اهواز- به دلیل شیوع ویروس انگلیسی کرونا با شیب تند در استان خوزستان که بنا بر گفته مقامات بهداشتی از مرز عراق به این استان سرایت کرده است لذا این استان را در شرایط اضراری قرار داده است.

رد پای ویروس انگلیسی از عراق تا ایران؛خوزستان در شرایط اضطراری قرار گرفت

قدس آنلاین-گروه استان ها: ازآنجاکه  شدت سرایت ویروس جهش یافته کرونا و موسوم به ویروس انگلیسی بسیار بالا است و افراد سنین پایین به‌ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان را بیشتر درگیر می‌کند  لذا مسئولان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور بر این موضوع اصرار دارند که باید نسبت به تعطیلی همگانی و دو هفته ای در استان اقدام کرد اما ظاهراً تا این لحظه با این پیشنهاد موافقت نشده است.

متأسفانه ازآنجاکه  علائم  این ویروس خطرناک سریع‌تر بروز کرده و شدت آن نیز بیشتر است و مرگ‌ومیر در این نوع ویروس با توجه به روند انتشار و انتقال آن نیز بیشتر خواهد بود لذا این موضوع نگرانی زیادی برای مردم و مسئولان ایجاد کرده است

اگرچه در این گزارش سعی نداریم که با برجسته‌سازی حوادث و آمار بیماری موجب ترس و واهمه هم‌وطنان شویم اما باید بگوییم این بیماری و درصد شیوع آن به‌گونه‌ای است که در حال حاضر در منطقه کیان پارس و نادری که از آلوده‌ترین نقاط اهواز هستند اتوبوس آمبولانس مستقرشده تا از مردم تست گیری کند این در حالی است که بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی قرار است یک اتوبوس آمبولانس هم در خیابان امیری آبادان مستقر شود.

رد پای ویروس در آن‌سوی مرز

اگر تا پیش‌از این برپایی مجالس ترحیم و عروسی و هم‌چنین بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از عوامل مهم انتشار ویروس در خوزستان معرفی می‌شد حالا میهمانان خارجی مهم‌ترین عامل در انتقال ویروس انگلیسی به خوزستان شناخته شدند.

در همین راستا رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز شامگاه شنبه در نشست با خبرنگاران پیرامون تشریح آخرین وضعیت این بیماری در استان اظهار کرد:  پیک اول بیماری در استان از اردیبهشت‌ماه تا تیرماه امسال بود که روند بیماری در هفته اول مردادماه به حالت نزولی تبدیل شد.

به گفته فرهاد ابول نژادیان از اواسط شهریورماه باز وضعیت استان شیب رو به بالا داشت که این وضعیت تا اوایل آذرماه ادامه داشت که کل فوتی‌های استان روزانه سه تا چهار نفر بود.

وی افزود: از ابتدای بهمن‌ماه آمار مراجعه‌کنندگان  به بیمارستان‌ها افزایش پیدا کرد و از یازدهم بهمن به بعد سرعت مراجعه و انتشار بیماری در استان خیلی زیاد شد تا آن جا که از شانزدهم بهمن‌ماه سرعت انتشار بیماری بالا رفت تا حدی که احتمال دادیم این ویروس از نوع جهش‌یافته انگلیسی است به همین دلیل نمونه‌های خود را به انستیتو پاستور ایران ارسال کردیم.

ابول نژادیان گفت: پس از شناسایی یک نمونه انگلیسی در اهواز، تمام ۹۱ مسافری را که همراه این خانم در پرواز بودند ردیابی کردیم که ۸۲ نفر آن‌ها در تهران و ۹ نفر آن‌ها در اهواز بودند ضمن اینکه آن خانم را در قرنطینه قراردادیم.

وی اظهار داشت: از ۱۰ نمونه‌ای که برای تهران فرستادیم، ۹ نمونه کرونای انگلیسی گزارش شد همچنین ۲ نمونه ویروس از آبادان ارسال کردیم که هر ۲ از نوع انگلیسی بودند.

میهمانی در عراق بیماری در ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: وقتی این افراد را ردگیری کردیم به یک خانم ۴۰ ساله رسیدیم که مهمانی از کشور عراق داشت و این شخص باعث شروع گسترش بیماری در استان شد.

وی گفت: همچنین یک آقای ۲۵ ساله از عراق به اهواز سفرکرده بود که دریکی از هتل‌های شهر مستقر بود که به دنبال این موضوع از ۷۴ نفر کارکنان آن هتل تست گرفتیم که چهار نفر به ویروس جهش‌یافته مبتلا بودند و نیز خانواده این چهار نفر نیز درگیر بیماری شدند که مایه نگرانی ما شد و وزیر بهداشت و استاندار را در جریان گذاشتیم.

گفت: نمونه‌های دیگری از نقاط مختلف استان از شهرهای اهواز، هویزه، دزفول و دشت آزادگان به انستیتو پاستور فرستادیم که متوجه شدیم تمام آن‌ها انگلیسی هستند.

وی گفت: در حال حاضر جنوب و غرب استان درگیر این ویروس انگلیسی هستند لذا از مردم خواهش می‌کنم که در خانه بمانند تا این موج را رد کرده  و از انتقال این بیماری به افراد دیگر جلوگیری شود. 

۱۱ شهر قرمز هستند

وی با ابراز تأسف از اینکه درخواست تعطیلی و در قرنطینه قرار گرفتن استان خوزستان به مدت ۲ هفته مورد موافقت قرار نگرفت افزود: بااینکه چندین نمونه ویروس جهش‌یافته انگلیسی در استان مشاهده‌شده و این موضوع نگران‌کننده است  اما در جایگاه تصمیم‌گیرنده نیستیم و تنها می‌توانیم پیشنهاد ارائه دهیم.

وی با دعوت از مردم برای اینکه از منازل خود خارج نشوند ادامه داد: در حال حاضر ۱۱ شهر استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشته که و ورود و خروج به این شهرها ممنوع است و هم چنین تعداد هشت شهر نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

افزایش فوتی‌ها

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی  بابیان اینکه تعداد بیماران و هم‌چنین فوتی ها متأسفانه افزایش‌یافته است اظهار کرد:  تعداد مراجعه به بیمارستان‌ها به حدی است که مجبور شدیم طبقه اول بیمارستان امام (ره) را تخلیه کنیم و ۱۲۵ تخت آن را در اختیار بیماران کرونایی قرار دهیم تا بیماران سرریز بیمارستان رازی را به آنجا منتقل کنیم و نیز  ۳۵ تخت بیمارستان امام را به آی سی یو تبدیل کردیم. 

ابول نژادیان گفت: در حال حاضر موارد بستری در استان نسبت به هفته گذشته ۹۰ درصد افزایش پیداکرده است و همچنین موارد بیماری و  فوت  در استان به ترتیب ۷۴ و ۴۵ درصد افزایش‌یافته است.

وی اضافه کرد: موارد ابتلا به بیماری در شهرستان دهدز ۹۰۰ درصد افزایش یافته است همچنین موارد ابتلا در اندیکا ۵۰۰ درصد، آغاجاری ۳۶۰ درصد، حمیدیه ۲۳۷ درصد، امیدیه ۲۰۹ درصد، دشت آزادگان ۲۰۱ درصد، اهواز ۶۸ درصد و بهبهان ۱۳ درصد افزایش یافته است.

مرزها مسدود شد

گفتنی است ورود ویروس از مرزهای جنوبی کشور موجب شد تا روز گذشته رحمانی فضلی وزیر کشور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا دستور انسداد مرزهای ایران با عراق را صادر کند.

در همین راستا علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا  نیز بابیان اینکه آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه ۱۱ شهر قرمز کرونا در کشور هستند که تمام آن‌ها مربوط به استان خوزستان هستند تأکید کرد:  شواهدی از گردش شتابان بیماری در عراق وجود دارد و استان‌های غربی و مرزی کشور باید بیشتر مراقب باشند و در مرزها باید اقدامات سخت‌گیرانه اتخاذ شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به افزایش بیماری در خوزستان و شناسایی ویروس انگلیسی در این استان، گفت: سرعت انتشار ویروس در خوزستان بسیار بالاست و شیب تندی دارد و باید دقت کرد که شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیش‌ازپیش رعایت شوند.

ورود به خوزستان ممنوع

در همین حال استاندار خوزستان با حضور در برنامه تلویزیونی اعلام کرد: بر اساس آنچه تصمیم‌گیری شده، مرزهای شلمچه و چذابه برای مسافران فعلا به مدت یک هفته بسته خواهد بود تا دو اقدام انجام شود؛ اول اینکه امکانات تست فوری فراهم شود و اقامتگاه موقت نیز در نظر گرفته شود تا در آنجا منتظر بمانند تا نتیجه تست افرادی که قصد ورود به خوزستان را دارند، مشخص شود.

قاسم سلیمانی دشتکی  با اشاره به برگزاری جلساتی با وزیر بهداشت و سایر مسئولان وزارت بهداشت در خصوص آخرین وضعیت خوزستان گفت: از وزیر بهداشت قول گرفته‌ایم که ۵۰ میلیارد تومان به خوزستان کمک شود تا نیاز استان به تست و امکانات قرنطینه‌ای تامین شود.

وی ادامه داد: از همه بزرگان، شیوخ و نخبگان و اصحاب رسانه تقاضا داریم مردم را نسبت به شرایط فعلی شیوع کرونا توجیه کنند. دورهمی در شرایط فعلی، ضدفرهنگ است و باید بدانیم اینکه اکنون دور هم جمع شویم، فرهنگ نیست.

استاندار خوزستان گفت: در شرایط فعلی، ادارات به دو دسته ادارات ضروری و غیرضروری تقسیم شده‌اند. کارکنان ادارات غیرضروری حداکثر تا یک‌سوم می‌توانند در محل کار حاضر شوند اما دستگاه‌های خدمات‌رسان و ادارات ضروری فعال هستند.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به محدودیت‌های اعمال‌شده در شهرهای قرمز خوزستان گفت: علاوه بر ممنوعیت تردد در شهرها در ساعت‌های مشخص، تلاش کرده‌ایم ارتباط میان شمال و جنوب استان خوزستان نیز مدیریت شود زیرا میزان ابتلا در شمال خوزستان نسبت به جنوب بسیار کمتر بوده است. قرار است ورودی‌های استان خوزستان نیز مدیریت شود.

وی افزود: همه اصناف در شهرهای قرمز به جز اصناف گروه یک تعطیل هستند و اجازه بازگشایی ندارند و لذا از همه صنوف انتظار داریم که همراهی داشته باشند.

احتمال کاهش پرواز ها

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از آن جا که بیم ورود میمهانان خارجی به این استان هنوز در زمره دغدغه های شهروندان قرار دارد مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان نیز اعلام کرد: در حال حاضر خوزستان مقصد هیچ پرواز خارجی نیست و مسافران عراقی که عامل شیوع کرونای انگلیسی در استان بوده‌اند از طریق مرزهای زمینی وارد استان شده‌اند.

سیدمهدی رزاز  در این رابطه توضیح داد: در حال حاضر هیچ پرواز خارجی مسافری وارد فرودگاه‌های خوزستان نمی‌شود و تنها یک پرواز باری از کویت وجود دارد که هفته‌ای سه مرتبه انجام می‌شود.

وی در این راستا تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونای انگلیسی و تصمیمات ستاد ملی کرونا در خصوص مدیریت پروازها به خوزستان، احتمال دارد شاهد کاهش پروازهای ورودی و خروجی خوزستان باشیم؛ البته تاکنون چیزی در این خصوص اعلام نشده است اما با تشدید وضعیت شیوع کرونا، احتمالا پروازها کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.