ایلام- سیمان در زمره کالاهایی است که همیشه مشتری داشته و در این روزهایی که تمامی همسایگان به این محصول نیاز داشته و سیمان حکم کیمیا را دارد و می‌تواند ارزآوری مناسبی در برداشته است اما کارخانه سیمان دهلران افزون بر یک دهه است که در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

مهلت احداث به پایان رسید، کارخانه سیمان دهلران به بهره برداری نرسید

قدس آنلاین-گروه استان ها: از زمانی که کلنگ احداث کارخانه سیمان دهلران به زمین‌خورده است افزون بر ۱۵ سال می‌گذرد. درست در سال ۱۳۸۴ که کلنگ عملیات اجرایی این واحد عظیم بر زمین زده‌شده روزنه امیدی در دل بسیاری از جوانان و مسئولان در این استان پدیدار شد اما دیری نپائید که مشکلات مالی و ارزی گریبان این کارخانه عظیم را نیز گرفت و لذا هنوز اجازه نداده تا در برابر مشکلات قد علم کند.

این طرح طی ۱۵ سال گذشته تاکنون چند بار تعطیل‌شده و مشکلات حقوقی با کارگران و بانک عامل بارها باعث ورود دستگاه قضائی به این طرح‌شده است.

در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل این کارخانه بدهی‌های بانکی است، تسهیلات زیادی برای راه‌اندازی این کارخانه پرداخت‌شده ولی نه‌تنها کارخانه‌ای به بهره‌برداری نرسیده بلکه الآن اقساط تسهیلات انباشته‌شده است.

انباشت اقساط معوق بانکی باعث توقیف اموال مدیران کارخانه سیمان دهلران شده و هم‌اکنون اعتباری برای تکمیل این طرح وجود ندارد، از طرف دیگر عزم مدیران کارخانه برای اتمام طرح نیز جدی نیست.

برای راه‌اندازی این کارخانه در چند سال گذشته حداقل چندین جلسه با مسئولان کشوری و استانی برگزارشده ولی متأسفانه هنوز منجر به نتیجه و بهره‌برداری کامل از این واحد صنعتی که بالای ۹۰ درصد پیشرفت دارد، نشده است.

این در حالی است که گفته می‌شود گذشت زمان حالا قطعات این کارخانه را نیز فرسوده کرده است و بر مشکلات آن افزوده است.

حالا طرحی که قرار بود هزاران جوان بیکار منطقه را صاحب شغل کند، حالا به پروژه‌ای راکد تبدیل‌شده و کسی از سرانجام دقیق این پروژه اطلاع ندارد.

خط‌ونشان استاندار

احداث و راه‌اندازی کارخانه سیمان همواره یکی از موضوعات و بحث‌های ثابت جلسات اقتصاد مقاومتی استان بوده تا جایی که موجب شد تا استاندار سابق ایلام برای تعیین تکلیف این مجتمع خط‌ونشان بکشد و اعلام کند درصورتی‌که تکلیف این کارخانه تا دو هفته آینده مشخص نشود پرونده آن به مراجع قضایی ارجاع خواهد شد.

قاسم سلیمانی دشتکی در شورای اقتصادی استان بیان کرد: دستگاه ذی‌ربط چون فرمانداری دهلران، صمت استان و دستگاه‌های نظارتی سرمایه‌گذار را بخواهند و ضرب‌الاجل دوهفته‌ای تعیین کنند تا متعهد به تعهدات خود ازجمله سپرده‌گذاری و انجام ۱۰ درصد باقیمانده کار تا پایان سال مالی اقدام کند.

وی اذعان کرد: برای راه‌اندازی این کارخانه تلاش‌های زیادی انجام دادیم و از همه توان استان استفاده کردیم، حتی در رایزنی با مسئولان ذی‌ربط و در ستاد اقتصادی کشور موضوع را مطرح کردیم و مجوز ماده ۲۰ رفع موانع تولید را برای این شرکت گرفتیم اما متأسفانه سرمایه‌گذاری پای‌کار نیامده است.

وی با اشاره به اینکه نشست‌ها و جلسات زیادی با مسئولان مربوطه کشوری و بانک‌ها برای حل مشکلات این واحد صنعتی برگزارشده است، گفت: مدیران این کارخانه مکلف هستند برای اتمام کار طبق تعهدات خود عمل کنند.

استاندار گفت: رفع مشکلات این کارخانه علاوه بر اشتغال‌زایی برای توسعه منطقه نیز تأثیرگذار است.

سرمایه‌گذار پای‌کار نیست

در همین حال فرماندار دهلران در مورد آخرین وضعیت کارخانه سیمان دهلران اظهار می‌کند:  ساخت کارخانه سیمان دهلران سال ۱۳۸۴ با ظرفیت تولید سه هزار و ۳۰۰ تن سیمان در روز آغازشده و تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

مجید عسگری با اشاره به حمایت‌های همه‌جانبه مسئولان کشوری و استانی از این طرح، افزود: این طرح در حال حاضر ۹۰ درصد پیشرفت دارد و سرمایه‌گذاری برای اتمام کار پای‌کار نیست.

وی تصریح کرد: برای این پروژه ۳۳ میلیون یورو منابع ارزی و ۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده و همه تجهیزات برای اتمام طرح واردشده است.

عسکری بیان کرد: وزیر صمت قول‌های برای حل مشکلات این کارخانه داده و امیدواریم به‌زودی این طرح اشتغال‌زایی در شهرستان افتتاح شود.

فرماندار دهلران افزود: با توجه به اینکه مدت زیادی از ساخت کارخانه سیمان دهلران می‌گذرد، امیدواریم مسئولان استان راهکاری عملی برای اتمام این پروژه مهم اقتصادی استان اتخاذ کنند، متأسفانه دستگاه‌های موردنیاز کارخانه باگذشت زمان در حال فرسوده‌شدن هستند که این خرابی این دستگاه‌ها ضربات جبران‌ناپذیری به منابع ملی خواهد زد.

این طرح  در صورت بهره‌برداری، نقش مهمی در اشتغال و رونق تولید در استان محروم ایلام دارد، با توجه به وجود مرز مهران امکان صادرات محصولات این کارخانه به عراق نیز به‌خوبی فراهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.