احوال و مناقب و فضایل حضرت امام جواد(ع) است.

این نسخه، جلد دوازدهم بحارالانوار است که در سال ۱۰۷۷ هجری تألیف شده است. «بسمله الحمد لله الذی زیّن سمآء الدین بالشمس و القمر» آغازگر این نسخه و «و اهل بیته الطاهرین» پایان آن است.

اثر مذکور در ۱۵۸ برگ ۵/۲۵×۱۶ سانتی متری به خط نسخ و در ۱۳ سطر نگاشته شده و در مرداد ماه ۱۳۱۱ توسط رضا نائینی وقف آستان قدس رضوی شده است.

نسخه خطی دیگری نیز در گنجینه نسخ خطی گنجینه رضوی نگهداری می شود که قرن ۱۲ هجری به خط نسخ در ۳۱صفحه کتابت شده و توسط سید جلال الدین تهرانی وقف آستان قدس رضوی شده است.

همچنین نسخه نفیس دیگری که مشتمل بر حرز امام جواد (ع) است با عنوان احراز ائمه اطهار(ع) در این کتابخانه نگهداری می شود که به زبان عربی و شامل حرزهای چهارده معصوم علیهم السلام بوده که از مهج الدعوات ابن طاووس نقل شده است.

این نسخه نفیس که با «بسمله، بسم الله استر عنک ربک بالواحد من شر کل حاسد» آغاز و با «وسوسۀ او نقض فی دین او معیشه» پایان پیدا می کند به شکل طومار است که ابعاد آن ۹۰×۷۰ سانتی متر بوده و به خط نسخ جلی و خفی با مرکب مشکی و لاجورد و سیلو و سرخی در سده ۱۴ هجری قمری کتابت و توسط اسدالله علم در خرداد ۱۳۶۲وقف آستان مقدس رضوی شده است.

نسخه خطی نفیس دیگری نیز به زبان عربی در این گنجینه موجود است که دارای حرز امام جواد(ع) بوده و با عنوان ادعیه شناسانده شده و حسین شریف گلپایگانی جامع و کاتب آن است. این نسخه مشتمل بر دعای جوشن کبیر و حرز امام جواد(ع) و از ادعیه معروف و مندرج در کتب ادعیه معتبره امامیه و بی نیاز از بسط گفتار است.

این اثر به خط نسخ خفی با مرکب مشکی کتابت شده و توسط عزیزالله صیدی در شهریور۱۳۵۷ وقف این آستان شده است.

گفتنی است مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، دارای مصاحف شریف و نسخههای خطی بسیار ارزشمندی در موضوعهای اخبار، ادعیه، ادبیات، تفسیر، تجوید، حکمت، کلام، تاریخ، جغرافیا، منطق، فقه، لغت، صرف و نحو و اخلاق به زبانهای عربی، فارسی، اردو، ترکی است و در حال حاضر ۵۷ هزار نسخه خطی، ۵۲ هزار کتاب چاپ سنگی در گنجینه خود نگهداری می کند.

منبع:

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.