طی چند روز اخیر روند قیمت ها در بازار گوشت قرمز به طور چشمگیری صعودی شده است که به گفته کارشناسان دلیل اصلی افزایش قیمت ها در این بازار عدم عرضه گوشت توسط دامداران به امید رشد بیشتر قیمت ها است.

گوشت باز هم گران شد/ وعده مسئولان درباره آینده قیمت‌ها

قدس آنلاین: طبق بررسی های میدانی صورت گرفته قیمت گوشت قرمز طی چند روز اخیر افزایش چشمگیری داشته است به طوری که هر کیلو دام زنده امروز به قیمت ۵۸ هزار تومان رسیده است؛ گفتنی است که هر یک واحد افزایش ریالی که در قیمت دام زنده ایجاد می شود دو برابر آن قیمت گوشت افزایش می یابد.

وضعیت قیمت ها در بازار گوشت به این صورت است که هر کیلو گوشت گوسفندی شقه و بدون دمبه ۱۲۰ هزار تومان به دست مغازه دار می رسد و مغازه دار آن را به قیمت کیلویی ۱۳۲ هزار توما به بازار عرضه می کند و گوشت گاوی هم به قیمت ۹۰ هزار تومان به دست فروشنده می رسد و فروشنده این گوشت را بدون استخوان به قیمت ۱۲۰ هزار تومان به بازار عرضه می کند.

با شدت گرفتن رشد قیمت ها در بازار گوشت قرمز شب گذشته جلسه‌ای جهت تنظیم بازار گوشت شب عید، با حضور مسئولان وزارت صمت و نمایندگان مختلف شبکه تولید، توزیع و عرضه برگزار شد.

بر اساس مصوبات جلسه تنظیم بازار گوشت قرمز شب عید، با حذف دلالان و واسطه‌های اضافی و با ایجاد ارتباط پایدار بین حلقه‌های مختلف تولید، توزیع و عرضه، انتظار می‌رود در این بازار تعدیل پایدار و مستمر قیمت‌ها اتفاق بیفتد.

بر اساس مصوبات این جلسه، مقرر شد، دامداران، تولیدات خود را در اختیار شرکت تعاونی صنعت گوشت کشور قرار داده و پس از کشتار، در مراکزی که مشخص شده، گوشت به واحدهای عرضه و اصناف تحویل داده شود؛ این طرح با حذف دلالان و واسطه‌های اضافه، موجب کاهش قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده خواهد شد و با افزایش مصرف ناشی از این تعدیل قیمت، پیش‌بینی می‌شود موجبات حمایت از تولیدکننده را نیز فراهم کند.

گوشت باز هم گران شد/ وعده مسئولان درباره آینده قیمت‌ها

چرا قیمت گوشت این چنین روبه افزایش گذاشته است؟

طبق گفته رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اما عدم عرضه از سوی دامداران و انتظار کشیدن برای فروش در ایام عید، گرانی قیمت دام زنده و گران بودن نهاده ها و نیز کاهش واردات نسبت به سال گذشته دلایل افزایش قیمت ها در این بازار است.

طبق گفته علی اصغر ملکی دامداران از عرضه گوشت به بازار به امید افزایش بیشتر قیمت ها خودداری می کنند و همین امر به گرانی در این بازار دامن زده است.

از طرف دیگر طبق گفته این مقام مسئول گرانی نهاده های دامی عامل دیگر رشد قیمت ها در این بازار است و از آنجا که دامدار می گوید دام خود را با نهاده گران پرورش داده و جو را کیلویی ۸ هزار تومان خریده و برایش نمی صرفد که با قیمت پایین دام بفروشد بنابراین در انتظارند که با افزایش قیمت در ایام عید بفروشند و سود کنند و گفتنی است که دامداران می گویند که هر ۱۰۰ راس دام سبک روزانه ۵۰۰ هزار تومان نهاده مصرف می کند.

طبق آمارهای ارائه شده واردات گوشت نسبت به سال گذشته نیز کاهش یافته است و آمارهای ستاد تنظیم بازار حاکی از آن است که واردات گوشت از ۸۰۰ هزار تن به کمتر از ۱۰۰ هزار تن رسیده است.

سرانه مصرف گوشت ایرانیان نیز طبق آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران از ۷/ ۸ کیلوگرم در سال ١٣٩٠ به حدود ۶ کیلوگرم در سال ۱۳۹۷ رسیده است. به لحاظ میزان تولید نیز در سال ۹۸ حدود ۸۵۹ هزار تن گوشت قرمز تولید شده است که برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این میزان در سال جاری به بیش از ۸۸۰ هزار تن خواهد رسید.

حال در شرایط کنونی بخش خصوصی نیز برای کمک به تعدیل قیمت ها در بازار گوشت قرمز اعلام آمادگی کرده است به طوری که مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک در این خصوص گفته است که، اتحادیه مرکزی دام سبک کشور آمادگی خود را برای هرگونه فعالیت، همکاری و هماهنگی در خصوص تعدیل قیمت ها در بازار گوشت قرمز به منظور تأمین توأم منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اعلام می‌کند.

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.