۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 741008

اندیشکده دِفِنس‌وان در مقاله‌ای به دلایل علاقه نداشتن نظامیان آمریکایی به زدن واکسن کرونا پرداخت. این نظامیان پیش از اعزام به عملیات، باید واکسن‌های مختلفی را تزریق کنند که واکسن کرونا هنوز در میان آن‌ها نیست.

چرا  نظامیان آمریکایی واکسن کرونا نمی‌زنند؟

سیستم توزیع فدرال واکسن هنوز به شکلی نیست که فرمان قانونی برای الزام نظامیان به زدن این واکسن وجود داشته باشد مگر اینکه رئیس جدید کل قوای ایالات متحده یعنی جو بایدن این فرمان را صادر کند. واکسیناسیون کرونا در میان نظامیان آمریکایی تاکنون به صورت پیشنهادی بوده و نکته جالب توجه در این باره این است که یک سوم نظامیانی که به آن‌ها پیشنهاد زدن واکسن داده شده از آن امتناع کرده‌اند. رابرت سالِسِس، معاون سازمان امنیت میهن ایالات متحده اعلام کرده: «این سازمان هنوز سازوکاری برای تحلیل دلایل رد این واکسن توسط تعداد زیادی از نظامیان آغاز نکرده و قصد ندارند چیزی را مخفی کنند» اما بعضی از این دلایل را می‌توان در ریشه‌هایی جست‌وجو کرد که به چند دهه پیش برمی‌گردد.

در طول جنگ خلیج فارس در ابتدای دهه ۹۰ میلادی، قانون جدیدی در وزارت دفاع آمریکا تصویب شد که برای جلوگیری از حملات بیولوژیکی علیه نظامیان این کشور، بدون موافقت نظامیان به آن‌ها واکسن آنتراکس زده شود و در طول عملیات صحرا بیش از ۳۰۰ هزار دُز واکسن سیاه زخم که از اصلی‌ترین عناصر به کار رفته در سلاح‌های بیولوژیکی محسوب می‌شود به ۱۵۰ هزار نظامی آمریکایی تزریق شد. تا نوامبر ۲۰۰۱ تعداد نظامیانی که این واکسن را دریافت کردند به ۵۲۲هزار و ۵۲۹نفر رسید. بسیاری از نظامیانی که این واکسن را دریافت کرده بودند گزارش دادند نشانه‌های عجیبی از خود بروز داده‌اند. تحقیقات در سال ۲۰۰۲ آغاز و مشخص شد ۸۵ درصد نظامیانی که واکسن را دریافت کرده بودند بیش از دو برابر عوارضی را که شرکت تولیدی واکسن اعلام کرده بود شاهد بوده‌اند. از آن زمان تحقیقات وسیع دیگری برای بهتر شدن شرایط واکسن آنتراکس انجام شد و اکنون فقط به بخش بسیار خاصی از ارتش این کشور تزریق می‌شود، اما مشکل اصلی قانون اجبار برای زدن این واکسن بود که مورد انتقاد شدید قرار گرفت. از آن زمان این قانون تغییر کرد و اکنون تنها رئیس جمهور می‌تواند اجبار زدن یک واکسن را صادر کند.

هنوز هم وزارت دفاع آمریکا درگیر برخی از شکایات قانونی نظامیانی است که درگیر عوارض زدن واکسن آنتراکس هستند و به همین دلیل با احتیاط بسیار بیشتری در خصوص واکسن کرونا قدم برمی‌دارد. نظامیان نیز که هنوز خاطرات بد گذشته اطرافیان خود را می‌شنوند، نمی‌توانند به واکسیناسیون در ارتش ایالات متحده اعتماد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.