مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری از مخالفت برخی مالکان کامیون های آتش گرفته در گمرک اسلام قلعه افغانستان با بازگشایی محدود مرز دوغارون خبر داد.

بازگشایی مرز دوغارون منتفی شد/ آخرین وضعیت تردد مسافری با عراق

به گزارش قدس آنلاین، جواد هدایتی درباره آخرین وضعیت و میزان تخمین خسارات وارده به خودروهای متوقف شده در پایانه مرزی دوغارون میان ایران و افغانستان اظهار داشت: ما به طرف مقابل (افغانستانی) میزان خسارات و نحوه پرداخت خسارت از سوی شرکت‌های بیمه را قرار است از طریق مجاری دیپلماتیک اعلام کنیم.

وی افزود: به دلیل شیوع کرونا امکان تردد مقامات ایرانی به افغانستان از سوی مقامات این کشور، فراهم نشده است به همین دلیل دغدغه‌هایی که ما در ایران داریم از جمله میزان خسارات وارده به کامیون‌های ایرانی، تأمین خسارت و بیمه آنها و بسیاری موارد دیگر را به افغانستانی‌ها اعلام کرده‌ایم.

آمار اعلامی خسارات وارده به کامیون‌ها از سوی افغانستان متناقض است

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: بررسی و برآورد خسارتها مستلزم تردد به آن سوی مرز است چون بسیاری از رانندگانی که ناوگان آنها دچار آتش سوزی و تخریب شده، باید بتوانند به خاک افغانستان وارد شوند تا حجم خسارات را برآورد کنند اما الان افغانستانی‌ها اجازه تردد نمی‌دهند و لذا نمی‌توانیم درباره حجم خسارات اظهار نظر قطعی کنیم.

وی تصریح کرد: آماری که طرف افغانستانی از میزان خسارات وارده می‌دهد، از سوی خودشان است و با طرف ایرانی هماهنگ نشده؛ ضمن اینکه آمارشان متناقض است؛ یک آماری را اتاق بازرگانی می‌دهد که با آمار سندیکای حمل و نقل افغانستان و آمار مراکز دولتی تفاوت فاحش دارد و بعضاً متناقض است.

وزارت خارجه مسئول پیگیری برآورده خسارات وارده به ایرانی‌ها شد

هدایتی یادآور شد: نهایتاً قرار شد وزارت امور خارجه کشورمان این موضوعات را از طرف مقابل پیگیری کند تا این ابهامات هر چه سریع‌تر روشن شود.

وی افزود: قرار است افغانستان به ما زمان بازگشایی مرز دوغارون را اعلام کند ولی محدودیت زمانی را نگفته‌اند. در حال حاضر در منطقه اسلام قلعه، حجم انبوهی از کامیون‌های سوخته وجود دارد که باید پاکسازی شود.

هدایتی تأکید کرد: در حال حاضر تردد به افغانستان از طریق مرزهای میلَک و ماهیرود انجام می‌شود و صاحبان کالا و تجار می‌توانند از این دو مرز عبور و مرور کنند.

بازگشایی محدود و موقتی دوغارون منتفی شد

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره اینکه آیا افغانستان با بازگشایی مرز دوغارون برای تردد کالاهای فسادپذیر موافقت کرده؟ گفت: خبری منتشر شد مبنی بر اینکه در شرایط خاصی برخی محموله‌های فسادپذیر و سوختی از دوغارون تردد داشته باشد اما سندیکای حمل و نقل افغانستان و مالباختگان و صاحبان کامیون‌های آتش گرفته در این مرز اعتراض و اعلام کردند تا زمانی که دولت افغانستان خسارات این افراد را تعیین تکلیف نکند، اجازه نمی‌دهند تا مرز دوغارون دوباره فعال شود.

وی یادآور شد: هنوز شرایط عادی در مرز نداریم و طرف مقابل هم زمان بازگشایی آن را اعلام نکرده است.

انسداد مرزهای مسافری ایران و جنوب عراق

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره بسته شدن مرزهای مسافری ایران و عراق در پی تشدید شیوع کرونای انگلیسی در عراق بیان کرد: ما با عراق مرز باز نداریم که امکان تردد به صورت عمومی وجود داشته باشد اما برای افراد دو تابعیتی یا آن دسته از شهروندان ایرانی و عراقی که در یک خانواده، تعدادی از اعضا تابعیت عراقی و تعدادی هم تابعیت ایرانی دارند، ترددهایی به صورت موردی وجود داشت.

وی ادامه داد: افرادی که ویزای خاص دارند از مرزهای جنوبی با عراق یا از مرزهای شمال غربی با اقلیم کردستان عراق یا برای درمان، تردد داشته‌اند که اگرچه تعدادشان کم بود، اما در شیوع کرونای انگلیسی در خوزستان نقش مؤثر داشته است.

هدایتی گفت: از همین رو تصمیم بر این شد جلوی همین ترددها هم گرفته شود و این موضوع با تصمیم وزارت بهداشت بود لذا از مرزهای شلمچه و چزابه دیگر تردد مسافری انجام نمی‌شود و به طور کامل بسته شده‌اند. بسته شدن تردد مسافری مرزهای استان‌های ایلام و کرمانشاه هنوز از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به ما اعلام نشده است و ممکن است تصمیم ستادهای استانی این دو استان باشد.

تردد مسافری مرزهای ایران و اقلیم باز است

به گفته هدایتی، فعلاً تردد مسافری از مرزهای ایران با اقلیم کردستان عراق باز است ولی امکان تردد توریستی وجود ندارد و فقط در شرایط خاص یا برای افرادی که ویزای مخصوص دارند امکان تردد وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع: مهر

کد خبر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.